Whippet
Hej!
Ganska ny här på forumet, eller jag har aldrig gjort något inlägg utan bara läst era rättare sagt.
Har alltid haft en kärlek för alla dessa vinthundar och har nog önskat mig en större delen av mitt liv… Nu håller jag på att planera nästa valp, just nu har jag en Shetland sheepdog hane på 9 månader, och jag har funderat mycket på Whippet men har en del funderingar som jag hoppas någon här kan svara på 👍
Hur är det att ha en whippet i lägenhet?
Hur är den att träna med? Lättlärd, envis, självständig? Berätta om er egen!
Hur stor blir en normalstor Whippet och vad brukar dom väga?
Är det en frisk ras? Vilka saker bör man kolla upp innan köp?
Under vilka årstider har ni kläder på era whippet?
Är det något mer man bör tänka på?
Detta är inte aktuellt ännu för mig, då jag velar fram och tillbaka hela tiden mellan Whippet och Shetland sheepdog men vill gärna ta reda på så mycket fakta som möjligt 😎
Tack!
- Det går hur bra som helst så länge hunden får utlopp för all sin energi som den behöver. Whippet är oftast soffpotatisar inomhus, men full fart utomhus.Hur är den att träna med? Lättlärd, envis, självständig? Berätta om er egen!
- Whippet är likt andra vinthundar väldigt ''egna'', att ha vinthund är ofta som att ha en väldresserad katt. Om man hittar rätt träningsmetod som passar för just den individen så kan man komma långt. Allt fler tävlar i agility, lydnad och spår med whippet.
Och som med de flesta andra vinthundar så är Whippet lite av en enmanshund, väldigt kärleksfull och lojal mot familj och ''sin människa'' och kan därför vara lite reserverad mot främlingar. Så socialicering bör starta tidigt!Hur stor blir en normalstor Whippet och vad brukar dom väga?
- Enligt SKK-rasstandard så ska hanar vara 47-51cm, tikar 44-47cm. Vikt skiljer mellan individerna beroende på hur mycket de jobbar (muskelmassan) men ligger mellan ungefär 12-16kg, vissa kan klart vara större/mindre beroende på individ.Är det en frisk ras? Vilka saker bör man kolla upp innan köp?
- Whippet är en relativt frisk ras och inga rasbundna sjukdomar. Hälsotester m.m. är väl dokumenterar hos Whippet, men kennlar jobbar alltid för att hålla rasen så frisk som möjligt.
Det finns fall med epilepsi m.m. men vanligaste problemet verkar vara brutna ben.Under vilka årstider har ni kläder på era whippet?
- Vinter, regn och kallt väder samt när hunden fryser så klär man den med tröja, täcke eller overall. Mössa/halsduk är bra för att skydda de tunna öronlapparna, vissa individer kräver även skor under vintern pga kramp i tassarna av kylan.
Whippet har kort päls och kan behöva skyddas från solen på sommaren, så ett soltäcke rekommenderas.Är det något mer man bör tänka på?
- Läs på så mycket som möjligt om rasen och vad den kräver. Ring uppfödare och träffa hundar för att få din personliga bild av rasen och om du har vad som krävs att ha den. Whippet är från börjar en jakthund och vissa individer har stark jaktdrift - kolla därför noga upp föräldrar och kennel så du vet vad du kan tänkas få hem.
Du kan läsa mer om whippet och hitta kennlar på dessa sidor
http://vinthundar.ifokus.se/articles/51169370d4ebea38900c00de-whippet?articles-2
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Tack för all info! 🙂 Jag tänkte kontakta uppfödare när jag läst på mer, har träffat många Whippet och det känns ju rätt men jag har inte läst så mycket om rasen som sagt. Måste övertala sambon också om att det är en vacker ras så jag får en chans att ta med honom till en uppfödare (vi har helt olika åsikter om hundar). Sååå, vi får se hur det går 😉
#1 Hehehe ok, ja då får jag önska lycka till 😉
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#3 Tack, det behövs! 😉
Det går alldeles utmärkt att ha whippet i lägenhet, de tar inte stor plats alls och får de bara tillräckligt med motion och tillfälle att springa så är de (oftast) lugna inomhus.
Hur är den att träna med? Lättlärd, envis, självständig? Berätta om er egen!
Min whippet var väldigt lättlärd och tyckte det var kul att träna lydnad. Han gjorde vad som helst för lite godis och var väldigt lättmotiverad om man jämför med de andra vinthundarna jag har/haft. Syrrans whippet var lite mer vinthund men ändå lättlärd och relativt lättmutad.Whippeten är nog den vinthundsrasen som är lättast att träna olika saker med överlag. De är gärna lite clowniga och bjuder på sig själva - våra whippets och många jag mött har inte haft den där utpräglade värdigheten.
Hur stor blir en normalstor Whippet och vad brukar dom väga?
