Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikett: raser
Läst 2184 ggr
VT4ever
0

Skillnad mellan Saluki och Whippet?

Hej! 

Som rubriken lyder, vad det är för skillnad mellan saluki och whippet(Egenskaper, mentalitet osv)? Varför jag vill veta skillnaden mellan de två raserna är därför dem raserna intresserar mig väldigt mycket.

Är tacksam för svar :)

Whippetgerbilen
0

Har aldrig haft saluki men jag vet att det är lite mer fart i dom ;) Min Whippet är väldigt lat men det beror ju på individen.

Dogs is my world ♥

Saffran0Spice
0

Väldigt stor skillnad på saluki och whippet - iallafall enligt min erfarenhet!
Känner ett par som har både Whippet och Salukis.

Whippeten har massa fart, men är för det mesta lugn och kan gå utan koppel, lyssnar väldigt bra och fungerar med alla hundar.

Salukisarna är fartfyllda, väldigt egna och envisa, dessa kan inte vara lösa förutom i inhängad och de fungerar bara med ett fåtal andra hundar. De är mer svårtränade och gör ganska mycket som de behagar.

Sedan har jag fått uppfattningen att Saluki är mer reserverad mot främlingar (och visar det tydligt) än whippet som accepterar alla oftast.

Nu är det säkert väldig stor skillnad mellan hund och hund, men jag skulle säga att Saluki är väldigt mycket enmanshund när det kommer till främlingar om man jämför med whippet =)

Men självklart är båda raserna fantastiska!
Vackra, eleganta och väldigt roliga - precis som alla vinthundar XD

Frågar man personen som äger dessa raser så rekommenderar hon aldrig Saluki utom till dem som har väldigt stor erfarenhet av hund - just för att Salukin är så egen.

VT4ever
0

Tack för ditt långa svar! :)