Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etiketthälsa-utfodring
Läst 2925 ggr
Cixx
2015-07-09 11:32
6

Stretching

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känns som att många inte vet om vikten av att stretcha sin hund. Jag var omedveten om detta tills jag gick till en fysioterapeut med min Italienska vinthund. Jag gick inte dit för att hon hade problem utan för att hitta eventuella ömma punkter att kunna åtgärda om de fanns några INNAN hon får problem. Fysioterapeuten kollade hennes gång från olika håll i skritt och trav och kände efter det igenom henne. Kollade hur långt benen kunde röras osv. Inna hade vid första besöket en aning sluttande rygg vilket inte var bra alls, det visade på att musklerna i bakbenen är såpass ihopdragna/korta att hon inte kan sträcka ut benen och räta på ryggen vilket i sin tur orsakar ont i ryggen. I och med de korta musklerna i bakbenen kunde hon heller inte länga stegen som hon idag kan göra med sin rakare rygg. Detta är otroligt vanligt på Italiensk vinthund och whippet och detta bör man absolut kolla upp innan hunden sliter sönder benen, får problem med ryggen i form av diskbråck osv.

Efter vi varit där och lärt oss stretcha så är Inna rakare i ryggen och har inte ont och risken för att hon ska skadas pga förkortade muskler i bakbenen är som bortblåst. 
Lägger upp en före och efterbild

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

reckon
2015-07-10 23:19
1

Vilken otroligt skillnad det är! Hade hon alltså ingen skada någonstans utan musklerna hade blivit så korta enbart för att hon inte blivit stretchad? 🙂

Cixx
2015-07-12 01:37
0

Eller hur!
Nix, ingen skada. Precis som du skrev nu har hon fått bättre vinklar av enbart stretchingen. Om jag låtit henne gå ostretchad skulle hon garanterat ha ont och säkert gjort illa sig på nån träning/tävling.

smurfan-13
2015-07-16 23:40
0

Vilken skillnad! Tur ni gjorde ett besök i "förebyggande syfte". Gjorde det m min cirneco i våras och även där hittades lite att "pilla" m.

Dock tycker jag stretching är något som ENBART ska rekommenderas av en fysiterapeut (eller m liknande kompetens) efter en genomgång av hunden och specifikt för hunden problemområde, då stretching som görs felaktigt kan göra rejäl skada på hunden!

Cixx
2015-07-17 00:35
0

Absolut ska stretching bara göras efter besök av en fysioterapeut som visar hur man ska göra och vilka övningar som ens hund behöver göra. Att göra vissa övningar på en hund man inte kollat upp kan bli riktigt dåligt.

reverse
2015-07-27 22:02
2

Nu vet jag ju vem du gått till och en himla tur är ju det att du kom till henne, tyvärr räcker det inte att gå till "en fysioterapeut" eller dylikt, för merparten är inte tillräckligt bra på sitt jobb. Möjligtvis för att lära ut stretching, men knappt det. Och hade det funnits en bakomliggande skada, så är det tveksamt om så många andra än hon du gick till hade hittat det. Sorgligt nog. Har själv jagat iväg kunder på trimmet till henne och äntligen har de fått hjälp. Skandal att dessa hundar fått grönt ljus eller fått helt andra saker behandlade på andra instanser innan.

//Lina

Cixx
2015-07-27 22:29
0

Absolut rätt! 

Har hört om många som blivit felbehandlade eller inte hittat några fel på hundarna som till slut hamnat på Små och Stora tassar där de fått rätt behandling och då blivit bättre.

reckon
2015-07-28 06:27
1

Det var som natt och dag att komma till Therese mot de tidigare fysioterapeuter jag varit till. Jag kände att Therese visste vad hon snackade om när hon förklarade hur skadorna hon hittat hängde ihop med hur hela hans kropp var och hur han rörde sig. Jag kunde själv se och känna hur ojämnt musklad han var när hon visade mig, och känna hur det var ett "hål" på ena sidan och inte på den andra. Det kändes självklart att det var så som hon berättade. 

Det kändes som de tidigare fysioterapeuterna mest gissade, "hon verkar ha lite ont här" och "hon passar nog för att hon är lat". När vi röntgade och fick C och D-höft sköts plötsligt allt annat åt sidan och så var höften roten till allt ont, och svaret blev vattentrask, vibb och laser. Jag tyckte inte det kändes rätt, men visste å andra sidan inte vad annars jag skulle göra. Ett par månader senare visade det sig att hon hade ett kraftigt skadat korsband… Aldrig att de hade hittat de skadorna som Therese hittade på min hane.

