Borzoi kostnad
Hej đ
-Vad kostar en Borzoi i matkostnad/försÀkring?
Eftersom det Ă€r en stor ras, hur fungerar det? Ă€r det Bökigt nĂ€r man ska Ă„ka buss och tĂ„g samt att rymma i bilen? Ăr intresserad av ett antal raser och Borzoien Ă€r en av dem, men det Ă€r mest storleken som jag funderar över hur kostnaden kommer att bli för en sĂ„dan stor hund samt platsen.
Tacksam för alla svar!
FörsĂ€kring och matkostnader beror pĂ„ vad man vĂ€ljer för foder och vilken typ av försĂ€kring đ
Ăven om det Ă€r stora hundar sĂ„ Ă€r dem vĂ€ldigt smidiga och enkla att ha med sig. Jag har Ă„kt buss mĂ„nga gĂ„nger med Dino utan problem. Han rullar ihopp sig till en liten boll och tar inte mycket plats alls i bussen đ
Intressanta frÄgor! Har samma funderingar sjÀlv.
SajtvÀrd pÄ reptiler ifokus.
Medarbetare pÄ leopardgecko ifokus
Tack för svar :) nĂ€r du sĂ€ger att du Ă„ker buss med Dino mĂ„ste han stĂ„ utanför sittplatserna dĂ€r man gĂ„r eller vart har du han? Ăr det sĂ„ att om man har med hund i buss sĂ„ mĂ„ste man betala för tvĂ„ platser? :)
#3 Det Àr lite olika beroende pÄ lÀn antar jag. Men i Stockholm sÄ Äker hundar gratis. Jag brukar Äka i mitten eller lÀngst bak dÀr det finns ett litet utrymme för att Dino ska kunna stÄ/lÀgga sig. Om det Àr fullt sÄ stÄr han i vÀrsta fall i gÄngen, men han tar inte mycket plats dÀr. Visserligen sÄ Àr det ju inte samma sak som att Äka med en liten hund som man bara kan plocka upp i knÀt. Men för att vara sÄ stor som Borzoien Àr sÄ tycker jag det gÄr ganska smidigt
I Ăstergötland sĂ„ betalar man ungdomsbilljet för hundar (sĂ„ vida man inte Ă„ker landsortstrafik och man kĂ€nner bussföraren) och fĂ„r ha hur mĂ„nga hundar som helst, till skillnad frĂ„n Stockholm dĂ€r man bara fĂ„r ha 2 hundar som Ă„ker gratis. Kan inte utala mig om Zoi annars men jag brukade Ă„ka med mina greys bĂ„de bussar och tĂ„g och det var aldrig nĂ„gra problem eftersom det ofta finns gott om utrymme lĂ€ngst bak i bussen.
SajtvÀrd pÄ Lantdjur i Fokus & medis pÄ Vinthundar i Fokus
Tack för era svar! :) Ăr riktigt sugen pĂ„ en Borzoi, men Ă€ven en whippet. FĂ€ller de tvĂ„ raserna ungefĂ€r lika mycket? Vad skiljer de tvĂ„ raserna Ă„t? NĂ€r man gĂ„r med en vinthund i koppel och det kommer en katt springandes, hur reagerar de dĂ„? Ăr det risk för att man "faller omkull" eller Ă€r det en trĂ€ningssak att lĂ€ra en vinthund att inte bry sig?
#6 Borzoier fĂ€ller ganska mycket, nĂ€r det Ă€r som mest sĂ„ kĂ€nns det som om jag skulle kunna stoppa en kudda av allt đ. Men Ă€r ganska lĂ€tt att hĂ„lla efter. Borstar man noga varje dag och badar med jĂ€mna mellanrum sĂ„ fĂ„r man bort dem vĂ€rsta mĂ€ngderna đ Sen beror det nog ocksĂ„ pĂ„ mĂ€ngden pĂ€ls hunden fĂ„r. Dino har ganska tjock pĂ€ls, sĂ„ det bli lite mer Ă€n dem som har riktigt tunn.
NĂ€r det gĂ€ller katt sĂ„ Ă€r det nog en trĂ€ningssak. Dino Ă€r ju uppvuxen i ett hem med tvĂ„ katter, sĂ„ om det springer en katt över vĂ€gen sĂ„ stannar han upp och kollar lite innan vi kan gĂ„ vidare som normalt đ
Jag rÀknade ut matkostnad för om man ger fÀrskfoder, Vom og Hundemat, dÄ det Àr det jag skulle ge.
En stor hane pÄ 47 kg skulle kanske Àta 940 g
En liten tik pÄ ca 25 kg skulle Àta ca 500 g
En 500g-korv kostar mellan 20-25 kr. Ta det och rÀkna pÄ 30 dagar :) Jag tycker det Àr ganska överkomligt, iallafall om man inte fÄr en extremtung/stor hund.
Voh kan jag starkt rekommendera! Vi kör exklusiv och lax, hans pĂ€ls blir jĂ€tte fin av det. Köper dock 5kg korvar och sĂ„gar i delar hĂ€r hemma, blir lite mer jobb men billigare đ