Våra hanhundar var 50-52 cm i mkh och vägde uppåt 14-15kg.
Är det en frisk ras? Vilka saker bör man kolla upp innan köp?
Whippeten är en frisk ras - skador i samband med att de springer är väl inte helt ovanligt.
Under vilka årstider har ni kläder på era whippet?
Våra whippets hade täcke på vinterhalvåret om vi skulle gå längre promenader,vid kortare turer fick de vara utan. De har gärna täcke när det regnar. Jag är nog ganska restriktiv med att klä på mina hundar men är det jättekallt och regnar eller snöar så åkte täcke på. Min ena whippet älskade att ha pyjamas på sig inomhus - en gammal tröja med blixtlås som han älskade.
Är det något mer man bör tänka på?
Att en whippet oftast blir flera whippets. De flesta som skaffar whippet går ner sig ordentligt i whippetträsket och helt plötsligt står man där med 4 whippets. Men det är ju bara positivt, det innebär ju att det är en sådan trevlig och rolig ras så man bara måste ha fler!
Våra änglawhippets All Reasons Sundancer "Sylvester" och Per-Mobile Quick Man "Magnus"
Unfortunately, common sense isn't that common.
- Hur är det att ha en whippet i lägenhet? Inga problem då de anpassar sig ganska bra, dock kan vissa vara lite "larmiga" av sig som gärna vill säga till när någon är utanför.
- Hur är den att träna med? Lättlärd, envis, självständig? Min och även andra whippar jag känner är otroligt envisa, när man väl har fått med sin whippe på noterna så är de riktigt smarta och duktiga hundar men de visar tydligt när de inte vill mer. :) Alltså de är lättlärda men otroligt envisa!
- Hur stor blir en normalstor Whippet och vad brukar dom väga? Min Whippettik är 53cm och hennes kullsyster är 38cm så det varierar ganska mycket på storlekarna hos rasen. Och de kan väga allt mellan 8kg till 18kg.
- Är det en frisk ras? Vilka saker bör man kolla upp innan köp? Rasen är en av de friskaste hundraserna, dock finns det vissa som säger (veterinärer) att whippet (vinthundar) kan ha hjärtfel vilket är fel fakta, blåsljud på hjärtat kan vara vanligt hos de hundar som är avlade för kapplöpning/sprint. Ett stort hjärta cirkulerar blodet fortare osv osv.
- Under vilka årstider har ni kläder på era whippet? Ibland på våren när de regnar eller blåser eller bara är kallt, hela vintern och där kan det vara lager på lager. Detsamma med hösten, kläder på!
- Är det något mer man bör tänka på? Vi brukar säga att om man ska ha en whippet måste man ha lite humor :) Personligare hundar får man leta efter och riktiga pajaser! De är även (oftast) riktiga tjuvar och om de vill ha något gör de allt för att få tag på det. Sedan om man köper en 1 Whippet vill man oftast ha en till och en till och en tall. :) Man bör också tänka på vad man vill göra med sin hund, vill man ha Utställningstypen eller Racingtypen och vilken kennel.
- Min vovve heter Kvarnhällens Corinne "Morriz"
- Nederlandse Kooikerhondje -
Tack så mycket för svar!
Jag är ute efter en hund som inte kräver allt för mycket men ändå är arbetsvillig, jag vill inte att den ska ha mycket jakt i sig utan den ska kunna vara lös. Jag tycker om att gå kurser och tränar relativt mycket med min nuvarande, men vi har ändå "slappdagar" som innebär nån längre skogspromenad och mycket mys!
Jag har ännu inte kommit fram till vad jag egentligen är inriktad på att träna, men lydnad och tricks gillar jag. Är även inne på att försöka komma igång med agility med min sheltie 🙂
Med rätt träning kan ju en Whippet vara lös, jag la ned massa träning redan från dag 1 med min Whippet och idag kan jag ha henne lös oavsett om det kommer en hare eller ej trots att vi tränar Whippetrace. :) Sedan tränar vi Lydnad, Rally, Agility, Spår och Freestyle. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Visst kan whippets och andra vinthundar vara lösa, men inte alla. Våra två whippets var alltid kopplade på promenader, Sylle stack så fort han fick tillfälle och Mange jagade allt. Det är nog ganska individuellt, jag hade ju inte heller riktigt rätt förutsättningar att träna att ha Sylle lös när han var liten för då bodde jag mitt inne i Gbg.
Jag tycker det låter som att en whippet skulle passa fint med dig, du kan göra lite av varje med en whippet och de kräver inte att du tränar med dem dagligen.
Unfortunately, common sense isn't that common.
Superbra tråd! Jätte bra svar och allt då jag också ska skaffa mig en whippet! På söndag ska jag till Boråsutställningn och prata med diverse uppfödare :D
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas