Egenskaper
När man letar hund så brukar det ju vara vissa egenskaper man är ute efter. Vilka var det ni ville ha när ni valde vinthund?
Jag sökte en glad hund med tydlig personlighet redan som valp =)
Jag ville ha en hund som var glad och energiskt, samtidigt inte överdrivet lyrisk och påflugen. Så kanske låter konstigt, men ville ha en glad och energisk hund som samtidigt var lugn =P
Jag ville även ha en hund som inte är överdrivet social, utan är nöjd med mitt sällskap och nöjer sig med att hälsa på främlingar ibland. Sökte lite av en ''enmanshund'' då jag själv är lite av en eremit ^^
Så Italienaren var faktiskt det självklara valet bland vinthundarna för min del, inte bara för att denna ras av ödets slump hamnade i knät på mig - utan för att den också passade väldigt bra in på det jag sökte hos en hund.
Min hund lyckades dock pricka in varje punkt på min lista över vad jag INTE ville ha rent utseende mässigt 😂
- Men det var innan jag lärde känna rasen och vinthundar öht. Nu kan jag inte tänka mig ett liv utan min stora kärlek Rossi eller italiensk vinthund <3
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!

Hej!
Min familj har haft hund länge, och jag har varit hund intresserad så länge jag kan minnas. En stor del utav min bokhylla är olika hundböcker, och dem flesta har jag haft i väldigt många år. Jag har läst om varenda ras i dem böckerna säkerligen flera gånger om, och har med tiden "ringat in" en del av dem som jag tror skulle passa mig bra och märkte att övervägande delen av dem var vinthundar.
När jag väl hade hittat de raser jag trodde skulle passa mig så försökte jag se till att träffa så många exemplar av dem raserna som möjligt, och efter att ha träffat 2 borzoier så kände jag bara att jag "hittat hem". Jag fortsatte dock träffa fler och fler borzoier och kände att det bara kändes mer och mer rätt, så just nu så väntar jag på att få hem min första borzoi-valp i slutet av månaden~
Jag förstod att jag sökte en stor hund som inte är allt för tung, gärna med lite pälsvård med då jag tycker det är vackert med långhåriga hundar, och då får man en liten obligatorisk"pyssel & mys-stund" med.
Jag sökte även en hund som är lite reserverad av sig då jag gillar dem dragen från min storebrors husky, och gärna en hund som inte vaktar eller skäller så mycket då jag bor i lägenhet nu sen några år tillbaka. Jag letade också på grund av det efter en stor hund som faktiskt skulle trivas i lägenhet utan att bli helt tossig, vilket stämmer väldigt bra in på vinthunden då den är väldigt lugn inne men är mycket action ute, vilket jag gillar då jag e ganska mycket sån själv.
Jag ville ha en rashund, och gärna en som inte har så mycket kända sjukdomar.
Jag har raskatt som jag ställt ut och så, och ville gärna ha en hund jag kunde göra det samma med. Sen gillar jag att borzoier/vinthundar ofta är lite knäppa och har lite galna påhitt för sig, för jag gillar hundar som har karisma och personlighet, det skulle vara lite tråkigt att ha en hund som aldrig skulle överraska en ^^
Det var väl lite hur jag tänkte när jag letade efter rätt hundras för mig.
Jag valde aldrig vinthundarna - jag skulle ju ha en bullterrier. Men jag kunde inte tacka nej till en alldeles gratis hund som behövde nytt hem - jag var 16 år och hade önskat mig en hund hur länge som helst och äntligen gav mina föräldrar med sig. Så hem till oss flyttade Zorro, en gammal greyhound med krokig svans. Efter det var jag fast och jag har haft vinthundar i 19 år nu. Jag kan inte tänka mig att vara utan dem, jag älskar deras underbara sätt, lugnet men ändå explosiviteten när de sätter fart. Jag tycker om deras sätt att ifrågasätta, de lyder inte blint minsta lilla vink. De har stora personligheter och är inte så lättflörtade. De har inget behov av bekräftelse från utomstående och de ärmattegrisar. Och, de är förbaskat snygga att titta på!
Syrran har en bullterrier så jag fick ändå en sådan i min närhet.
Unfortunately, common sense isn't that common.