Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 6886 ggr
[Bambis]2
6

Whippet frågor

Jag är väldigt förtjust i whippet och har läst väldigt mycket om rasen men har ännu några frågor! 1. Hur mycket fäller dom? 2. Hur är era erfarenheter om jaktlusten? 3. Hur aktiverar ni dom? 4. Hur mycket motion behöver dom? 5. Hur mycket äter dom ungefär på en dag? 6. Hur är dom som unghundar? 7. Är det några skillnader till temperamentet mellan tik och hane? Sen så får ni jätte gärna berätta allt om er Whippet ;) Det kan komma flera frågor efterhand om jag kommer på några att fråga er! :)

Maria29
2

Hoppas att du får svar av medlemmarna på sidan men här är ytterligare någonting att läsa. :)http://vinthundar.ifokus.se/articles/51169370d4ebea38900c00de-whippet

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Vildavestern
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft whippet tidigare(jag hade en och min syster hade också en när vi båda bodde hemma) och har planer på att skaffa en ny whippet under året.

1) Hur mycket de fäller: de fäller inte speciellt mycket, det blir inga hårtussar liggande i hörnen - men deras små hår har en tendens att sätta sig på kläder. Gärna vita hår på svarta byxor. Men det är ingen ras som fäller några mängder.

2) Min Sylvester hade ganska liten jaktlust, med honom var jag inte direkt orolig att han skulle fara efter smådjur (undantaget katter - alla katter utom våra egna skulle utrotas tyckte han). Syrrans whippet hade mycket mer jaktlust och skulle ha satt efter det mesta som rörde sig. Jaktlust och hur lätt det är att avbryta är väldigt individuellt.

3) Sylle och jag gick kurs på brukshundklubben i hans ungdoms dagar, mest för att han var en riktig pina med sina påhitt. Sen tränade vi bara hemma till husbehov tills i höstas då vi började träna på brukshundklubben igen eftersom jag ville få lite egentid med honom. (Har en yngre hjorthund som jag också tränar med) Sylle har alltid följt med på allt och har glatt provat det mesta. Jag önskar att jag hade tagit till vara på hans träningsglädje och gjort mer med honom. Han hade säkert kunnat bli duktig både i lydnad och agility.

4) Det fina med whippets och många andra vinthundar är att de inte egentligen kräver så mycket motion, men därmed inte sagt att de inte vill ha det. Ordentliga promenader och tillgång till att springa av sig några gånger i veckan så är de rätt nöjda. Jag brukade cykla med Sylle, det tyckte han var jättekul. Är det lite sämre väder en dag så blir de inte hyper av att slappa och bara ta kortare rundor.

5) Sylle var alltid besvärlig med maten. Det som funkade bäst med honom var färskfoder, det funkade relativt bra med det ända fram tills han blev sjuk. Whippets är ju kända som mattjuvar och plockar gärna åt sig allt möjligt gott. Och det stämde väl på Sylle - allt som inte var hundmat var ju jättegott! Hur mycket de äter beror på vad det är för sorts foder och hur mycket de rör på sig. Sylle hade lätt för att bli lite rund.

6) Hehe - whippet som unghund… Nu kan jag bara tala om Sylle (och det jag fått berättat för mig av olika uppfödare) och de är vilda som unghundar. När jag köpte Sylle fick jag höra att de är som en blandning av formel-1 bil och krokodil, och det stämmer ganska väl. Påhittiga, busiga, nyfikna, allt går fort, clowniga och alldeles alldeles underbara. Jag brukar skylla mina gråa hår på Sylle, men jag kan ärligt talat säga att det var det värt. 

7) Jag har bara haft hanhundar och de är kanontrevliga. Det är nog mer en smaksak det där med hanhund/tik.

Sylle var min ständiga följeslagare i nästan 12 år och det är svårt att med ord beskriva hur mycket jag älskade denna lilla whippetkillen. Han var verkligen allt och lite till som jag vill ha i en hund. De flesta whippetägarna har ju flera stycken och det är ganska talande tycker jag- det är lätta och trevliga hundar som man inte riktigt kan få nog av.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Sylle(vänster) och Magnus(höger) har bus i sängen.

Unfortunately, common sense isn't that common.

[Bambis]2
0

#1 Tack för artikeln! :) #2 Tack för långt svar! Allt låter perfekt med rasen och det kommer nog att bli en Wippet som nästa hund! förhopningsvis till sommaren om allt går bra enlig mammas och mina planer. Vi har dock inte börjat söka nån uppfödare ännu, heheh ;) men vi har kommit fram till att en vinthund skulle passa oss bäst och inom gruppen så blev det rasen Whippet. Men nu är det så att vi har en Bichon Frisé hane som snart blir 3 år (i April) och det som gör att vi tvekar mest är väll att vi är rädd att Milou inte skall trivas med en till hund i sitt "revir"… vad har ni för erfarenheter av att ha 2 hundar av olika raser? :)

Whippetgerbilen
2

1: Vet faktiskt inte riktigt men när jag klappar honom åker det väl av några korta strån, men han fäller ju lite mer på våren men inte så det märks:)

2: Den är ju väldigt stor. Så fort han ser något som rör sig så vill han jaga efter det. Man måste tänka sig för.

3: Malte brukar gå ut ca 4 gånger om dagen och ibland så får han springa av sig i någon inhängnad:) Han gillar att springa efter tennisboller. Jag brukar klickerträna och träna lydnad ibland.

4: Min whippet är väldigt lat så det står ju ganska mycket om det i fråga 3. Alltså promenader, springturer och kanske lite annat roligt:) Whippetar behöver ju inte lika mycket motion som exempelvis en Greyhound. Soffpotatisar är dom:)

5: Helt ärligt så vet jag faktiskt inte, han brukar ta några rundor om dagen till matskålen.

6: Har bara ett ord att säga: Busig!

7: Har bara en hane så vet inte hur tikar är:) Men min hane är jättelugn:)

Dogs is my world ♥

Vildavestern
3

#3 Jag har bara haft olika vinthundsraser ihop, greyhound,whippet och hjorthund - och det har funkat utmärkt. De har även funkat fint med andra raser de träffat och lekt med. Såvida din nuvarande hund inte är sådan som hatar alla andra hundar så tror jag inte det blir några problem. Din Milou kommer ju vara några år äldre än nytillskottet och de flesta hundar har inget emot valpar. Här hemma har vi alltid varit noga med att gammelhunden får lika mycket tid som nya valpen - lite egentid med matte ibland och vi har aldrig haft några problem. 

Det blir med största sannolikhet en whippet här till sommaren med - det finns rätt gott om uppfödare till whippets över hela landet som tur är.

Du lär inte bli besviken - det är en mycket trevlig hundras!

Sylle tog väl hand om sin "lillebror" Dougal.

[Bambis]2
0

#4 Tack för långt svar! :) #5 låter bra, jo han funkar med nästan alla hundar vi mött, men jag tror det blir en hona för säkerhet ;) Nu har jag även en till fråga: luktar dom hund?

Vildavestern
0

#6 Ja, skaffar du en tik tror jag absolut inte det blir några problem.

Whippets luktar väldigt lite eller inget alls faktiskt. Deras päls är ju väldigt praktisk och lätt. Men på grund av det så får man å andra sidan lägga ut lite pengar på ytterkläder till de små liven. Många whippets är ganska frusna av sig och uppskattar mysiga täcken att ha på sig när det blir kallt.

Whippetgerbilen
0

#6 Min whippet luktar lite "hund" i ansiktet, men annars nej:)

Dogs is my world ♥

[Bambis]2
1

#7 jo täcken hade vi allt köpt! Bra att dom inte luktar så mycket hund, det blir nog ett + ått pappas håll ;) sen på vissa sidor har jag läst att dom är födda att gå fint i koppel stämmer det?

Whippetgerbilen
0

Det beror främst på hur individen är och hur den är uppfostrad. Ibland drar min hund så mycket att jag nästan ramlar och ibland går han i kopplet fint bredvid mig. Oftast fint:) #9

Dogs is my world ♥

Vildavestern
0

Sylle var minsann inte född till att gå fint i koppel - han drog som en galning och jag provade allt för att få honom att sluta. Han slutade i och med att han blev lite lugnare med åldern och mognaden. När han väl slutade dra så gick han exemplariskt fint i koppel alltid.

[Bambis]2
0

#10 & #11 Tack! Vi har inte annars något problem med att dom skulle dra…..man får ju lite gå-hjälp ;)

info@houseofellen.se
0

Jag har ingen whippet men en italiensk vinthund som ju är lite mindre men ändå  ganska lik i temperamentet. Min Matteo är 2 år och jag har även en malteser Nino som är 10 år därför tänkte jag att det kunde vara intressant att berätta hur detta fungerar. En malteser och en bichon frisee är ju ganska lika. Jag har inga problem nu men när min italienare var liten var det lite jobbigt eftersom han var så hoppig och jag tror att whippet är lika hoppiga som små om inte hoppigare. De lugnar ner sig när de är 2 år fick jag alltid höra och det stämmer.  Jag har två hanar och det är ok. Jag har hört att det kan vara lättare med två hanar än två tikar men det beror nog mycket på individen. Vinthundar är så milda i sättet upplever jag de blir aldrig aggressiva.  Jag älskar vinthundar och italienare luktar inte alls hund det gör inte maltesen heller. Jag tror det blir lättare för dig eftersom ålderskillnaden inte är så stor. Det är nog enklare med samma kön eftersom det kan bli jobbigt när tiken löper. Nu såg jag till att få en ganska lugn italienare och nu fungerar allt bra tycker jag. Lycka till.

Wenniz
2

1. Hur mycket fäller dom?

Min fäller inte så mycket men som sagt, deras små hår sätter sig mer än gärna på kläder. ;)

2. Hur är era erfarenheter om jaktlusten?

Jag har en whippet som är avlad för kapplöpning och vi tränar både Whippet Race och LC, redan från dag 1 började vi träna mycket när kontakt och inkallning och jag tror att detta beror mycket på att mina whippe är så lydig att jag kan ha henne lös trots djur som hon mer en gärna vill springa efter. Hennes jaktlust är stor men vi har tränat henne till att jaga det är på banan och ingen annan stans. Men jag vet att flera kan ha sina lösa utan problem så länge inget djur som t.ex. en hare kommer fram. (Lite svårt att förklara)

3. Hur aktiverar ni dom?

Jag är ganska aktiv med min, vi tränar både lydnad, freestyle, agility, LC och Whippet Race. Utöver det är vi mycket ute och cyklar och springer. Sedan har vi också vanliga promenader, 4 gånger om dagen mer eller mindre. :)

4. Hur mycket motion behöver dom?

Min är egentligen ganska lat av sig men hänger på om man så kräver. :)

5. Hur mycket äter dom ungefär på en dag?

Min äter totalt 4 dl om dagen.

6. Hur är dom som unghundar?

Huliganer. :)

7. Är det några skillnader till temperamentet mellan tik och hane? 

Det enda som jag tycker jag märker större skillnad på är att tikarna är oftast, inte alltid men lite mer reserverade än han hundarna som är lite mer "på" eller mer "framåt". Men de är ju individer så det kan ju skilja sig en hel del från hund till hund :)

• Nederlandse Kooikerhondje -