Vilken passar mig?
Jag är sugen på vinthund, men vet inte vilken som skulle passa mig. Jag tänker vara helt neutral och försöka att inte tänka på raser jag föredrar nu eftersom de kanske inte är optimala och jag är lite rasblind och snöar in mig på vissa som kanske inte funkar.
De raser jag vet att jag inte vill ha är dock Italiensk Vinthund och Whippet - De är för små tycker jag.
I dagsläget har jag en mops som är 10 månader, så när nästa hund skaffas är hon väl 3-4 år eller något sådant. Vi kommer öppna en djurbutik där andra hundar kommer få följa med in och jag vill ha mina hundar med mig instängda bakom disken på en skön bädd.
Mer än såhär vet jag inte riktigt vad jag ska skriva dock för att vara mer specifik. Om någon orkar diskutera lite med mig skulle jag uppskatta det enormt mycket.
Greyhound? Större än whippet och italiensk vinthund. Lugn inne (vilket kan vara bra bakom disken) och full fart ute :) dock kan jag inte så mycket om dem andra vinthundarna, bara läst på om greyhound och whippet då sambon är helt såld på whippet och jag har haft greyhound som liten :p
Ja, greyhound skulle nog kunna funka. Men det där "lugn inne, vild ute", gäller inte det i stort sett alla vinthundar? 🙂
Men om jag skulle välja en hund utifrån vilken sport jag tycker mest om så är det Lure Coursing
Jo, det är min uppfattning, att dem är lugna inne och full fart ute. Kan dock inte så mycket om övriga raser men finns ju många som låter trevliga så du får väl läsa på lite eller hoppas att någon med mer kunskap svarar här ;) Okej, ja, jag vet inte vilka raser som lämpar sig bättre till Lure Coursing än andra :)
Börjar fundera på detta igen och har fått ner en liten lista på raser jag kan tänka mig nu :)
Saluki
Italiensk Vinthund (Kanske. Tycker fortfarande de är lite väl små)
Galgo Espanol
Borzoi
Sloughi
Afghanhund (kanske. Vet inte om jag pallar pälsvården)
Ev. Greyhound (utställning eller kapp vet jag inte)
Vad tror ni? Vad är skillnaden på dessa raser förutom det självklara med utseendet? Är någon av dessa mindre lämplig med en liten hund? (Är typ "ständigt orolig" över att jaktlusten ska ta över när de leker 😕🤔)

Lisa (JRT), Leopold (huskatt) och Ella greyhound
Jag går alltid i god för greyhounden konstigt vore annat med tanke på att jag har 4st som förutom min JRT. Jag anser att de är lätta jag föredrar kappisar eftersom både utseende och personligheter passar mig.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Jag har fått för mig att greyhounden är "skarpare" än andra raser/ har större tendens att bli jaktblind eller vad man ska säga. Men har du flera ihop med en hund i samma storleksklass som min känns det lite tryggare. Får jag fråga vart dina kommer ifrån? :) Jag föredrar utseendet hos kappen (tycker utställningsvarianten får ett väldigt litet huvud gentemot kroppen). Vad skiljer dem förutom utseende/syfte?

Min "julbild"..
Greyhounden är inte skarp enligt mig men det är klart att det finns individer som kanske är skarpare men då är det inte rasen jag tänker på utan hundar i allmänt.
Som sagt jag är partisk när det kommer till kappisen men jag tror att den generelt är friskare. Mina hundar kommer från Irland och kom som vuxna till mig (en av dem kommer från https://www.facebook.com/pages/Orchard-Greyhound-Sanctuary-Clare/148989988637695?fref=ts och ) så alla är omplaceringar men jag har lärt känna flera trevliga uppfödare i Sverige eftersom kapplöpningsmänniskorna som tävlar i Sverige har bra tips och råd när man behöver (även om jag så klart frågar vännerna på den gröna ön).
Jag har katter, förutom Lisa och det är inte några problem öht.
Aha, okej :) Jag kommer köpa valp från uppfödare.. Omplacering är inget för mig :)
Jag har hört att utställningsvarianten ska vara lite mer instabil än kappen, stämmer det?
Jag vet inte mer en att jag och flera jag känner tycker att uts. ser ut som giraffer och som sagt jag tycker att kappisarna ser vettiga ut. En svenskuppfödare av kappisar som jag tycker mycket om som också har katt är Katarina Lindberg kolla upp/kontakta henne hon är väldigt trevlig och kanske har valp att sälja den dagen du bestämt dig.
#10 Ska kolla! Tack :)