Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 3625 ggr
Ratlings
2

Podenco Ibicenco

Hej!
Jag har skrivit ett inlägg i spetsar och urhundar om samma fråga, men tänkte att detta kanske är mer rätt ändå.. Så jag provar!

Jag är i dagsläget på jakt efter en "ny ras", en frisk ras, en allround ras. Hittade Podenco Ibicenco och blev genast intresserad, men tänkte lite på jakten. Jag går mycket i skogen och vill ha mina hundar lösa, men går detta med en Ibicenco eller har dom för mycket jakt så den träningen - att få hunden "viltren" - är körd från början? 😊

// Lise
When nothing goes right, go left!

Jamie+Engla
0

Är uppfödare på Podengo Portugues, en väldigt nära släkting till Podencon. De har samma jaktstil och lynnet är väldigt lika. Jag skulle aldrig släppa mina lösa i skog och mark. Jag vet att de sticker om de skulle se något (här är det otroligt mycket kanin) och att de kan sticka långt. Dock vet jag att dem kommer tillbaka när de jagat klart. Valpar/unghundar är det inte en tanke på att släppa, kan ju säga att man får hålla i kopplet om de skulle få syn på något. Men detta är podengo :-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Ratlings
0

Hm okei, om dom är lika i jaktsättet så får jag nog leta vidare isåfall! Tråkigt, fin ras annars! :)

// Lise

Jamie+Engla
0

#2 Tycker du ska kolla på den ändå. En defekt vägs upp av så mycket annat denna hund kan erbjuda. Själva jaktsättet är desamma, de använder alla sina sinnen i jakten och är från början (och fortfarande nere i spanien/portugal) framavlad för hetsjakt. Hetsjakt där nere är fortfarande tillåtet (vad jag vet) och en viktig grej av podenco/podengo avlen där. Samtidigt är rasen en helt underbar och aktiv familjehund. En annars lätt hund som kan kallas clown. Då de hittar på bus och är påhittiga. "Hundarnas clown" stod det i någon artikel om podenco.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Neko]
1

Jag hade podenco ibicenco i 6,5 år innan han hastigt gick bort (väntar nu på en ny till sensommaren/hösten), och nej lös i skog och mark kunde jag inte ha honom. Fick han upp ett spår så stack han. Däremot kunde han vara lös med långlina efter mycket träning, då stack han iaf inte efter spår. Men hade det dykt upp vilt så hade han stuckit efter det ändå, därför släppte jag honom på ytterst få ställen. Hände väl någon gång på vintern när det var ca 50cm snövallar längs skogsvägen hos föräldrarna och risken att möta rådjur var minimal. Annars fick han vara lös i rastgårdar. Viltren går inte att få dessa hundar. 

Vill du ha en aktiv allround hund är podencon ett utmärkt val. Jag som älskar kapplöpning, lure coursing och att träna rally lydnad, spår, lydnad, agility och allt annat man kan tänkas göra med hunden så är podencon perfekt! 

Men är kravet att du ska kunna ha hunden lös i skog och mark utan att den sticker efter vilt, då skulle jag nog kolla på någon vallhund eller utpräglad sällskapshund.

Ratlings
0

Nja, fast jag vill kunna ha en hund lös i skogen, har redan en som sticker efter spår/vilt och det är så jäkla tråkigt då vi är i skogen mer eller mindre varje dag. Den andra är lös mycket utan att sticka, så att säga vallhund (kommer aldrig in i den här lägenheten igen!!) eller utpräglad sällskapshund tycker jag är fel. Vissa raser har mer jakt i sig än andra, men det är långt ifrån bara utpräglade sällskapshundar och vallhundarna som går att ha lösa.

Men tack för svaren, jag får leta vidare. 😃

// Lise

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kika på Cirnecon! Föll själv in på cirnecon genom PI och har nu en hane på 18 mån. Jag har jobbat sen första dagen m lösträning och belöningsutveckling med honom och han fungerar bra lös i skog o mark (förutsatt att jag själv är med!). Verkar även som de flesta kan ha sina cirnecos lösa åtminstone på utvalda platser.

Ratlings
0

#6  Åh tack, det ska jag absolut göra! 😃

// Lise

smurfan-13
1

#7 blir det en cirneco i framtiden måste du berätta!

Elcyion
0

Jag kontaktade de två uppfödare på PI som jag hittade via grain, och de hävdade bestämt att PI's gick att ha lösa i skogen. Men jag pratade med en kompis som är väldigt intresserad av PI och hon hade inte träffat på någon (varken irl eller på nätet) som kunde ha sin PI lös. Jag har haft greyhound innan och den jakten är helt ok. Däremot backar jag från hundar som på automatik använder alla sinnen för att jaga.

#6 Finns det någon större modell på cirneco? De verkar intressanta, men jag tycker att de är för små. Jag vill upp iaf 10 cm i manken som minst höjd (runt 60 cm hög och uppåt).

Medarbetare på jack russel terrier

smurfan-13
0

#9 noop cirnecon finns bara i en storlek & även om de varierar mkt i storlek och är "lite stora" utanför hemlandet är de inte i närheten av några 60 cm. Jagar m samtliga sinnen gör de med dessutom ;)

Ratlings
0

#8 Absolut :)

#9 Njä, jag kontaktade en uppfödare jag också och även hon sa att det nog finns individer men att man ska utgå från att dom inte alls går att ha lösa. Så tråkigt :(

// Lise