Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettuppfostran-träning
Läst 4008 ggr
Whippetgerbilen
2014-05-06 15:51
0

Vinthundar lösa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fråga till er med vinthund, hur gör ni när era hundar ska vara lösa utomhus? Kommer dom på inkallning? eller är det bara en chansning? Jag kan inte ha min Whippet lös ute, för han rymde en gång och han lyssnar bara när min mamma ropar. Hur gör man? Jag har en spårlina på 10 m och den verkar han vara nöjd med. Men det skulle vara kul om han kunde vara helt lös. Hur har ni gjort? :)

Dogs is my world ♥

Ronja&Ila
2014-05-06 20:42
0

Min är alldeles underbar! Hon kan vara lös överallt och i alla sitationer hittills iallfall, vilket verkligen prövades förra veckan då min Aussie stack efter en katt , men sa bara nej och hon stannade kvar vid mig ! Har även när hon var valp brutit henne i jakt . Hon tävlas i rundbana ska tilläggas!:)

Ronja&Ila
2014-05-06 20:45
0

Glömde skriva hur jag gjort. Jobbat väldigt mycket mot mig- samarbete som valp ! Har ni någon aktivitet ni gör ihop? Där ni måste samarbeta? Låter som din kille är väldigt självständig individ! Min tjej litar på mig till 100% på gott och ont och inte alls särskilt självständig och väldigt "mammig"..,

Saffran0Spice
2014-05-07 10:14
1

Vinthundar är bra familjehundar, men vad jag förstår så hittar dom alltid ''sin'' ägare och följer denna. Dvs även om hunden fungerar bra osv så finns det alltid en person den väljer att lyssna på =)

Jag har min italienare lös, men det går bara att ha honom lös när jag är med för ingen annan kan få in honom då han bara lyssnar på min inkallning.

Hittills har alla vinthundar jag träffat varit likadana när det kommer till just inkallning - det måste vara ''hundens människa'' som ropar, annars kommer inte hunden XD

Ronja&Ila
2014-05-07 10:57
0

#3 hmm ligger nog något i det haha!

Saffran0Spice
2014-05-07 11:25
1

Yes, därför vet ja även många som har problem när dom ska omplacera sin vinthund…
Det är inte många som vill ha en hund som inte kan släppas lös för att ''deras människa'' inte är där att kalla in. 

Har hunden valt sin människa så (vad jag förstår) är det ett livs val och denna människa kan aldrig ersättas till en ny. Hunden är lycklig och accepterar dom nya ägarna som nya familjen, men det första bandet finns inte där…

Sen finns det säkert undantag!
Men än har jag inte träffat någon omplacering som går att ha lös tyvärr.

Wenniz
2014-05-07 18:30
0

Jag har jobbat med inkallning och att kunna ha våran whippet lös sedan dag 1 hon kom till oss. Då var hon så liten och ville hålla sig vid oss så nära, då behövde vi ingen lina på henne. Under denna tid gick inkallning bra. Dock när hon kom in i slyngel  åldern kunde hon sluta lyssna, inte sticka men slutade lyssna och kom när hon ville, det var då jag började med lina (15m) på henne och tränade stenhårt på inkallning. Vi tränade med olika störningsmoment som t.ex. hundar sprang i närheten av henne, bollar som kastades och det svåraste av allt…. en "hare" som släpades och kastades.

Vi har även tränat aktiviteter som kräver mycket kontakt som t.ex. lydnad, rallylydnad, freestyle och agility.

Idag kan jag ha henne lös vart jag än är, om hon skulle få fnatt och jaga något som t.ex. ett råddjur behöver jag bara kalla in henne med visselpipan och hon vänder direkt och kommer. Jag kan även ha henne lös med andra löspringandes hundar utan att hon slutar lyssna. När hon kallas in på röst lyssnar hon endast på mig, om någon annan i familjen ska ha henne lös får de vissla i visselpipan för att få henne komma. :)

Jag personligen har än nu inte träffat på en Whippet som inte går att ha lös (men jag vet att de kan sticka vissa om de ser något intressant men inte så pass att de sticker hela tiden).

Lycka till med din hund! :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
aneri
2014-05-07 18:32
0

Saffran0Space, det låter inte bra. Idag så hämtade jag en 2-årig whippetomplacering som tydligen går att ha lös i skogen. Jag hoppas att det inte stämmer med att de inte kan hitta sin människa på nytt.

För länge sedan köpte jag en borzoi som var två år. Hon följde mig som en skugga, men borzoi kanske är annorlunda. Jag skaffade också två whippettikar som var 7 månader som löd mig varje gång jag kallade på dem. Men 7 månader kanske är för ungt för att räknas som omplacering.

Nu vet jag inte om jag törs släppa min nya whippetkille lös.

Saffran0Spice
2014-05-07 18:38
0

Aneri:

Du kan ju testa att ha din nya kille i löplina i början, då märker du ju väldigt fort om han är benägen att sticka eller inte =)

Men jag skulle vara mer vaksam med en 2 årig omplacering, just för att de är väldigt mycket enmanshundar som jag beskrivit innan =)

DOCK betyder det ju inte att alla hundar är så, han kan ju vara ett undantag - lycka till med din nya goding!
(bild kräves! 😉)

aneri
2014-05-07 19:19
0

Tack för tipset Saffran0Spice. Jag får även träna honom på inhägnade tomten. När jag ropar på honom inomhus så kommer min 13 månaders lilla whippet, men omplaceringen står bara och tittar. De har nu farit omkring i 3 timmar och har en andningspaus. Nej nu börjar de igen.

Jag fotar honom när han har lugnat ner sig. Någon gång måste de väl sluta busa.

Saffran0Spice
2014-05-07 19:44
0

Hahaha ja någon gång ^^

Whippetgerbilen
2014-05-08 11:33
0

#2 Nej jag brukar bara gå på promenader med honom, har inte vågat testa någon aktivitet än, för Malte är väldigt jobbig vid hundmöten ibland. Hans "människa" är tydligen min mamma. Men hon har sagt att i sommar så ska vi åka till Blekinge och där vet hon en plats där man kan ha honom lös! Längtar!:)

Dogs is my world ♥

Saffran0Spice
2014-05-08 12:13
0

Vad roligt för Malte att få springa fritt lite i sommar då ^^ ❤️

Whippetgerbilen
2014-05-08 15:11
0

Japp :) ♥ #12

Dogs is my world ♥