Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettuppfostran-träning
Läst 2842 ggr
chaoscrime
1

Hopplös Borzoi(hjälp!?)

Jag har en valp på snart 10 månader som jag inte kan lämna ensam - för då förstör han allt i lägenheten. Alltså tuggar sönder allt. 

Har provat allt! Springer alltid av honom i 1-2 h innan jag ska lämna honom ensam, men även om jag bara är borta i 15 minuter för att snabbhandla på affären så kommer jag hem till en lägenhet där det ligger flisor, stekpannor och trasiga papper och dylikt överallt. Trots hans tuggleksaker/ben som jag försökt ge honom, som han inte alls tycker är speciellt roligt att tugga på(i jämförelse med lägenheten!!). Han hoppar upp på matbordet och river ner allt som står där, han öppnar köksluckor och drar ut alla stekpannor och tuggar på kastruller….. Den här hundkillen hinner mycket på 15 minuter. Alldeles för mycket… 

Han har en liten pudelkompis som föregår med gott exempel, men han verkar inte ta efter det. 

Det är endast när han blir ensam hemma som han blir skogstokig och vill bita sönder allt. Jag kan lämna honom i bil eller utanför butik utan problem. Och eftersom han redan bitit sönder allt när jag kommer hem ser jag ingen vits med att börja skälla på honom i efterhand för det han gjort. Snälla, hjälp mig! Vet inte vad jag ska göra.. 😕

Feel my mind, read my body, touch my scars.

VildaVittra
0

Din vovve lider av separationsångest och då får man ensamhetsträna med myrsteg, med början på bara några sekunder. Det är inte alls säkert att det går att få bort tyvärr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hanna
0

Är han något som helst ensamtränad? Hur har ni då gått till väga? Låter som att ni bör backa lite i träningen.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

chaoscrime
0

Tack för snabba svar!! Vi tränar än och det går jättebra så länge jag är i samma byggnad som honom eller om jag kommer hem efter max tio minuter. Längre går inte.  Kanske jag skulle backat redan efter första tugganfallet? Jag har bara försökt tänjt på 10minutersgränsen där vi ibland lyckas och ibland inte…

chaoscrime
0

Eller kan det ha något att göra med att han kom från ett tidigare hem där han inte behandlades så bra, sedan tillbaka till kenneln, och sedan till mig(tog honom vid 6 mån)? Ska jag försöka ensamträna honom från grunden igen tycker ni?

VildaVittra
0

#4 Jag skulle börja från början.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

FannyGoldfish
1

Dino var likadan! Det var inte förens denna sommaren vi kunde börja lämna honom längre stunder. Borzoier är ju väldigt familjekära så det tog nog hårt på honom när huset blev tomt, även om det bara gällde 10-20 min. 

Jag tror det bara är att fortsätta med ensamhetsträningen sakta med säkert. Det vi gjorde för att underlätta var en rejäl rastning innan (som du redan gör). Men även att begränsa utrymmet i huset. Dino gav sig alltid på möblerna i vardagsrummet, så vi satte en grind dit. Då började han riva i köket, så vi satte grind dit. Även om han är duktig nu så lämnar honom så har han ett begränsat utrymme, vi har stängt av så han får vara i hallen, källaren och mitt rum. Där har han allt han behöver så som bädd, tuggben, vatten, leksaker och etc. Vi har ett ganska stort hus så jag tror att han vart allmänt tryggare att vara hemma på en något mindre yta. Nu för tiden när vi lämnar honom så står han några minuter och gnäller vid dörren, sen går han och lägger sig eller tuggar ben (vi testade att filma honom då vi var oroliga att han stod och gnällde hela tiden).

Men det är bara att fortsätta sakta men säkert, så ska det nog ordna sig 👍