Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettövrigt
Läst 2210 ggr
molam
6

Majo's/Majo's Salukis

Hej Är Majo's Salukis bra? nån som har en saluki där ifrån? för och nackdelar.

Jag har kollat runt på olika kennlar och fastnat för just Majo's, men jag vill ju ha en bra hund, Majo's har jätte vackra hundar och dom vinner en del, men hur är deras personlighet? hur är uppfödarna? och inte minst är Majo's en vettig kennel om man vill ha barn nån gån? så det går ihop med barn alltså.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
0

Puttar  upp denna tråden lite grand ^^

Changrila
0

Bra till vad blir genast frågan. Salukis varierar en hel del i typ exteriört och en del mentalt också. Själv vill jag enbart ha salukis från uppfödare som är måna om salukins ursprung och gärna från uppfödare som uppskattar lure coursing eller kapplöpning. Att enbart avla på utställning och syssla med utställning brukar sällan leda till de sundaste och bästa hundarna, framförallt inte inom en ras som i grund och botten är en jakthund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

molam
0

De sysslar även med sånt och vill att deras hundar ska fortsätta med det. Jag har läst på deras sida, men även Skickat  Mail till dom och snackat fram och tillbaka, Just utställningsdelen är INTE viktig för mig därav frågorna,

"Majo's har jätte vackra hundar och dom vinner en del, men hur är deras personlighet? hur är uppfödarna? och inte minst är Majo's en vettig kennel om man vill ha barn nån gån? så det går ihop med barn alltså."

Jag vill testa på Lure coursing, faktiskt då det är deras rätta jag, De vackraste hundarna för mig är de som gör det dom ursprungligen ska göra därav Anledningen till att vi har vallande Bearded Collies trots att det är näst intill bortavlat

Changrila
0

Jaså? Har de varit något på LC nu? Jag har aldrig sett dem eller några av deras hundar på LC-prov (tävlar aktivt) och senast jag hade kontakt med han som har kenneln så verkade han enbart bry sig om vad som vinner i utställningsringen. Det var visserligen några år sedan, nu för tiden ignorerar han mig fullständigt ;)

---------

molam
0

Till mig Skrev han att han Tycker Lure coursing är Rätt så viktigt :o

Ska jag t det som att det inte är en såpass Seriös Kennel då och kiolla på några andra? Eller? Vilken kennel föredrar du? var kommer din/dina hundar ifrån, du får gärna skicka ett PM om du vill ^^

Pratade med han för ca 1 år sedan då jag böejde fundera, men det blir ingen hund föränn min har lämnat mig, men man kan alltid börja i tid! ^^

Changrila
0

En snabb koll i databasen för lure coursingen visar att en enda hund från Majos har LC-licens (vilket inte är svårt att få) och det är INTE en hund som de själva äger. Den hunden har aldrig tävlat något. De har fött upp över 20 hundar som är tillräckligt gamla för att ha möjlighet att ta licens.

Jag skickar PM ;)

---------

molam
0

Great! ^^