Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etiketthälsa-utfodring
Läst 2151 ggr
FannyGoldfish
2015-05-15 18:44
0

Fästingar!

Fästingarna ÄLSKAR Dino, har plockat över 20 st bara idag! Finns det något bra men skonsamt fästingmedel? Dino är ganska känslig så jag vill inte använda något medel egentligen, men jag vill inte heller att han ska vara full med fästingar efter varje promenad.

vallhund
2015-05-15 19:00
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

JonnaCecilia
2015-05-15 19:27
0

Ett helt naturligt recept är att koka en burk timjan med en skivad citron i en liter vatten 10 minuter och sila sen ner i en sprayflaska. Spraya varje morgon och efter att hunden blivit blöt. En annan giftfri metod är tjärschampo och en tredje bärnstenshalsband. Kombinera alla tre och du ser aldrig en fästing igen?! ;) haha, nja. Men se vilken metod som passar dig, eller en kombination. Timjanspray har funkat bra på mammas Eurasier men han har så tjock päls så fästingarna har svårt att ta sig in till huden ändå ;)

Wenniz
2015-05-20 11:40
1

Vi har Bravecto på vår Husky, hon har tidigare reagerat på olika fästingmedel men Bravecto har funkat och inte en enda fästing har vi hittat ÄN. :) De brukar annars älskar henne. :p

• Nederlandse Kooikerhondje -
smurfan-13
2015-05-21 18:12
1

PROBs produkter kan fungera bra. Giftfritt! Val av promenadvägar utifrån fästingtryck. Mycket fästingar finns ofta i marker m mycket vilt. De gillar varmt, men behöver en viss fuktighet för att vara aktiva.

Vill en ha giftfritt skulle jag inte välja bravecto.

Helben
2015-06-12 11:38
0

Har väldigt svårt för det där med "giftigt" kontra "giftfritt". Vad är det som säger att ett örtmedel skulle vara giftfritt? Det är inte testat på hund. Rosmarinolja kan framkalla missfall hos människa. Vad säger att det inte kan ha samma effekt (eller någon annan, för den delen) hos djur?  Det är också svårt att veta hur "starkt" ett örtmedel är, då det beror på just den växten som ingår, när den plockades, var, hur den behandlats därefter etc. Lök och vindruvor är också naturligt men kan ge njurskador på hund efter längre tids användning. Vitlökskapslar ska man alltså INTE ge sin hund i fästingförebyggande syfte (däremot kan de funka på människor).  Hittar ingen innehållsförteckning på PROBs produkter och skulle bara därför aldrig ge det till mina hundar. Dessutom har jag förlorat en hund i anaplasmos och skulle aldrig chansa.

EDIT: Lyckades hitta en del av vad detta innehåller och flera av dem finns på listan över växter som är giftiga för hundar och katter.  Den finns här: http://dognews.se/2009/08/26/vaxter-som-ar-giftiga-for-hundar-och-katter/

vallhund
2015-06-13 07:51
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.