Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 7916 ggr
Saffran0Spice
0

Långhårig Whippet

Finns det någon här som har en långhårig Whippet hemma?
Denna variant av Whippet är inte godkänd i SKK - men dom är vackra iallafall och vore kul att se lite bilder på dem ^^

starcastle
2

Det finns inga LHW i Skandinavien.
Här finns Silken Windhounds istället.

Det finns 3 stamboksförande organisationer för LHW. Två av dom har öppna stamböcker och korsar in lite vad som helst för att få genetisk variation. Är inte säker på vart dom egentligen är på väg eftersom dom korsar t ex Border Collie, Setter, Schnauzer och gud vet vad…

Den tredje organisationen som inte har öppen stambok korsar ändå med vanlig Whippet. Dom har gjort en stor andel sådana korsningar de senaste åren och har därför en ganska hög andel korthåriga hundar nu.
Korthåriga långhåriga whippets med andra ord :-)

LHW kommer från USA och har där inga som helst ambitioner att bli erkända av AKC och kommer därför aldrig att bli en erkänd ras inom FCI.

Silken Windhounds däremot, har ambitionen att bli erkända av AKC.
De är i dagsläget erkända i Slovenien i Europa och kan dessutom ta championat i Ungern, Serbien, Slovakien och Croatien.

Svenska Silken Windhoundklubben
http://www.silken.windhound.com/

starcastle
0

Rätt intressant tråd om bland annat Silken Windhounds i den här Facebook-gruppen igår

https://www.facebook.com/groups/5060992885/permalink/10152248641982886/

Frejainwonderland
0

Hej Starcastle och Saffran0Spice,

Tyvärr får jag meddela dig Starcastle att din information är fel;)

Jag registrerade i maj 2011, enligt jordbruksverket, den första långhåriga whippeten i Skandinavien! En kaffebrun tik. Fantastiskt vacker hund med silkeslen päls.

I somras 2015 träffade jag av en slump ännu en långhårig whippet, en 1-årig vit-grå-beige hanne. Ägaren hade hört talas om min LHW av andra som jag mött på hundfältet, och importerat en hon med. Så nu är de iallafall två:)

Vänliga hälsningar

starcastle
0

Aldrig hört.
Var köpte du din, från vilken uppfödare?

Cixx
1

Finns en tjej i Malmö som har en långhårig whippet tillsammans med sin iggy. Charlieandlevi heter hon på instgram

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Idakarrlsson
1

Jag trodde inte heller att dem fanns här. Ser jag bara som något bra för dem är ju så vackra :D

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Frejainwonderland
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej Starcastle,

Nej, jag har ju inte direkt annonserat någonstans att jag importerat en långhårig whippet 2011. 

Min uppfödare är Jutta Ludenbach från slottsmarkerna Gut Fronhof i Munster. Freja kommer ifrån hennes första kull.  Hennes mamma Barani och pappa Rocco kommer ursprungligen från uppfödaren Rocco Cantorelli. Freja var en av sju valpar.

Jag kom i kontakt med en långhårig whippet första gången 2006 i Paris, när min f.d chef skaffade sig en från södra Frankrike. Min kollega och jag satt ofta hundvakt till denne fina hund. När min tyska kollegas mamma fick träffa denne långhårige whippet blev hon förtjust och skaffade sig en hona och 2 hannar från Rocco Cantorelli och resultatet blev en uppfödning av dem. Detta var 2011.

Jutta Ludenbach har fått 3 kullar sedan dess vad jag vet, men har inga planer på att föda upp fler kullar. Hon är väldigt mån om att hundarna hamnar hos rätt ägare och får rätt behandling och mycket motion och spring som en whippet bör få.

http://gut-fronhof.blogspot.fr

Cixx, det var Levi's matte som jag träffade i Malmö på hundfältet med hennes italienske greyhound! Hennes Levi är från Hamburg. Vi hade mycket att prata om, hon hade hört talas om min långhårige whippet genom en annan kvinna som träffat mig på fältet som rekommenderat henne en långhårig whippet. Jag bifogar ett par bilder på min 4-åriga Freja! 

:D Alexandra