Liten + stor
Alltså, jag är ledsen för att jag tragglar om det här i flera månader och tjatar och gör nya trådar, men kommer lixom inte fram till något i mitt huvud.
Inomhus är jag inte ett dugg orolig över att ha en stor vinthund ihop med en liten hund. Däremot utomhus känns det bökigare. Min mops har också ett ganska stort behov av att få springa av sig, men att släppa henne ihop med en stor vinthund anser många inte vara sådär jättebra ifall jaktinstinkterna triggas. Men det känns trist också att ha ena kopplad medans den andra springer, alt gå ut med dem vid olika tidpunkter och låta dem springa själva så.
Hur tänker/resonerar ni? Hur hade ni gjort?
Får du hem vinthunden som valp och släpper den lös med mopsen från början så lär sig valpen att mopsen är en kompis :). Kan dock bli problem med nya små hundar men med familjens ska inte vara några problem, har sett flera snuttar på youtube där stora vinthundar (t.ex. Borzoi) som leker med små hundar utan problem:)
Jag skulle nog säga om man skaffar vinthunden som valp lär den sig hur den ska leka med de mindre hundarna om man låter den leka och träffa mindre hundar. Det var så jag gjorde med min Whippet och hon har aldrig "slagit över" när hon har lekt med små hundar, hon har t.ex. jättestor respekt för min kompis lilla Chiahuahua. Personligen tror jag min hund vet skillnaden på "hund & byte", hon blir jätte på när vi tränar släphare (eller ser harar för den delen) när den flyger iväg men hon blir aldrig "på" när hon t.ex. ser små hundar springa. :p
Sedan få in bra lydnad på sin vinthund hjälper nog också, att man inte släpper hunden fören hunden är lugn och inte fixerat över att "nu j*klar nu ska det springas snart är jag lös tjihooo". :)
Vet flera som inte vill att min Whippet ska få springa med deras småhundar för min hund "kommer döda deras hund om jaktinstinkten slår över" då hon är vinthund, det gör lite ont i hjärtat på en som vinthundsägare men sedan förstår jag dem, man är rädd om sin hund och sedan går det lite väl taskiga rykten om att vinthundar dödar allt som är litet och springer.
Kan lägga till att vid en Agilityuppvisning fick min hund spunk och ville springa och busa med den lilla svarta Tyska Mittelspetzen, hela publiken höll andan och trodde Whippeten skulle döda Mitteln rakt framför ögonen på dem, hundarna hade skitkul och sprang som tusan, jag visslar i pipan och min hund vänder tvärt och springer till mig och sätter sig i "fotposition". :)
Folk blev efter det ganska imponerade över att min "mördarmaskin" inte tog kol på Mitteln och att jag lätt kunde avbryta leken (eller jakten som många trodde). :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Det är nog sant! Jag har ju inget behov av att vintisen ska funka med andras småhundar - så ofta träffar jag inte hundfolk :P
Finns det någon ras som har extra stor chans att funka ihop med små hundar?
Borzoien är den jag oftast hör funka ihop med mindre raser, men de är för stora för mig tror jag. Har GD nu och vill inte komma upp i den extremstorleken igen (till att börja med iallafall)
Whippet skulle jag nog satsa på då:) den är lite mindre än greyhound, saluki osv så storleksmässigt passar den nog dig bäst i så fall :) och min uppfattning är att dem brukar funka kanon med andra hundar oavsett storlek :). Vet dock inte om den har mindre jakt än dem andra, men hitta en uppfödare som du litar på och kanske ta en lite lugnare valp så bör det inte bli några problem :)
Har 2 whippar & 1 kines 😃Den ena whippan kom till oss för 1 år sedan som vuxen är 5 år nu och den andra har vi haft sedan 5 månaders valp och är 10 år nu. Kinesen kom också som valp 8 veckor gammal och är 3 år nu.
5 åringen älskar o leka med kinesen och det kan gå vilt till med ruscher runt i trädgården för båda två när dom sätter den sidan till 😂. Den gamla är det lite lugnare lekar men kan också få fnatt så det ryker men mer sällan då.
Kinesen älskar o trigga igång whipparna med o bita i ören ,under halsen och skälla . Ligger alltid ihopa och kan som sagt inte vara utan varandra.