Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettövrigt
Läst 1707 ggr
Levijo
2014-12-14 15:51
3

Vilken?

Vilken vinthund fungerar generellt bäst med små hundar? Enligt en uppfödare passar inte Azawakh så bra ihop med dem och han vågar inte lämna sina azawakhs ensamma med sina IG. Vad tror ni?

Levijo
2014-12-14 16:05
0

Anledningen till att jag frågar är för att jag har en Mops och funderar på nästa hund, som eventuellt blir en vinthund, men vill inte ha en som måste vara separerad från min nuvarande pga bytesintresse eller vad man ska kalla det. Var tidigare helt inne på Azawakh men blev tveksam när jag fick höra det Två andra raser jag fått höra funkar bra är Galgo Espanol och Borzoi, men finns det fler? Går det att rangordna på nåt sätt? :p

Saffran0Spice
2014-12-14 16:13
0

Större hundar oavsett ras utgör alltid en fara för små hundar pga deras storlek. De kan leka och olyckor kan ske.

Så gällande storleken så hade jag nog valt en ras som är mer jämnstor med mopsen, ex italienaren eller whippet =)

Galgo, Borzoi, Saluki och andra stora vinthundar kan fungera utmärkt med små hundar men det handlar väldigt mycket om kemin mellan hundarna då. Fungerar inte kemin mellan hundarna så spelar varken storlek eller ras roll.

Levijo
2014-12-14 16:21
0

Har Grand Danois nu utöver mopsen, så det vet jag. Nu tänkte jag mest på jaktinstinkten. IG och whippet är alldeles för små för min smak tyvärr, annars hade de nog ocksp varit med som ett "kanske" på listan :)

Saffran0Spice
2014-12-14 16:32
0

Ok, ja då är det lite svårare att säga då jaktinstinkten är olika hos hundarna.
Ex min italienare har knappt någon jakt i sig, medans hans lillebror har stor jaktlust.

Vissa vinthundar har mer jakt i sig naturligt, Saluki ex är en av raserna som har väldigt mycket jakt i sig (finns dock undantag).

Så jag skulle rekommendera att läsa in dig lite på de olika raserna och se vilken som känns bäst och sedan leta en uppfödare som har stor erfarenhet av rasen och kan hjälpa dig att hitta rätt och kanske ge dig tips på vad du bör se efter.

Greyhounds ex avlas lite olika, vissa inriktar sig på kapplöpning och de hundarna har väldigt stor jaktlust, vissa uppfödare inriktar sig på sällskap och avlar därför på hundar med lite jaktlust.

Så det blir att hitta en uppfödare som avlar för sällskap och som kan hjälpa dig hitta rätt hund. Sedan är det ju svårt att säga att ''just den valpen'' har lite jakt i sig, det är något som växer fram och som man får träna på.
Men om du skaffar en valp och har en mops så kommer valpen inte instinktivt börja jaga mopsen för att den är mindre, den valpen kommer sättas på plats fort och lära sig att mopsen är bossen 😉

Levijo
2014-12-14 16:43
0

Jag hittar typ ingen info om hundarna som jag tycker skiljer dem åt dock.. "Sällskaps"-greys är ju inte lika stabila i sinnet säger ju folk så en sån vill jag inte ha (de ser dessutom sjukt oproportionerliga och imo ganska fula ut)

NeverToLate
2014-12-14 21:48
1

Jag skulle vilja säga att borzoien ofta funkar väldigt bra med småhundar.
Har sett många som har borzoi och fransk bulldog, mops eller pinscher. Även borzoi och shetland sheepdog och liknande. Kanske en saluki hade fungerat också.. Jag vet inte riktigt. Det är så svårt att såga något då man aldrig kan garantera hur saker blir, men jag tror det beror väldigt mycket på jaktlusten i just "din hund" när du väl väljer en, och vad du vänjer den vid från dess att den är valp.
Jag planerar själv på köpa borzoi-valp nu snart(i Januari/Februari), och jag har katt. Jag har därför sett till att anmäla intresse för valp hos en kennel som jag vet har katter då det gör att  jag vet att min valp kommer vara lite van vid katter redan när jag får hem den och kommer vänja den vid att behandla även min katt och mina vänners katter med respekt. Planerar även att socialiceringsträna min valp genom att låta den umgås med mina kompisars småhundar(pekingeser, frallor, cocker spaniels) så den lär sig tidigt att småhundar inte är byte utan lekkamrater/vänner. Tror de flesta stora hundar kan fungera bra med små så länge man lär dem rätt saker tidigt på ett bra och positivt sätt 🙂