Cixx
2015-07-28 12:30
1

OJ!
Tur att du hamnade hos bästa Therese. Ser många som tipsar om olika fysioterapeuter som jag personligen aldrig skulle våga gå till med min hund efter jag hört historierna. Är glad att jag valde bästa möjliga från början. Vet många som skulle åka från Norrland för att åka till Therese just för att hon är bäst.

reverse
2015-07-28 13:21
1

#7 Har en lite liknande historia för min stora hund. Fick bara olika symptom uppradade som "orsak" hos de olika instanser jag hann besöka innan jag blev tipsad om henne. Då hade min stackars hund fått dras med sin skada i nästan två år och fått flera följdproblem pga felbelastningarna som såklart blev värre med tiden då vi inte fick någon egentlig hjälp. Det var bara ren envishet från min sida som gjorde att vi fortsatte boka tid hos folk, för även om de sade att han var bra, så såg jag ju att något var fel, även om det var diffust - man ska lita på sig själv som ägare. SAMTLIGA andra instanser (veterinärer och fysioterapeuter, naprapater och allt vad det heter) sade bland annat att "han är jättefint musklad!", fast till och med jag, som då inte hade någon som helst utbildning på området, tyckte att det inte kändes så. Vansinne. Och mycket riktigt var ena bakbenet över en cm "smalare" än det andra, plus ett "hål" där den skadade höftsträckaren hade förtvinat. Idag är han 100% bra, det syns och känns så tydligt! ^_^ Jag har gått hennes kurser senaste året också och kände att det gav mig väldigt mycket! Nu kommer det vara ännu lättare att upptäcka om något inte står rätt till, i god tid, plus att jag lättare kan kräva mer av exempelvis veterinärer. (Men i första hand går jag ju tillbaka dit nu om något skulle verka fel.) Jag hoppas på fördjupade kurser…

#8 Ja, en gång när jag precis skulle åka därifrån efter en behandling, så kom en annan med sin hund - hon hade åkt ända från Norrköping och gjorde det under en period med intensivbehandlingar innan hon kunde sköta resterande rehab själv hemmavid. Även hennes hund hade fått gå länge med sina problem, de var precis på gränsen till att avliva sin unga hund eftersom hon aldrig blev bra. Tur nog hann de ju inte avsluta hennes liv i onödan.

//Lina

Cixx
2015-07-28 15:05
0

Det jobbiga med att ha lärt sig stretcha, se på hundens rörelser om de är bra och kroppshållningar är ju att det är plågsamt att se andras hundar med ryggar som är för krökta, hundar som går passgång eller ojämt osv och vägrar lyssna på att de borde kolla hunden hos Therese. Hoppas fortfarande jag kan få med mig några av de hundar jag tycker ser risiga ut dit nån gång.

Det mest chockande jag hört är att folk klagar över att Therese kollar hundarna så länge (flera timmars besök). Vilket jag anser seriöst att hon kollar noga på hunden och väljer att kolla igenom den länge än som de fysioterapeuter som tar timbesök. Men ja, finns ju alltid folk som behöver klaga över nått..

reverse
2015-07-28 18:21
0

#10 Ja, så grundliga genomgångar görs ingen annanstans, plus att hon ju är så noga med att man faktiskt ska fatta vad hon talar om och hon släppte inte iväg oss från vårt första besök innan hon tyckte jag utförde stretchövningarna till fullständig belåtenhet. =P Ser man det som något negativt var man nog inte så intresserad av att lägga ner arbete på sin hund till att börja med. Jag kände direkt att här missas inte något, inget lämnas åt slumpen, inga svävande kommentarer hit och dit. Rakt och koncist.

//Lina

reckon
2015-07-28 21:22
2

#9 Ja man ska verkligen lyssna på sin känsla, men detta var på den tiden jag litade på att veterinärer och fysioterapeuter visste vad de pysslade med i större grad än vad jag gör idag, så tyvärr blev hunden totalt förstörd både fysiskt och psykiskt av all felbehandling under så lång tid. Men man lär sig av sina misstag tack och lov. När nästa hund började passa ville jag göra rätt direkt och frågade efter den duktigaste fysion och fick tips om Therese. Att det var trettio mil enkel resa dit kvittade, bara vi kom till någon som verkligen var duktig för jag vägrade betala en enda krona till för gissningar och vattentrask.

Vad härligt att han blivit 100 % bra! Jag måste nog försöka boka in ett besök till för det är ett par saker som inte känns riktigt okej, så det är lika bra att hon får kolla upp det. Det känns så skönt att veta var man ska vända sig nu för att få ordentlig hjälp! Jag skulle så gärna vilja gå kurs hos henne, jag  hoppas kunna göra det någon gång i framtiden. 🙂

#10 Jag har tipsat flera stycken att gå till Therese med sina hundar men tyvärr har ingen av dem åkt dit trots att jag verkligen understrukit att det är så värt de extra milen bara man kommer till henne. Nu får jag då och då läsa uppdateringar om hundarna som fortfarande är lika trasiga trots otaliga besök hos fysioterapeuter vilket är väldigt ledsamt men jag vet inte vad jag mer kan göra.

Ja, alltid kan man väl hitta något att klaga på om man har lust med det. Sex timmar var vi där första gången. Jag var ganska mosig i hjärnan efter det! Jag lärde mig mer på fem minuter hos henne än på alla de timmar vi tidigare spenderat hos fysioterapeuter sammanlagt.