Höjd på staket?
Jag funderar på en PI eller en till vinthund längre fram. Ska köpa min första del staket till tomten nu i dagarna, och undrar hur högt staket jag behöver räkna med till en PI? Terrier jag ska hägna in nu, klarar sig på runt 50 cm utan problem. 20 cm skulle säkert också gå. Men jag vill inte behöva köpa ett nytt staket om några år om jag skulle köpa en PI. En stor vinthund känns lättare att hägna in. Där jag ska sätta staket nu är det en häck som är ungefär 2 m hög och 1 m bred/djup. Häcken är fortfarande grön och fin nu på vintern. Hur högt staket tror ni att jag kommer att behöva där? Jag funderade på 150 cm högt. Andra delar av tomten som inte har den fina häcken räknar jag med runt 200 cm högt staket på. Räcker det?
Medarbetare på jack russel terrier
2 meter räcker för de allra flesta.
Det finns individer som hoppar över även det men långt ifrån alla. Det behövs dessutom många gånger något väldigt intressant på andra sidan stängslet för att försöka, som löptik eller levande byte.
Problem som kan uppstå är om du bor norröver där du ofta kan ha 1 meter snö eller mer. Då måste du skotta några meter innanför staketet annars blir stängslet helt plötsligt inte särskilt högt…
Sen kan man få de där som klättrar… Ofta lär dom sig att klämma in sig i hörnen av staketen och klättra där. Då behöver man grejer som lutar inåt längst upp.
Utbrytarkungar får man lösa efterhand som man ser var de tar sig ut. Höja staket, förstärka, vinkla in i ovankant… Men hade hoppats på att slippa att min trädgård såg ut som utomhusdelen på Hall ;)
Jag ska se hur stor prisskillnad det är på 1,5 och 2 m viltstängsel.
Kollade precis på vidaxl och deras viltstängsel som är 2 m högt är 100:- billigare/rulle än det på 1,45 m (båda rullarna innehåller 50m). 2 meter högt blir det ;)