Greyhound vs. Whippet?
Hej!
Jag har haft greyhounds som barn och tyckte att dem var väldigt mysiga hundar. Min sambo är helt såld på whippet, tyvärr har jag dåliga erfarenheter av whippet då det bodde en aggressiv whippet i vårt område när jag var barn som nästan bet mig flera gånger och som bet min bror. Jag har läst om båda raserna, och enligt vissa källor är greyhounds mildare i temperamentet, medan enligt andra så är whippeten mildare. jag är idag inte rädd för whippet men är väl lite skeptiskt och kanske inte så objektiv mot rasen som jag är mot greyhound. Motionskrav osv så passar båda raserna oss, men vilka är skillnaderna i temperamentet?
Jag tassar här. Jag har själv ingen personlig erfarenhet med någon av raserna tyvärr, men nyfiken, det är jag.

Min flock..
Jag har 4 greyhounds och 1 jrt för att vara helt ärlig så är jag inte så insatt i whippeten mer en att jag har vänner med rasen, jag anser inte att whippen är mjukar en grey utan det beror på personligheterna (vilket inte är rasbundet utan alla är vi ju olika). Jag tycker att whippen är trevlig och skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan någon gång i framtiden men aldrig att jag skulle vilja vara utan mina älskade grey som är hur lätta som helst och inte ställer högre krav en att få ligga skönt och springa av sig lite varje dag.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Har haft båda raserna, har idag en Whippet. Jag tycker personligen de är ganska lika till sättet, dock har min Whippis varit mycket enklare att träna inom olika hundsporter. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag har också haft båda raserna och de är ganska lika i sättet, som Wenniz nämnde så upplevde även jag whippeten som lättare att träna. Detta kan ju självklart även ha att göra med att våra greyhounds kom till oss när de var 3 och 8 år och whippetarna när de var 8 veckor och 1 år. Jag älskar båda raserna och kommer absolut att ha både greyhound och whippet i framtiden.
Mitt enda råd är att du ska försöka träffa lite trevliga och skojfriska whippets så du ser hur otroligt trevliga de faktiskt är.

Nicke-greyhound, Sylvester-whippet och Magnus-whippet.
Unfortunately, common sense isn't that common.
#4 åh vad mysigt dem ser ut att ha det :) tack för tipset! när det börjar närma sig valpdags så ska vi åka runt till flera olika uppfödare av både whippet och greyhound var tanken, för att skapa oss en uppfattning och hitta rätt uppfödare :) tycker själv mycket om greyhound till sättet och är dem då lika whippet då kommer jag säkert gilla dem också, bara haft otur att ha träffat en som var mindre trevlig…
Vet att båda har en del jakt i sig, men om man har iller när man skaffar valp (vilket är vår tanke), ska det gå bra eller man bör hålla dem i olika rum? Illern kommer vara van vid hundar då vi redan har två hundar som den kommer växa upp med :)
Tror inte det blir några problem alls med illern. Vi har aldrig haft problem med våra vinthundar och andra djur, de lär sig att leva ihop. Bara man har koll på dem i början, så ska det säkert gå bra.
Unfortunately, common sense isn't that common.
#6 Vad skönt att höra :) Tack!