Annons:
Etiketterhälsa-utfodringartiklar
Läst 3791 ggr
Saffran0Spice
2014-09-11 14:09

Vinthund & Motion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det vore spännande att göra en tråd och få se hur olika våra vinthundar är gällande motion! På detta sätt kan icke vinthundsägare se hur mycket de ungefär kräver individuellt - då många verkar tro att vinthundar är = supersportiga och krävande hundar.
Här är en lista ni kan fylla i om ni vill så andra kan se om dessa påståenden stämmer på alla vinthundar🙂

  • Aktivering/dag tidsmässigt:
  • Mentalaktivering/dag:
  • Motions pass/dag tidsmässigt:
  • Antal vilodagar i veckan:
  • Hundsporter som utövas:
  • Ras, ålder & kön:
  • Övrigt att tillägga:
  • Redigerat 2022-04-13 19:16 av Niklas
Annons:
Saffran0Spice
2014-09-11 14:20
#1
  • Aktivering/dag tidsmässigt: Mellan 4 och 8h, lite olika beroende på hur pigga och alerta vi känner oss.
  • Mentalaktivering/dag: Minst 2 olika mentalaktiveringar per dag som han kan utöva på egen hand, ibland flera där vi gör vissa tillsammans.
  • Motions pass/dag tidsmässigt: Ren motion (ej kissrundor) blir minst 1½-2h per dag oavsett om vi är lata eller inte!
  • Antal vilodagar i veckan: Oftast över helgen, så 2 dagar i veckan - ibland bara 1 dag beroende på hur veckan ser ut i övrigt.
  • Hundsporter som utövas: Frisbee, apport, utställning, inkallning och löpning i terräng och även massa vardagslydnad. Flyball planeras in för framtiden!
  • Ras, ålder & kön: Italiensk vinthund, 1 år, Hanhund.
  • Övrigt att tillägga: Vi är ganska aktiva i våran BHK och har många vänner med hundkompisar att busa med. Så skulle nog säga att vi är mer aktiva än många andra, men samtidigt inte super sportiga ^^
Maran1
2015-01-17 17:27
#2

8h per dag för att aktivera en liten italienare?! Antar du inte har något heltidsjobb Saffran0spice…. En vanlig vardag får min whippet fyra promenader per dag varav en längre motionsrunda på 1-2 h då han har möjlighet springa fritt. Det är han helnöjd med. Motionen anpassas efter väder och dagsform för både ägare och hund. Vi bor i Umeå och de dagar det tex är svinkallt och snöoväder nöjer han sig med kissrundor. Så länge en whippet så gott som varje dag får möjlighet att vara lös och få springa av sig så har man en glad och harmonisk vovve. Att ha vinthund är precis så krävande som man gör det till och att en whippet kräver timtals av motion för att må bra är en fet myt. Kram!

Saffran0Spice
2015-01-17 17:35
#3

#2 Det är 24h på ett dygn - 8h jobb + 8h hund blir 16h.
Men för att svara på ditt antagande så nej, jag har inget heltidsjobb. Vad det nu har med min hund och dess motion att göra då det som sagt är 24h på ett dygn…

Wenniz
2015-01-17 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Detta gäller såklart bara min Whippet tjej. :)

  • Aktivering/dag tidsmässigt: ca 1h - 2h/dag
  • Mentalaktivering/dag: ca 30min på vardagar och 1-2h på helger.
  • Motions pass/dag tidsmässigt: ca 4h en normal dag, annars mer.
  • Antal vilodagar i veckan: 1 dag - dock alltid hjärngympa
  • Hundsporter som utövas: Spår, Freestyle, Agility, Lydnad, Rallylydnad, Whippet Race, Frisbee
  • Övrigt att tillägga: Aktiva på brukshundklubben och många är impade över min Whippet. ;) Min dam är ganska lat av sig men gillar att jobba. :)
  • Ras, ålder & kön: Whippet, 4 år, tik.
  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Levijo
2015-01-22 07:54
#5

Sätter en tass här, ifall fler börjar svara :)

Upp till toppen
Annons: