Blivande IV-ägare
Nu har jag tingat en liten italienartik som jag ska åka över 130 mils enkelresa för att hämta i september, längtar som en tok! Men så kommer vi ju genast till kruxet med namn…
Hon har inget uppfödarnamn då hon kommer från en privatuppfödare som gärna vill kalla valparna efter det de blivande ägarna ska döpa dem till, men jag har ännu ingen aning om vad min lilla prinsessa ska heta.
Jag gillar gamla svenska namn, och amerikanska namn. Men det hade varit kul med ett italienskt namn också. Gäller bara att hitta det rätta ;) Familjens hundar heter Telma och Ester, så något av de namnen vill jag inte ha, säger väl kanske sig själv. Min ena katt heter Nessa. Jag vill alltså inte ha något som kan låta som just "Nessa" då kattjejen alltid kommer när man ropar på henne, haha. Doris är också ett big no no, då det är namnet på en hund vi haft, som blivit hundnappad och som aldrig blivit återfunnen.
Jag brukar vilja lära känna ett djur innan det får sitt namn, men att få några förslag skadar ju knappast. Ska också tillägga att jag avskyr namn som Lexie, Dixie, Diva, Shiva och namn som liknar dessa. Inga barnsliga X och Z i namnet, om det nu inte är ett utländskt namn som faktiskt stavas så. Men med andra ord; inga dötypiska hundnamn och inte heller något som är sådär löjligt, som typ Star eller Lycka.
(Ta inte illa upp om någon av dina hundar heter något av ovan nämnda namn, haha. Det är ju bara vad jag tycker😃)
Ett namn som redan florerar i mina tankar är Sammy. Inget originellt namn, men jag gillar det. Det är simpelt och inte alltför uttjatat, i alla fall inte var jag bor :) Så, tuta på med era förslag! Inget förslag är ett dåligt förslag! Det kan ju alltid ge mig lite nya idéer!
Flora (det heter min greyhound tik),Bella (betyder vacker), Cara (kära) är några italienska namn som jag gillar.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Jag har länge funderat på namn till min kommande hund, tre tiknamn som jag fastnat för är Kleo/Cleo, Lovis och Quinn.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Chloé kanske
Men så söt! Förstår att du längtar.
så söööt 🙂
Åh så söt! Tycker Spencer är fint :) Tjejer kan heta det ^^
//Nike
Hon är ju oförskämt söt!
Carissima - min kära eller Bellissima - min vackra
Tack för namnförslagen allesammans, men nu är namnet spikat, det blev Jamie! :)
8 dagar kvar…😍
Vad kul, hon är ju helt bedårande. :)
Det blir en dag senare än beräknat, men på lördag är hon äntligen min!😍❤️
Åhh så gullig! ❤️
Jag dör. Gud så gullig #23!!
Åh, lyllo dig helt enkelt! Grattis till en riktig sötnos. Jag ser att du verkar bo i norra Sverige, det gör jag med och har funderat på hur en IG tycker att det är att bo i lite kallare väder. Fortsätt gärna berätta hur det går för er (eller har du någon hundblogg?).
#25 Tusentals tack! Jag är verkligen glad att jag hittade henne. Mitt livs stora kärlek. Nu har hon bara bott här i 4 dagar, och det har varit 4 väldigt kalla dagar… Även om solen varit framme så har det blåst väldigt kyligt, och det uppskattas såklart inte av Jamie!
Hon är väldigt kinkig nu, även om hon får ha en stickad tröja på när hon är ute så fryser hon väldigt mycket, men hon är ju väldigt liten än så länge, så det är inte alls konstigt. Men hon har förstått att så snart hon gjort sina behov ute, så får hon komma in, så det går snabbt och effektivt, haha. När jag är ute på längre promenader med de två äldre tikarna jag tar hand om, som egentligen är min mammas, så får hon gå lite kortare sträckor längs vägen, resten av tiden sitter hon innanför min jacka och får värme. Jag har ju räknat med att hon blir lite tåligare med åldern och ju större hon blir, men visst kommer hon tvingas ha kläder på sig när det är riktigt kallt/blåsigt ute. Men rör de på sig mycket så håller de ju sig varma, men ett vindtätt täcke är nästan ett måste att ha i sin ägo.
