Svåra?
Skulle ni säga att vinthundar är svåra? Jag fick höra att vinthundar är sååååå svåra och jobbiga jämfört med mopsen jag har nu
Det beror på vad man menar med svåra =)
Jag upplever att vinthundar kan vara mycket mer svårmotiverade vid träning än andra hundar. Men det beror oftast på att man inte hittat rätt metod ännu. Vinthundar behöver verkligen individanpassade träningsmetoder, andra raser är oftast med på att testa metoder medans vinthundar visar ganska direkt om de finner det ointressant hahaha
För min italienare upptäckte jag att han måste ha varierade metoder - så vi kan inte endast köra klicker tex. Utan vi får varva med klicker, vissla, hand/kroppsspråk, ord osv. Sedan finns det ett bra talesätt för italienare jag verkligen tog till mig.
Av 5 sekunder är det 4 för mycket.
Rossi har noll tålamod - så att träna in nya saker ska ske fort och i korta stunder, annars tröttnar han. Men efter att ha tränat in lite mer tålamod så går allt mycket lättare ^^
Jag skulle vilja säga att den typen av träning - snabba och korta stunder med mycket lek emellan - passar väldigt många vinthundar =)
Så är det det man kallar svårt så är vinthundar svåra, men hittar man bara rätt metod för sin vinthund så är dom inte svårare än andra raser!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag håller helt och hållet med #1. Många personer som inte har vinthund själva tror att de är obildbara. Men problemet är att vinthunden egentligen är för smart. Min greyhound kunde bara upprepa en övning 2-3 gånger på raken. Annars var det som om hon sa "jag har redan suttit två gånger. Duger inte mitt sätt att sitta, skiter jag i det". Hon var så väl medveten om vad hon gjorde. Det gör det jobbigt att befästa kommandon i ryggmärgen på dem, då du inte kan traggla. Förutom träningsbiten som #1 sa är de väldigt simpla att ha och göra med. Men att hitta rätt belöningar och träningssätt för er två, är det svåra.
Medarbetare på jack russel terrier
Det jag hörde detta från var en person med vinthund (Whippet tror jag), och helt ärligt har jag aldrig fått uppfattningen om att dessa är svåra. Jag tror hen kan ha menat att de har mycket jaktlust och därför är svåra jämfört med mopsen, men jag har aldrig uppfattat de som svåra.
Tycker tvärt om - de verkar oerhört lättsamma och sköna att ha att göra med utifrån det jag läst och hört av andra ägare.
Men det verkar inte som att vinthund är bra ändå.. vågar inte chansa med jaktlusten när jag har en dvärghund :/
Om du menar att vinthunden skulle ge sig på mopsen så behöver du inte oroa dig - ytterst få vinthundar av större storlek ger sig på mindre hundar, specillet inte de som de bor ihop med =)
Om man socialtränar mycket med andra hundar, både stora och små så faller det naturligt att inte jaga dem - däremot kan rådjur, harar, ekorrar, katter osv vara väldigt lockande så att träna inkallning sker från dag 1 med vinthunden!

Men får de bara lära sig vilka man får jaga och vilka man inte får jaga så fungerar det fint. Vissa har större jaktinstinkt än andra - men det är inte omöjligt att träna på om man har tålamodet ^^
Istället för att aldrig låta en jakthund jaga - så lär den vad den får jaga och när!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Min greyhound jagade inte våra katter när hon hade accepterat dem. Hon lämnade sin matskål om någon av katterna ville smaka. Hon tillät ena katten att dra ett köttben ur munnen på henne. Flocken är allt.
Däremot okända katter… Då tog jag henne som vuxen omplacering. Hade jag haft henne som valp hade familjens katter inte varit några problem alls.
Molly hade en ganska stor jaktlust. Hon nöp både mig och andra hundar i häcken när hon hade kört jaktlekar för länge. Jag satte kapplöpningsmunkorg på henne. Men lös på en vanlig promenad, aldrig att hon skulle ha petat på whippetkorsningen som bodde hemma hos mig ett tag.
Medarbetare på jack russel terrier
Hm, har hört från folk med vinthund att de inte alltid funkar med hundar de redan har hemma (Om de köper vinthunden efter den andra lilla).
Jag vet inte heller vilken av vinthundarna som skulle passa bäst heller.
Är ute efter en hund som är lite av en soffpotatis och inte kräver ofantliga mängder aktivering varje dag - typ nöjer sig med att springa lös och lite klickerträning eller nåt utöver det
#6 Ja vinthundar kräver att få springa av sig och vissa kräver att få jobba mer än andra. Men skulle föreslå whippet eller italienare isåfall, de kräver ju såklart sitt men är bra sällskapshundar och ex italienaren är ju i ungefär samma storlek som mopsen =)
Ja, italienare har jag börjat fundera mer och mer på faktiskt.. Men de verkar ju vara helt galna, haha! Hur är de under valptiden?
#8 Heeelt olika!
Min italienare är en extremt lugn italienare, så under valptiden kändes det knappt som om jag hade valp XD
Hans lillasyster dock är sjövild och bröt benet som 4 månaders pga det…
Vanligast är väl att de är något mellanting, skulle nog säga att du kan räkna med att det skulle vara en livligare valp än med en mops valp - då den är både snabbare och smidigare =)
Haha har du träffat mopsvalpar? De är helt insane xD Men att den flänger runt mer kan jag tänka mig :P
Är det destruktiva? Typ biter på allt hela tiden tills saker går sönder? Så är ju typ whippets :P
Går du in på min sajt så kan du läsa om valptiden på bloggen - dock är det ju med min lugna italienare. Många har annars skräckhistorier om sina italienarvalpar som är riktiga små marodörer!
Men har de att göra och tränas från början så går det fint, vinthundar är inte värre än andra valpar ^^
Jo jag har träffat mopsvalpar - de är inte i närheten i fart och smidighet jämfört med en italienare, även om mopsar också kan vara galna XD
Haha, ja de är ju definitivt kvickare och smidigare. Det går ju inte att förneka 😂 Men min mops har gjort mig galen mååååånga gånger, och det gör hon fortfarande.
Av någon anledning ska hon hålla på att klösa på mig, jucka och slicka. Men BARA på mig. Aldrig någon annan i familjen.
Nu har jag bara haft min italienare i två veckor och han är snart tio veckor. Jag kör klickerträning med positiv förstärkning och han har redan lärt sig sitt och ligg samt att han inte får försöka ta godis ur min hand utan vänta snällt. Jag kan be honom sätta sig ner tio gånger i rad och han gör det. Min italienare lär sig tricks jättesnabbt och jag tycker inte han är svår med avseende på det. Jag brukar också hålla träning på runt 5min, men jag tror att de flesta valpar, oavsett ras, inte kan behålla koncentrationen för länge. Han är ganska vild också ibland, men sover också väldigt mycket. Han sover 2-3 timmar, är vaken 2-3 timmar och sover 2-3 timmar o.s.v. När han är vaken vill han offa sitta/ligga i mitt knä. Och ja, de är väldigt smidiga. När han går igång är det inte världens lättaste sak att fånga honom. Han jagar och försöker leka med min katt. Men när han är trött eller gör något som är mer spännande än katten så låter han henne vara ifred.
Ska ocksa tillägga att jag såklart kommer lära honom att han INTE får jaga katten
Jag tycker inte min Whippet var svår, dock växte det ett par horn under valptiden haha. 😉
- Nederlandse Kooikerhondje -