Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etiketthälsa-utfodring
Läst 2148 ggr
Saffran0Spice
0

När ska jag ge upp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo på er!

Min IG är nu ca 9 mån och han har fortfarande inte fått ner sin ena kula…
Jag har läst om hur det ska vara och även frågat veterinären om min hund blir kryptochid - MEN en sak stämmer inte med min hane.

När hunden är kryptochid (enligt informationen jag fått) så stannar en kula kvar i buken och växer fast där.
Och det är detta som inte stämmer på min hane, den kula som inte fallit ner sitter inte fast. Jag kan fortfarande trycka ner den i pungen, dock åker den upp efter en stund igen. Så jag misstänker att strängen inte är tillräckligt lång.

Jag drar och masserar flera gånger dagligen ner kulan i pungen och den sitter närmade pungen nu än för 3 mån sedan.
Så frågan är, ska jag ge upp när han blir 1 år om kulan inte hamnat rätt? Eller ska jag fortsätta tills jag märker att vi inte kommer längre?

Finns någon med erfarenhet av detta och isåfall ungefär hur lång tid tog det för er innan hunden blev ''rätt byggd''?

Enligt veterinären kan jag lika gärna ge upp för denna tror inte att hunden kan bli annat än kryptochid - dock har vi nu bevisat att kulan inte sitter fast.

Det vore ju roligt om det finns en liten chans att kulan ramlar ner då min hane är tilltänkt i både utställning och avel :/

[Neko]
0

Min podencos bror hade det problemet, den åkte ner och upp. Det ägaren gjorde var att massera ner den och ta en resår så att den tvingades att vara nere.

Saffran0Spice
0

Hur satte dom resåret?? 

Finns bild?
Vill verkligen testa detta isåfall! 😃

Elcyion
0

Det är väl bara att "knyta ihop säcken" och se till att resåren inte sitter för tajt?

Medarbetare på jack russel terrier

Fjordell
1

Jag har ingen som helst erfarenhet av detta, så kan inte ge några råd. Däremot vet jag att ärftligheten för kryptorchism är hög. Därför bör inte din hane gå vidare i avel, oavsett om han är tänkt för det eller inte… tyvärr. Även om han är ett gränsfall, då kulan går att flytta, så finns det stor risk att "egenskapen" går i arv, vilket man ju såklart inte vill.

Det är alltid tråkigt när det inte går som man önskar.😕

Saffran0Spice
0

Ja det är trist, jag ska diskutera med uppfödaren ang aveln, utställning kan ju hunden göra även om han är gränsfall till krypt.

Men när det kommer till aveln så får uppfödaren besluta detta, jag äger hunden -  inte hans kulor än så länge 😃

För övrigt - jag har testat att ''knyta ihop påsen'' och detta fungerar superbra! Hans kula ligger mycket bättre nu redan efter ett par dagar.
Så tack för tipset, så himla enkelt att man inte kunde komma på det själv hahaha

Fjordell
0

#5 Ja men gör det.🙂 Jag hoppas det är en vettig uppfödare du har, för man får inte registrera valpar i SKK om pappan inte har båda kulorna på plats. Inguinalkanalen ska vara sluten vid 9 månaders ålder, och eftersom den inte är det, då du kan flytta ned kulan i pungen, så betyder det att han har en defekt, dvs öppna kanaler. Även om man skulle manipulera kulorna på plats så ändrar det ju tyvärr inte arvsanlaget.

starcastle
1

Hanar som inte har båda stenarna nere mycket tidigt skall inte gå i avel alls.

Personligen sätter jag absolut sista dag som 70:e levnadsdagen, d v s då valpen är 10 veckor. Sen säljs hunden som krypt och är i avelssammanhang att betrakta som krypt även om stenen kommer ner senare.

Och skulle ändå tveka att använda en hane som inte hade båda stenarna nere konsekvent vid 8 veckor.