Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etiketthundtillbehör
Läst 3189 ggr
Inna83
0

Hur täckar ni?

När, var, hur bär era vinthundar täcken? Från att tidigare ägt långhårig St:Bernhard till att nu äga whippet är klivet enormt. Vilket innebär att jag är rädd att jag täckar kanske lite för mkt ( endast ett täcke, inte dubbla eller liknande som det kanske låter ). Nu när solen tittat fram fick hon ta på sig det tunna regntäcket. Annars har hon ett mediumfodrat. Hur gör ni? Väder/vind/grader? Mvh

Maria29
0

Allt beror på hunden vissa fryser mer en andra.  Jag kör med fodrat täcke på vintern tunnare täcke på våren (ev. ett regntäcke med tuntfoder) och utan när det är varmt nog. Du känner bäst din hund och kan bedöma när hon fryser. Jag hade golden ret. när jag gick över till vinthund så jag har en gång varit i nästan samma skor. 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Vildavestern
0

Som sagt var, det beror på individen. Mina greyhounds frös aldrig och hade nästan aldrig täcke - den ena hade det ibland för han tyckte det var så vansinnigt kul att få ha täcke på sig! Skulle han följa med till stallet och vara stilla en stund så fick han ha täcke annars klarade han sig väldigt bra utan.

Whippetarna däremot - dessa värmeälskande små varelser, de hade gärna täcke så fort det blev lite kyligt eller lite duggregn. Sylle älskade att ha täcke och vi brukade ha det när det var kallt (alltså när jag ansåg det vara kallt - Sylle tyckte att allt under +20'C var kallt…) och vid regnigt väder men det berodde lite på hur lång runda vi skulle. Skulle vi bara gå en liten kisstur på 10 min så tog jag inte på täcke.

Vi använde även täcke när vi tränade på brukshundsklubben, det blir ju lite mera stillsamt och det var kallt på kvällarna. 

Jag tror att jag nog täckar lite jämfört med många andra, men jag täckade Sylle alltid hans sista tid - han var så frusen och sjuk. Han älskade dessutom att få glida runt i sitt backontrack-täcke inomhus.

Dougal hjorthund ser det som ett straff värre än döden om jag tar på honom täcke. Så han får vara utan.

Du känner din hund bäst själv och det finns väl inga rätt och fel egentligen.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Inna83
0

Tack för era svar :-) Lite sunt förnuft kommer man nog långt på i slutänden :-D

Elcyion
1

Min greyhound var frusen av sig. Hon fick uvi om jag inte täckade henne vid runt +5 och neråt.

Vi hade ett tjockt fleecetäcke (tjock fleece och två lager) samt ett i bävernylån med teddyfoder. Det klarade vi oss på alla kalla årstider. Sedan köpte jag henne att ofodrat regntäcke då hon hade att bli blöt.

Medarbetare på jack russel terrier

Kashmani
0

Min whippet var av den frusna sorten men ville absolut inte ha täcke på sig. Provade flera av olika sorter under lång tid. Hon bara skrubbade sig mot mina ben och visade tydligt att hon inte gillade detta.

Karin Hedberg
Kashmani Salukis och Shelties
karin@kashmani.com

Facebook ID: Karin Juto Hedberg

Saffran0Spice
2

Min italienare skiftar från dag till dag med hur frusen han är, men enklast att förklara när han får täcke och hur tjockt det ska vara är att jag lärt mig läsa av honom så pass att jag kan anpassa täcket.

Och då han som sagt är olika frusen så kan han ena dagen klara sig bra med ett tunt täcke i -15 för att sedan vid +3 vilja ha tjockaste möjliga XD

Sedan får min italienare även ha täcke under extremt soliga dagar på sommaren, inte för värme - utan för att kylas ner!
Hans svarta päls drar till sig solljuset, så genom att ha ett tunt ljust bomullstäcke så stöter han bort ljuset istället och blir inte lika varm + att jag kan blöta ner täcket så han håller sig svalare om luften är väldigt varm =)

Elcyion
0

Jag köpte Hööks kyltäcke till min jrt, och det har jag varit väldigt nöjd med! Det höll vätan flera timmar.

Medarbetare på jack russel terrier

Cixx
0

Inna (Italiensk vinthund) går helst utan kläder om det inte är svinkallt, då har hon ju såklart kläder på sig. Men med nån plusgrad så går hon gärna utan kläder :)

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Wenniz
0

Efter väder och vind. Har en otroligt känslig whippistjej så jag måste vara noga med att veta vad det är för slags väder ute, vi har ett helt lager men täcken av olika typer för olika typer av väder, lite som att klä ett barn. ;)

Jag känner min hund otroligt väl så enklaste svaret är att läsa av sin hund. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -