Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 5062 ggr
Elcyion
0

Vilken vinthundsras?

Jag försöker komma på vilken ras jag ska ha efter min terrier, och jag lär hamna tillbaka i vinthundsträsket igen.

Det jag främst söker är en tuff greyhound men med motor. Jag hade en greyhound innan och en av de saker jag älskade mest med henne var att hon inte var en pushover. Väldigt starka åsikter, dominant (du var tvungen att ses som resurs/någon som var lika envis som henne) om hon skulle lyssna, smart…
Men jag saknade arbetsviljan. Jag är inte ute efter en brukshund, men en hund med mer motor än Molly.

Krav:

Frisk ras
Lite pälsvård
Strl whippet - hjorthund
Smart
Humor
Funktionsavlad
Uppfödare i Sverige

Det jag främst håller på med är vardagsmotion, vardagslydnad och trix. Men det går alltid att utveckla till mer om hunden är intresserad. Jag vill inte ha en ras som är avlad för att jaga med både syn, hörsel och nos. Jag är inte direkt tävlingsintresserad, men finns bara möjligheten (avståndsmässigt) kan jag tänka mig att träna kapp eller lc.

De raser jag har fundering kring:

Azawakh
Magyar agar
Saluki
Whippet
Sloughi

Galgo försvinner pga svansen. Jag har stött på för många som varit tvugna att amputera svansen då de har slått sönder den både inne och ute.

Medarbetare på jack russel terrier

[Neko]
1

Jag tycker Podenco Ibicenco passar in på dina krav :) Lite svårare med uppfödare i Sverige, men finns bra hundar i Finland tex.

Elcyion
0

Men jagar podencon inte med syn, hörsel OCH nos? Är det främst jakt med synen är det helt klart intressant att titta närmare på.

Wenniz
0

Jag tycker Whippet ;) Det är ju i alla fall en hund som har mycket "humor" :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Elcyion
0

Mentalt tror jag att en whippet skulle vara riktigt bra. Jag tvekar dels för att de är lite för små, men även att jag kanske har missat någon annan ras som tickar allt.

Wenniz
0

4# Det finns stora whippar om man hittar "rätt" kennel,min whippetik är ganska stor då hon är 47cm i manken, nästan lika stor som våran Husky :)

Elcyion
0

Det är fortfarande litet. Jag har problem med ryggen nere i svanken och får lätt ont om jag måste böja mig ner (tex alla belöningar under klickerpass). På det sättet är wihppeten "liten" hur stora de än är. Strl mässigt passade mig greyhound ganska bra. Ca. 65 cm hög.

Wenniz
0

#6 Jaha då förstår jag!

Maria29
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker efter ha haft/har 4 greyhounds (och en lurcher) att rasen är rolig och har möjligheter till träning om man bara vet vad man gör. Jag är med på amerikanska greyhound forum och där finns allt från assistent hundar till agillity även om jag och mina greys saknar ambition åt det hållet (mina är extremt svår motiverade). Jag har tyvärr inget vettigt att komma med förutom en bild på min JRT och min ena tik som jag tagit från en vänninas resce på Irland.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Elcyion
0

Det svåra är att hitta en greyhound med tillräcklig motor. Som mellanting provade jag en jrt ;) men det är inte alls min ras. Helt fel typ av intelligens. Mer schäfer-korkad än vinthunds-smart.

Podenco ibicenco (som #1 tipsade om) verkar skitkul mentalt. Lite greyhound kul/smart version 2.0. Men jag är väldigt tveksam pga deras jaktteknik (alla sinnena). Jag vill egentligen inte ha en hund som jagar med alla sinnena. Det i kombination med deras starka jaktinstinkt gör risken ganska stor för att de kommer att behöva gå i koppel större delen av livet och bara kunna springa på inhägnade områden.

Jag säger inte att det är fel, bara att jag personligen inte trivs med att ha hund så. Jag vill gärna kunna koppla loss när vi inte är i tätbebygt område längre och låta hunden strosa runt mig när vi är ute och går. Sedan måste jag givetvis scanna efter småvilt/katter/andra hundar…

[Neko]
0

Ja podencon har en jäkla jaktinstinkt som gör det mycket svårare att kunna ha dem lösa på ej inhägnade områden, det är nackdelen. Men tror att det gör att de har sån stor motor, att de använder just alla sinnena.

[..$Dog$..]
0

whippet?

borzoi?

någon av dessa raser kanske tycker dock whippeten är den bästa (enligt mig) i vinthundsgruppen ;) kanske för att den är rätt livlig, intelligent, humoristisk mm älskar rasen och har tänkt skaffa en senare:)

men eftersom du ville ha lite mer storlek på hunden tänkte jag Borzoi den var ju inte med på listan kanske du har glömt den?

Elcyion
0

Jag tilltalas inte av utseendet på borzoi och glömmer ganska ofta bort den pga det. Men ingen ras kommer aktivt att väljas bort pga utseende. Den får vara hur "ful" som helst, bara psyket och strl är det jag söker.

På ett annat forum var det någon som föreslog galgo.

Det är jättebra att få rastips, men jag har snart fått hela vinthundsgruppen (förutom IG). Men vad är det som gör att du tror att borzoi skulle kunna vara rätt ras för mig? Vad är det som utmärker den från tex whippet?

Det är den sista biten jag tycker är så svår. Alla vinthundsmänniskor beskriver sina raser ganska lika. Snabb på att springa, mycket jaktinstinkt, tysta inomhus, smarta och du måste ha humor. Men det måste finnas skillnader mellan raserna också. Varför finns det annars många olika? Hade alla haft samma huvud, hade det varit samma ras men med olika pälstyper efter var i världen de kom till. Lite som belgisk vallhund som har 4 olika pälstyper. Sen finns det säkert andra skillnader mellan de belgiska vallhundarna än bara färgen. Men de är mer lika än hela grupp 10.

Ronja&Ila
0

Whippet? Som någon tidigare skrivit, min är stor hon är ca 49-50 cm

Elcyion
0

Whippet blir för litet. Som jag skrev tidigare i tråden har jag problem med ryggen. Jag får ont i svanken/ner i rumpan när jag tex står böjd och ska leka eller får böja mig ner för mycket för att belöna (med tex godis).