Introduktion till smådjur
Hej! Jag skulle vilja få tips från folk som har introducerat vinthundar med smådjur. Jag har råttor, så om någon här har några tips att ge mig vore jag tacksam. Behöver självklart inte vara råttor som introducerats utan vilket som helst fluffigt litet djur. Hunden är 3 år gammal och van vid smådjur i burar, dock ej lösspringande i hemmet. Tack på förhand.
Jag har råttor, mina springer bara lösa på diskbänken och i soffan. Har inte haft något problem att introducera dem, har sagt åt hundarna att gå och lägga sig när de blivit för nyfikna och belönat mycket när de lyssnat.
Om hunden blir för taggad så kan du ha den kopplad när råttorna är ute, så du kan få stopp på honom innan en olycka händer. Och sen belöna mycket när han varvar ner.
Hej!
Tack för svar! Skönt att höra att det finns fler folk här med samma djurkombo:-)
Koppel om det blir för uppvarvat låter klokt. Jag tänker att jag även kommer ha en mjuk munkorg i början för att vara extra säker, och ta det väldigt lugnt med en råtta i taget. Som tur är, är råttorna vana med hundar så de har inte riktigt flykt i sig vilket känns som en bra sak.
När jag visade mössen för Iza första gången så jag väldigt noga med att visa att hon bara fick se, inte röra.
Iza älskar mössen och när jag låter de springa lösa någonstans så tittar hon bara lugnt på. Det händer dock att mössen får sig en puss då och då… ;)
Mvh/ Filippa
Medarbetare på Vinthund
När mina gerbiler får springa lite i sin lekbur så brukar Malte ibland kolla på, fast han verkar inte så intresserad. Ibland har han blivit lite för uppspelt och då får man ju säga till ;)
Dogs is my world ♥
Tack för svar!
#3 var Iza valp eller vuxen när hon fick träffa mössen första gången?
Mina var 6år, 5år och 2,5år när jag skaffade råttor
Tack alla för era svar!
Känner mig positiv till att det med tid, tålamod och varsamhet kommer gå fint!
Räkna med uppdatering:-)