Just nu har jag bara ordentligare täcken som hon är för liten för än så länge, men jag har precis beställt ett vind- och vattentätt täcke + ett varmfodrat vintertäcke som hon kommer kunna ha tills vidare.
Jag vet en tjej med två italienare uppe i Kiruna, och det funkar finfint så länge man har råd med alla kläder de behöver under de kallaste vintermånaderna, eller att man är väldigt händig och kan göra själv :) Det är väl det jag skulle säga är enda stora nackdelen med denna ras, att de är rätt frusna av sig med tanke på att de inte har mycket till beskyddande päls, eller hull för den delen.
Jag har ingen blogg i dagsläget, men jag funderar däremot på att börja lägga upp lite klipp på Youtube, och så kommer Jamie att få en egen tråd här på Vinthundar i fokus :)
#26 Tack snälla! Ja, tanken är väl att vi ska börja med lydnad, agility, parkour och lure coursing. Ett aktivt hundliv blir det hur som helst så fort vi får klartecken från veterinär när hon är gammal nog :)
#27 Tack för svaret!:D Jag tror också att det kan vara en ras som kunde passa mig, förutom just frysandet. Jag förstår att det är täcken som gäller. En tråd här blir ju toppen tycker jag. :)
En snabb uppdatering. Jamie är nu 11 veckor gammal, och fann redan från start en stor kärlek till Gilgamesh, en av mina två hittekatter, som dessutom alltid betett sig mer som en hund än en katt. De har lekt med varann sedan dag ett, och Gilgamesh älskar verkligen sin alldeles färska lillasyster.
Allt annat går toppen. När vi är ute och går (även om hon såklart fortfarande är i famnen under de längre sträckorna jag går med de två andra hundarna) så får hon hälsa på de främlingar som vill gulla med henne. Hon är, inte helt överraskande, väldigt osäker på okända människor, så jag ger alltid en bit godis till personen som glatt ger den till Jamie, vilket verkligen bryter isen på en gång. Hon är superduktig, och söker kontakt med mig hela tiden när vi är utomhus.
Hon har inte börjat säga till när hon är nödig ännu, så det sker någon liten olycka då och då, men det går definitivt framåt. Nu vet hon iallafall att gräset är till för att göra behov på, hur kallt och blött det än är ibland.🥳
Åh vad kul med en uppdatering, hon är ju så himla söt. Vad kul att hon och katten blivit kompisar!
Hur går det med lilla Jamie? :)
Det går jättebra med Jamie! Nu är hon ganska precis 4 månader, och växer som bara den! Nu har jag inte mätt henne på ett tag, men hon är nog kring 33 cm hög. Vikten har jag inte koll på i dagsläget, ska försöka komma ihåg att dra förbi Djurkliniken och låna deras våg här någon dag. Men hon är inte långt ifrån full storlek nu, hon blir nog inte speciellt stor med tanke på hennes benstomme. Hon är lite tunnare är vissa av sina syskon.
Hon har börjat bråka lite vid kloklippning. Hon ska tugga på både mig och klotången heeela tiden, men hon ligger annars helt still. Så jag fortsätter och ignorerar henne så gott det går, så hon ger sig nog till slut. Man märker att hon är i den där "det här måste jag testa… oj, det fick jag visst inte göra. IGEEEN! :DDD"-åldern, så visst sätter hon mitt tålamod på prov.
Hennes ögon blir sakta men säkert mörkare, öronen spökar lite till och när som helst nalkas tandlossning. Hon börjar likna en vuxen hund, och hon blir bara mer och mer underbar för var dag som går…❤️
Bjuder på en bild på Jamie som pratar i hopp om att få godis när hon poserat så fint för kameran ;)
Roligt att höra att hon växer och knakar! :P
När våran äldsta hund var valp/unghund hade hon operakonsert varje gång hon skulle få klorna klippta. :P
Jag har läst att IV är väldigt vilda som valpar, tycker du att Jamie är vild?
#35 Hehehe, ja det låter rätt vettigt.. hon är helt tokig. När hon väl är igång finns det inget som kan stoppa henne ;) hon är ööööverallt när hon är glad, studsar som en tok. Något som dock underlättat rejält är kommandot "sitt" och "ligg". Detta gör hon mer än gärna när hon är uppvildad, dock bara i några sekunder innan hon fortsätter med sitt ryck, men hon försöker verkligen!
Men när hon väl är lugn, så är hon verkligen helcool. Totalt avslappnad, no matter what. Ett bra exempel är den här bilden när min mamma håller i Jamie, som liksom bara hänger där. Hon litar helt och hållet på att man håller i henne, och inte låter henne falla. Det är underbart!
Hejsan,
Jag blir så glad över att se bilder på fina Jamie och läsa om henne!!
Hennes mamma Selma är född hemma hos mig och var en underbar valp❤️Jamie är väldigt lik henne när hon var valp.
Mycket du berättar om hur Jamie är påminner mig så mycket om hennes mormor Daim som jag äger:) Hon är helt avslappnad när man håller i henne och en gång när vi var på stora Stockholm och ställde ut så la jag Daim i knäet på en kompis för jag skulle springa in i ringen, jag la Daim på rygg (hon älskar att ligga så) och när jag kom tillbaks efter kanske en halvtimme så låg hon exakt på samma sätt…där kan man prata om att vara avslappnad:)
Här är Alma när hon är 8 veckor❤️
Och här är en bild på Daim (mormor till din Jamie)
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Glömde ju helt bort att berätta att det är ju inte bara Jamies mormor som jag äger…här bor också Jamies morfar (Luigi) och Luigis båda föräldrar! Så vi har nästan hela släkten till din Jamie boende här 😃
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#37, #38 Nej men ååh, vad kul! Vad glad jag blir. Alltid kul att höra lite om vilka som står bakom ens egen lilla hjärtevärmare.😃
Jag kan av någon anledning inte se bilderna du bifogat, men Jamie skickar tillbaka en puss eller två till alla fina långnosar och människofolk som på något sätt varit med och sett till att min lilla ärta kommit till världen!❤️
Hur går det? :)
Det går superbra!
Jamie är en klok tjej som mer än gärna lär sig nya saker. Hon älskar att göra konster och tricks, vilket kommer göra det väääldigt kul att börja träna DP i framtiden. Om 2 veckor blir hon hela 6 månader! Hur kan tiden gå så himla fort?
Vi trivs iallafall jättebra tillsammans, hon är allt jag nånsin önskat mig och lite till. Mitt lilla barn.❤️
Oj så fin! Vad tycker hon om vintern?
#42 Finns ju roligare saker ;) Men hon har gott om täcken och bra tossor som skyddar tassarna från kölden. Så länge hon har på sig ett varmt täcke och sina höga fleecetossor så är hon väldigt glad utomhus.
Någon kväll har det varit neråt -30 ute, då har hon kissat jättesnabbt innan hon kommer till mig och gnyr högt att hon vill upp i famnen. Då har hon faktiskt vägrat bajsa ute, så de dagarna har det skett några olyckor inomhus, vilket är fullt förståeligt :/
Hon är helt underbar! Protester vid -30 är väl bara sunt. ;-)
Naaw, så söt hon är! Nu blir jag ännu mer sugen på att skaffa en italienare! XD
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Hon är jättevacker! 😍
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Naaw gull Jamie 😍
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!