Vinthund tillsammans med annan ras?
Jag spånar lite på min nästa hund, blir det inte en till blandras så är saluki, borzoi och whippet av intresse.
Men, jag har läst att Vinthundar kan vara lite "rasistiska" gällande andra raser, stämmer detta?
både och :)
Men dom har absolut inga problem med andra raser om dom bor under samma tak. Det är mest dom vinthundar som bara bor med samma ras som dom själva är som kan blir lite anti mot andra raser för dom tycker väl att dom andra är fula. haha ;)
Jag har haft afghan med pudel, inga problem. Greyhound med västgötaspets och en dvärgpinscher.Funkar bra.
Så om man köper valp så kommer det fungera alltså?
Om man skulle köpa omplacering som bott med vinthundar före, då är det ingen bra idé då?
Med valp fungerar det absolut :)
Med vuxen beror det på hunden. Det borde inte vara några större problem. Dom brukar ge med sej efter ett tag :)
En kompis greyhound bara avskyr schäfrar. Hunden har aldrig haft några dåliga erfarenheter med just schäfer. Utan hon har bara fått för sej att dom är "fula och äckliga"(??) typ ^^ :p
Gör man allt rätt från början ska det inte vara några problem :) Men som sagt, en vuxen hund är ju alltid en vuxen hund och har oftast lite svårare att anpassa sej. Eller snarare att det kan ta lite längre tid. Men om det är en omplacering har den troligtvis umgåtts med andra raser redan :)

Jag kan inte tänka mig annat än att det fungerar. Det handlar ju om vad man är van vid. Jag har haft afghan och en blandrashund (tax/pudel) tillsammans. Det gick bra. Samma afghan var mycket på SBK och hade inga problem med de raser som fanns där.
Säger som ovan.Vänjer dom sig som valp ska det inte vara några problem.Jag har ju tagit mina i vuxen ålder och min greytik är totalt ointresserad av alla andra raser än vinthundar medans hanen tycker hund som hund liksom ;)
* tiras
Är det någon vinthundsras som är mer "tolerant" än andra?
Tolerant på vilket sätt? :)
Med andra raser :)
Nej det är nog samma :)
Men du behöver inte haka upp dej på det. Hunden blir ju lite som man gör den :)
Dom tidigare greyhounds jag haft bara ääälskade andra hundar ^^
Låter bra :)
Är så kär i vinthundarnas utseende och vad jag läst verkar dem minst lika underbara mentalt. Men än på ett tag är det inte dags för en ny hund men man vill ju vara förberedd :)

Jag har en varghund och en shar-pei, inga problem alls!
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Min nuvarande greyhound gillar syrrans små russkiy toy ^^
Varför vill du inte ha en greyhound? ;)
Vinthundar är en perfekt ras. För den som inte vill träna lydnad på hög nivå (finns undantag). Lugn som en filbunke inne men går mer än gärna på en promenad/följa med vart man än ska :)
Intresserad av utsällning?
#13 Jag skrev aldrig att jag inte ville ha en grey? ;p
Eftersom jag ha blandis nu och mest hållt på med blandisar så har jag aldrig gått på utställning och ställt, men skulle tycka det var roligt att prova! :) och blir det en vinthund så ska det vara renrasigt, det har jag bestämt redan :)
Hehe ne men i första inlägget skrev du saluki, borzoi och whippet ;p Greyhound är ju en självklarthet! hehe :) Jag är oxå inne lite på saluki. SÅ vackra!
Jag har bara ställt greyhound och russkiy toy, så är inge insatt i andra raser. Jag tycker det är superkul med utsällningar. Fast det är en rätt dyr hobby ;)
#15 Haha jaha, men grey är också en ras jag absolut vill ha. Var uteefter en greyhound när jag planerade hundköp, men istället för en slank och smidig grey så blev det en klumpig amstaff/rottis, haha :)
Haha lite olika hundar ja :) (nog för att geyhounden kan vara en aning klumpig ibland, men det är inget jämfört med amstff/rottis :p)
Om du skulle ha en greyhound, skulle det bli utställning eller kapplöpning?
#17 Kapplöpning, men skulle nog bli att ställa också :) Beror ju på hunden också, vad h*n trivs bäst med.
Trist nog finns det ingen bana så vitt jag vet i närheten, eler det måste jag kolla upp haha :)

#18 Greyhound är tyvärr uppdelad i två varianter, utställning och kapplöpning. Det är nog svårt att komma någon vart med en kapplöpningsgreyhound på utställning och tvärtom skulle jag tro. De ser inte likadana ut. Däremot kan du träna lure coursing med en utställningsgreyhound. Det vet jag dem som gör.
#18 Åh, det visste jag inte. Men är somsagt ett tag innan det blir vinthund s jag hinner läsa på lite, haha.
Jag har en Irl.varghund, Riesenschnauzer, Douge De Bordeaux och Yorkshire terrier..inga problem alls :-))
Kapplöparen är mindre och mer kompakt. Går oftast inge bra på utställning.
Utställningstypen funar på LC som #19 säger. Men inte på bana, där är dom för stora (och banan för liten) och risken för skador är rätt hög.

Jag va på en Whippet utställning en gång och de kom in en svart lurvig liten hund och alla whippetar börja skällde, de gjorde till och med våra. även fast dom är uppvuxen med en svart dvärgschnauzer
men för oss funkar de att dom bor ihop helt okej

För länge sedan när jag bodde i Stockholm och hade afghan så var jag på djurgården i någon stor rastgård som fanns där. Afghanklubben hade samlat ihop en massa afghaner säkert 40 st som sprang omkring därinne. Det kom någon med en tax och släppte in den. Alla ägarna drog andan men det gick hur bra som helst.
Hmm i den rastgården "bodde" jag :-))

Jag har en Greyhoundhane. Han lever utan problem tillsammans med min Schäfer och min BC och fungerar utmärkt med min mammas hundar - bästa polaren är mammas pomeranian!
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

vi har två whippet hemma och tre dobermann och det funkar utmärkt1 :)
Jag skulle säga ja i vissa avseenden, en del klarar av andra hundar som ej är vinthundar bra men sen mitt ex familj har afghaner och salukis, dom är total rasister mot andra hundar som inte ingår i vinthundsfamiljen, medan italienare, borzoi osv osv går jätte bra ^^

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har Whippet och pudel. Dom fungerar jätte bra ihop, men pudel är ganska lik Whippet i sättet när dom leker så det kan vara därför. Mitt råd är att inte göra som jag, dvs skaffa vinthund om du har en liten ras sen tidigare. Vinthundar får upp extrem fart och springer den på en liten hund kan det vara helt kört. Jag släpper sällan mina tillsammans när Whippet killen är på race humör. Det går för fort helt enkelt!
#30 ja det är nackdelen med vinthundar, det går så fort. Men det går inte att släppa ihop stora och små vinthundar heller om dom har för stora ytor att springa på. Mindre ytor brukar gå bättre, då får dom inte upp samma fart :)
Vi har ju vinthundsträffar i västerås varje lördag. Där är det både stora och små. Men hagen är rätt liten så det går hur bra som helst. Hade det varit en stor äng hade det blivit mkt svårare med greyhound och italienare i samma hage ^^

# 31 Vart befinner ni er då när ni har träffar i Västerås? 
#32 Antingen ute vid kungsbyn eller i rasthagen bakom ica haga :)
Azlan (Afghan/Saluki) funkar bra med alla hundar, men gråhundar och jämthundar skar det sig med när han var valp och han verkar talat om för Rippe att "gråa med rull rumpa" är opålitliga, så det är samma med Rippe…. "gråa rullrumpor" = inte kompisar.
Rippe vill gärna ha sista ordet om en hund vi träffar är skällig, så så länge den andra skäller, skäller Rippe, men tystnar den andra och är trevlig, så funkar det jätte bra. Sen gillar inte Rippe om små skällig mopsar upp sig.
Shaggy accepterar allt och alla i alla former, vare sig det är folk, andra hundar eller nåt annat djur. Han är helcool!
Har hört att vinthundar föredrar vinthundar som kompisar och att bara de ser konturen på vinthunds kroppen, så är det en kompis…. och visst gillar de även att leka med andra vinthundar!
Vi adopterade 4 gamla greyhounds från Irland för några år sedan och de gillade inte andra raser, däremot andra greyhounds gick bra.
Irländska varghunden vi har nu är ensam vinthund med 5 andra raser och det funkar fint, han älskar alla raser oavsett små eller stora :)
Skulle säga ja och nej, min Whippet ogillar många raser men Flattar är hon helt kär i, samt huskies och Kooikers ;) Sedan vinthundar i alla typer älskar hon såklart. :)
Ta det inte fel nu, hon gör inga utfall men dessa är de raser hon accepterar att leka med och umgås med, andra hundraser är inte av intresse. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
tror det handlar om hur de 1. "pratar" med varandra och 2. leker. Vinthundar är bra byggda och har därför "lätt att uttrycka sig". Dessutom upplevs de som vänliga av andra hundar, tror jag - svansen ner och öronen bak. Många andra raser har ju kroppar och huvuden som gör det svårare att uttrycka sig (typ ingen svans, jättetunga öron etc etc).
Vinthundar håller inte på och bufflas och brottas med varandra som många andra hundar gör utan vill helst springa eller ligga och mysa i en hög.
Så får man inte glömma att vissa individer "glömmer bort" att det är en mycket liten hund de springer med och får för sig att det är ett bytesdjur. Jag har sett det hända men de som har hundar med sådan jaktlust har ofta koll på det.
Själv har jag haft whippetar och dvärgpinscher, italienare och tre olika borderterrier, inga problem. Däremot var det en av borderterrirarna som inte klarade av dvärgpinschern när hon var valp - denne lille röding måste vara en råtta. Gick över på tio dagar.
Mest besvärligt var nog den första whippetstackarn som användes som bytesdjur av en av borderterrirarna. Tog ett halvår innan terriern lärde sig att blir roligare om man tar det lite lugnt…