Hur liten är vinthundsvärlden?
Har följt vinthundsägare på diverse forum genom åren och vinthundsvärlden verkar väldigt tight sammansvetsad. Så till den milda grad att hundar som måste omplaceras sällan kommer ut på den öppna marknaden - vilket är sjukt bra. Men det känns som att om man kommer i bråk med någon inom denna rasgrupp så är man körd för all framtid. Hundvärlden är ju full av meningskiljaktigheter så det känns väl som att det är lätt hänt.
På samma gång har jag en kompis som köpte en SKK registrerad vinthundsvalp av en kennel och alla valpar i kullen fick svåra allergier, varav några nu (under 2år gamla) har blivit avlivade för. Min kompis fick motta väldigt otrevliga påhopp av uppfödaren tills denne själv fick erfara att valparna hade svåra allergier som inte kunde förklaras bort på något sätt. Det verkar ha lugnat ner sig efter det.
Nu har jag inga planer på att gå ut och skapa bråk med folk när jag väl tar kontakt med uppfödare av de raser jag är intresserad av. Men att ta steget ut är ju läskigt som det är, man vill ju att det ska bli bra redan från början.
Har inte räknat ihop men det är väl nåt tusental (drygt kanske?) registreringar per år för grupp 10?
Och när det gäller vinthundar är det ganska vanligt med fler än en hund i hushållet. Så antalet vinthundsägare och uppfödare kan inte vara så stort.
Jag har 4 greyhounds (och en jrt) och känner och umgås gärna med folk med samma eller liknande hundar som mina eftersom de förstår varandra bättre. Jag tror att när man letar efter en hund oavsett om det är en vinthund eller annat så måste man räkna med att folk känner varandra, och att det är bra att kolla läsa på innan man tar kontakt med en uppfödare eller liknande och bygger upp en tilllit innan man köper en hund. Ett bra samarbete och ett förtroende för den man köper hunden från är väldigt viktigt oavsett.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Vinthundsvärlden är väldigt liten, men, därmed inte sagt att det är "kört för all framtid" om någon blir ovän med en annan. Jag själv är väldigt aktiv med saluki, tror mig ha koll på de flesta andra som är aktiva med saluki (och många som är aktiva med andra vinthundsraser också). Många har koll på mig med och inte sjutton kommer jag överens med alla ;) De personer jag trivs med, de umgås jag med, de jag inte fungerar ihop med lägger jag inte ner någon energi på.
Det finns de som behandlar mig som luft om vi möts på tex tävlingar och om vi inte kan undvika varandra blir det väääldigt stelt. Ändå har jag absolut inga som helst problem att hitta vänner i vinthundsvärlden och kan nog köpa valp från vilken kull som helst som jag är intresserad av. De som inte vill sälja till mig, det är troligtvis de vars hundar jag ändå inte är intresserad av, så det blir inga problem där. Så länge du är ärlig, står för dina tankar och åsikter och behandlar andra så respektfullt du kan så tror jag inte att du får några som helst problem i vinthundsvärlden.
En anledning till att vinthundsvärlden är liten är ju också för att vinthundsägare generellt sett gillar att umgås med andra som har samma typ av hund. Gillar någon det, då är det ju inte så att personen är ute efter bråk eller går runt och är överdrivet långsint när det uppstår trassel ;) Tvärt om upplever jag vinthundsägare som (oftast) otroligt trevliga personer.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm