Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 3993 ggr
[MikaelaR]
1

Vad är ett måste, whippet...

Vad är ett måste att man ska kunna erbjuda sin Whippet?

jag har läst på lite om rasen inte mycket alls men jag har förstått att dem ska släppas lös varje dag, typ springa av sig hur länge då ungefär?  

Hur mycket motion kräver dem?

Skulle dem funka som en aktiv sällskapshund eller behöver dem MER? vad för aktiviteter typ som utställning med mera passar rasen 

Vad väger dem och passar lägenhetsliv för dem?

Kan man ha en whippet med en annan ras jag har en snäll jack rusell terrier hemma

Massa frågor och hoppas på svar 🤪

Wenniz
1

Vad man ska kunna erbjuda en Whippet är väl främst att de kan få utlopp för sin energi/spring. Att man måste släppa en whippet lös varje dag behövs inte men i alla fall några gånger i veckan, hur länge den behöver vara lös beror ju på lite, om det är lek eller bara eget "lulla runt".

Detta är en ras som oftast nöjer sig med att bara få vara med, motion kräver den precis som alla hundar men man kanske inte behöver vara ute och gå över 1h på varje promenix. Min Whippet får 1h promenad varje dag + 30min x 2.

Hunden skulle kunna passa som enbart sällskapshund då den gillar att bara vara, men personligen kan jag tycka att man får en roligare hund om man gör lite aktiviteter med den som t.ex. trix och agility. Jag själv håller på med de flesta hundsporter med min whippet som spår, agility, freestyle, lydnad, rally, LC, Banrace mm.

Vikt och storlek beror på, min whippet väger 15,5kg och är 54cm hög medans hennes kullsyster är 38cm hög och väger 8kg så det varierar lite. :)

Rasen är ganska anpassningsbar och skulle nog trivas lika bra i lägenhet som hus, så länge de får massa kärlek! :)

Och andra hundar/raser ska inte vara några problem med. :) Dock finns det lite rykten att rasen kan vara lite av "små rasister" som oftast gillar sina "egna" bäst men de funkar med andra raser, ja. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
[MikaelaR]
0

Vad bra kan inte flera svara som äger en whippet, skulle vara jätteintressant me mer info om denna fina ras!

Saffran0Spice
1

#1 Hennes kullsyster är mindre än min italienare!
Trodde inte det var möjligt med Whippet XD

#TS
Whippet är en väldigt behaglig ras som passar bra med andra hundar och i lägenhet bara den får vad den behöver - Bra med motion varje dag, kunna få springa av sig så länge som möjligt, bli välklädd beroende på väder och vind och ha bra foder.

Sen mår hunden alltid bra av att få jobba både fysiskt och mentalt, och det gäller alla raser.

Skulle man beskriva vinthundar kort så tycker jag följande är en bra beskrivning för de flesta - där ibland Whippet.

Soffpotatis inomhus - full fart utomhus!

[MikaelaR]
1

Soffpotatis inomhus - full fart utomhus! Det låter exakt som min jack russel kanske skulle matcha bra ihop med en whippet då kanske :P

Vildavestern
0

Vad man måste erbjuda sin whippet är:

God mat - gärna allt utom sådan där konstig torr hundmat, helst det du själv har på tallriken. Det uppskattas även att man då och då glömmer lite goda saker framme på diskbänken eller bordet så lille whippet själv kan ta för sig.

Plats i soffan - en whippet tar inte stor plats alls , 10 cm är allt som krävs för att en lite större whippethane ska kunna pressa sig ner. Deras kroppsuppfattning är lite skev - i deras värld får en liten stjärt plats i princip överallt. Och finns det inte plats så ser whippeten till att där blir plats.

Säng med duntäcke - ett krav. Whippeten älskar värme och ligger gärna nere under täcket även under sommaren och kommer flämtande fram bara för att ta några hastiga andetag och sedan dyka ner under täcket igen.

Motion - är helt beroende av vilket väder det är eller antal löptikar i närheten. Vid regn och dåligt väder kan en whippet lätt hålla sig större delen av dygnet, snabbt gå ut och tömma tanken och sen gå in och sova vidare. Vid vackert väder är de däremot förtjusta i att vara ute. Motionsmässigt är de inte krävande, de följer gladeligen med på allt från cykelturer till små promenader. De vill dock få springa av sig ibland, och det vill du som ägare också att de gör. Som Wenniz sa - de är ofta nöjda bara de får vara med.

En whippet funkar alldeles utmärkt som sällskapshund, de är väldigt anpassningsbara och blir vad du gör den till. Sen tycker många att det är kul att gå kurs och träna lite olika saker. Det är den vinthundsrasen som är lättast att träna med - lite mer lättmutade än många andra.

Våra whippethanar var båda ca 50 cm i mkh och vägde runt 14 kg.

De är väldigt livliga och busiga som valpar men det är en helt underbar ras!

Unfortunately, common sense isn't that common.

Maria29
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har greyhound och jrt mina greyhounds är lugnare en Lisa men de brukar mysa ihop.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus