Annons:
Etiketterhälsa-utfodringartiklar
Läst 2148 ggr
FannyGoldfish
2014-10-15 22:43

Göra eget hundgodis!

Var tvungen att vänta hela dagen på ett viktigt samtal, så passade på att testa något nytt. Att göra eget hundgodis 🙂 För att vara fösta gången tycker jag att jag lyckades ganska bra, hundarna verkar älska det i alla fall! Antar att många redan har gjort sånt här, men till er som ännu inte testat kan jag starkt rekommendera det.  Det är billigt, enkelt och Dino älskar det! Det tar lite tid att göra, men när man ändå har tid över så  gör det väl inte så mycket 🙂 Det finns säker jätte många sätt att göra hundgodis på, men tänkte dela med mig av hur jag gjorde idag!

  • Skär Kycklinglever, oxhjärta och lammkött i små bitar och blanda. (Funkar ju såklart jätte bra med andra typer av kött, men detta var vad jag hade tillgängligt hemma)

  • Lägg i mixer.

  • Kör mixern ända till det bli en smet.

  • Lägg i en djup plåt med bakplåtspapper över.

  • Bre ut det tunt över hela plåten.

  • Låt inspektören göra sitt jobb innan du sätter in det i ugnen.

  • In i ugnen på låg värme (50c), ha gärna på fläkten i ugnen. Se till att ugnen inte stängs helt, sätt en gaffel eller annat föremål som "stopp" så att vätskan som blir kan försvinna ut ur ugnen.

  • Efter cirka 5 timmar, ta ut och vänd köttet upp och ner. Det bör ha blivit så pass fast att det ej ramlar isär när man vänder det. Skär med kniv eller "pizzarullare" små rutor.

  • Efter ytterligare cirka 3 timmar bör det vara klart, ta då ut och bryt isär bitarna.

  • Låt inspektören göra sitt jobb igen och provsmaka, är det ej godkänt så börja om hela processen 😉

  • Klar att ge som hundgodis 😃 Naturligt och billigt (Kycklinglever 10kr från Willys, oxhjärtat 16kr från City Gross och lammkött 15kr från City Gross.)

Som sagt så älskar Dino det, nu är det slut "köpe godis" när jag vet att det är såhär enkelt att göra eget 😃

Ni får gärna dela med er av hur ni gör erat hundgodis! Det är alltid roligt att få inspiration av hur andra gör 🙂

  • Redigerat 2022-04-13 19:15 av Niklas
Annons:
Tanjis
2014-10-15 23:10
#1

Jag gjorde rätt liknande. köpte blodpudding, 10 kr på coop där vi bor. Jag delade blodbuddingen i små bitar och lät drt va i ugnen på 100c i ca 5 timmar med tills det var helt torrt, borde nog med använt gaffel eller så men det vart bra till slut

Saffran0Spice
2014-10-16 09:11
#2

Super!
Blir perfekta ''pepparkakor'' i vinter =)
Om du vill får du gärna göra en artikel inne på Djurpyssel.Ifokus med detta recept, PM:a mig om du är intresserad!

NeverToLate
2014-11-08 18:29
#3

Tack för tipset! Måste prova~ 😉

Upp till toppen
Annons: