Greyhoundfråga!
Hej!
Jag har tittat lite på olika greyhound kennlar, men det verkar som att det bara är "kapplöpningskennlar"? Om jag är intresserad av en greyhound och inte vill syssla med kapplöpning, är det helt fel? Måste man hålla på med kapplöpning om man har greyhound, eller kan man ha den som en aktiv sällskapshund? Tror ni/du att en kapplöpningskennel skulle kunna sälja till en person som inte vill hålla på med kapp? Är lite smått sugen på en greyhound att äga någon gång, även fast min första hund kommer bli en whippet. Tacksam för svar :)
Greyhounden behöver absolut inte hålla på med kapplöpning, att hålla den till en aktiv sällskaps hund, fungerar utmärkt!
Tack för svar! Finns det någon kennel att rekommendera? :)
Det beror ju på vart du bor:)
Jag bor vid luleå, här uppe i norrbotten. Men jag kan tänka mig åka ända ner till södra sverige, om ja säger så :)
Om du inte vill hålla på med kapplöpning så är det väldigt bra om du berättar detta för kennlarna du besöker =)
För om de avlar noga på sina hundar för att få fram de bästa kapplöparna med starkt driv så är det kanske dumt att råka få den mest aktiva och krävande av de som avlas fram. Vet kenneln då om att du endast vill ha till sällskap så kan de se vilka hundar/valpar som lämpar sig mindre för kapplöpning och kanske inte är av ''nytta'' för just det ändamålet i kenneln!
Med det sagt, ju mer man talar om för uppfödare som man ev köper av - desto lättare blir det för dem att hitta rätt hund för just er =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tack för svar! :)
Det finns två olika typer när det kommer till greyhounds det finns standard greyhound (den man ser på uts.) och kappisarna. Allt beror på vad man tycker om, jag tycker att kappis typen är vackra. Och nej de behöver inte springa på rundbana för att vara nöjda men de måste få springa av sig precis som alla andra vinthundar.

Som sagt välj den typen du tycker om bara för att man har en kappis betyder inte att den har mycket preydrive, mina funkar jätte bra här hos mig med mina katter och andra djur. Tänker inte ljuga och säga att de inte vill jaga när vi är ute de är ju vinthundar trotts allt (men mina är lätta att bryta).
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Håller med Maria29, bara för att de är kappisgreyhounds så innebär det inte att de jagar mer än exempelvis en standardgreyhound.(håller även med om att de är snyggare än standardvarianten)
Och självklart behöver man inte hålla på med kapplöpning bara för att man har en greyhound - vad många utomstående inte vet är att deras allra bästa gren är gosing! Det är världens mysigaste soffpotatisar, men behöver som sagt var få lov att springa av sig emellanåt.
Bilden är på min allra första hund - Zorro, en gammal kapplöpningsgreyhound som flyttade hem till mig på sin ålders höst. Han lärde sig snabbt att umgås med våra katter.
Unfortunately, common sense isn't that common.
Tusen tack för era svar! :)
Som de flesta frågat så beror det helt klart på vilken "variant" av greyhound's former du gillar. Kan säga att kapplöpningsgreyhound skiljer sig enormt emot en utställningsgreyhound.
Svenska kennelklubben bör ha de flesta uppfödarna registrerade på sidan :) annars är ju ett alternativ att besöka en kapplöpningsbana/utställning och fråga runt. (dock kanske lite sent på året nu) Men som de flesta redan sagt. Tala om för uppfödaren att du mest är intresserad av att ge hunden ett kärleksfullt hem.
Men som sagt, många greyhounds passar inte att springa på banan häller och jag lovar att dom behöver inte göra det. De folk som tävlar gör det mest för att hundarna älskar det samt göra av med lite energi :) Annars föredrar de flesta att ligga i soffan!
http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/greyhound/?show=breeders
Bjuder på en bild av min odåga ;)
Kennel Crimdon finns i Skelleftå, du får säkert åka och hälsa på om du vill:) dock kapphundar :)
Jag har kikat på deras sidan, kanske man får höra av sig till dem när det är aktuellt :)