Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettuppfostran-träning
Läst 2254 ggr
lovechivas
0

Nybliven whippetägare

Har nyss blivit ägare till en whippetvalp. Blandade känslor må jag säga, hon kan verkligen vara otroligt jobbig och biter på allt, klänger och gnyr. Jag får ångest hur ofta som helst då jag inte vet vad jag ska ta mig till. Har köpt tugg och sådant men hon ratar det.  Vet snart inte vad jag ska göra!

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Saffran0Spice
2

Ha tålamod, tänk på att hon separerat från den enda familj hon känt till och allt kommer att vara nytt och otäckt ett tag.
Bit ihop och försök att vara så rolig och trygg som möjligt för att lugna henne =)

lovechivas
0

Hon ratar maten vi fick med oss och jag vet inte vad jag ska ta mig till, hon äter bara kattmat å lite av våra rester, vet inte vad jag ska göra. Lyckan har förvandlats till motsatsen… känner mig hemsk

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Saffran0Spice
4

#2 Erbjud henne mat och vill hon inte äta så erbjud senare. Hon har kommit till en ny värld och allt är nytt och otäckt, det tar tid att anpassa sig och hitta den nya vardagen.

Så ta det bara lugnt och låt henne ta det i sin egen takt. Mata henne inte med massa godis och rester, hon lär sig då att strunta i maten då något godare kommer erbjudas så om möjligt så låt maten stå framme eller erbjud den 1ggr i timmen.
Har hon inte ätit på 48h så erbjud skonkost (kokt ris, fisk, köttfärs ex) eller ta henne till en veterinär och se så det verkligen inte är fel på henne.
Ska ni byta foder så kan ni testa att erbjuda detta redan nu =)

Ofta blir första perioden jobbig, man känner sig hemsk och misslyckad och man börjar nästa ångra att man köpte valpen alls då ''den kunde få det bättre hos någon annan…''
Men tänk inte så, valpar är hårt jobb och se det mer som en väldigt stor utmaning istället. Försök att se det som att även om det är jobbigt för dig nu så är det lika jobbigt för valpen innan allt faller på plats och det enda stöd  den har just nu är du - så du måste vara stark och visa att du kan vara hennes trygghet =)