skillnader mellan vinthund och retriever
Hejsan, jag har alltid tyckt att vinthundar är vackra och verkar vara till talande. Jag har träffat få vinthundar. Jag har träffat några italienska vinthundar och dom vad jätte trevliga :) sen har jag träffat en whippet (väldigt gammal) med väldigt trevlig :) Jag själv har en tollar hane och är nöjd med mitt ras val. Men tankarna om nästa hund går ju runt i huvudet på mig. Jag har kollat på många vint hundar men den rasen som fångar mitt öga mest är silken windhound, jag tycker dom ser underbara ut och verka vara mycket trevliga och roliga. Men min fråga är hur stor skillnad är det på en vinthund och en retriver? Är deras temperament helt olika? Är det en dum kombo att ha retriever och vinthund samtidigt?

Två av mina änglar
Jag har haft golden tillsammans med lurcher (vinthundsblandning) och de vad väldigt goda vänner Bell var en äldre tik och hon brukade styra upp Albert som kunde vara flängig av och till.
När du väljer din vinthund så kan det vara bra om du förklarar för uppfödaren vad du söker efter och kanske beskriva din hund. Tror sist och slutligen att när man valt ras att det handlar om personkemi mellan hundarna. Jag tycker som sagt att ret. funkar med vinthund och inte en dum tanke.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
En vinthund är bra mycket mer självständig än en retreiver.
Visst finns det individer bland vinthundar som gillar träning men de flesta är nog måttligt roade av saker som lydnadsträning. Sen är nog retreiverraserna ofta mer av sorten som älskar alla människor än vad de ofta mer reserverade vinthundarna är.
Båda rastyperna har jaktlust och jag kan tänka mig att ett par med en av varje sort mycket möjligt skulle vara ett ganska effektivt jaktteam. Vilket vi naturligtvis inte vill ha, med tanke på svenska jaktlagar… Så här gäller det att öva inkallning av vinthunden från tidig ålder.
Det är inte ovanligt att det är väldigt lätt att bryta jakt på en vinthund så länge den befinner sig väldigt nära, säg max 25 meter eller mindre. Är den redan 50 meter bort är det lätt hänt att hunden stänger öronen och drar iväg efter viltet.
Man måste själv spana av horisonten på ett annat sätt när man har en vinthund lös, de jagar ju på syn så man vill helst få syn på viltet själv först så att man kan kalla in vinthunden innan den upptäckt något.
När det gäller Silken Windhounds ska man tänka på att det är svårt att hitta en. Det föds mindre än 200 valpar per år i hela världen och de flesta finns i USA.
Jag tror att vi haft 2 st valpar till salu i Sverige sedan 2008…
Övriga valpar har stannat hos uppfödare eller gått direkt till fodervärdar som redan har en Silken.
Rasbeskrivning för Silken Windhound