Träna med vinthund?
Som rubriken lyder är jag nyfiken på hur det funkar att träna t.ex. lydnad eller agility med en vinthund? Klart att det är olika mellan olika individer och raser, men generellt? Vilka raser är lättare och svårare att motivera?
Kanske ska tillägga att det här är ren nyfikenhet, det kommer inte flytta in nån vinthund hos mig hur vackra de än är :)
Jag och min Borzoi kille har tränat lite vardagslydnad och han är väl inte speciellt intresserad av att lyssna alltid… Man måste verkligen fånga hans intresse för att träna. Vi har anmält oss till en rally lydnad kurs nu till sommaren, så får väl berätta hur det gick sen när vi tränat lite mer seriösare 🙂
Min Whippet tränar jag bla.a. Lydnad, Agility, Rallylydnad, Viltspår, Freestyle (hobby nivå) utan större problem. Jag har märkt att hon är inte lika snabblärd som min Husky men jag skulle inte klassa henne "svårlärd" eller envis. Hon var inte så glad på Lydnadsdelen i början men när jag började tänka om och gjorde saker lite snabbare (och gjorde mig roligare som förare) som t.ex sprang och vände kvick så började jag få hennes intresse och där ifrån har jag fått en hund som älskar att träna och är alltid villig och på med att träna. :)
Vi hoppas på att tävla i agility & rally i vår/sommarhöst :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag tränar lite lydnad med min hjorthund som är 18 månader gammal och han är väldigt svårmotiverad. Han gör saker och ting i sin egen takt och vi kan inte nöta in moment eller finslipa som man gör med brukshundar - då tröttnar han direkt. Men överlag är han väldigt lättlärd, det är motivationen som är det svåra. Under våren ska vi fortsätta med lydnadsträning och sen ger vi oss nog på agility eller rallylydnad till hösten. Vi började med valpkurs och har gått allmänlydnad 1 och 2 och kommer fortsätta med ännu en allmänlydnad 2 för att momenten ska sitta innan vi fortsätter.
Min gamla whippet var en helt annan femma - han var villig att träna hur mycket som helst bara han fick godis. Han var väldigt följsam och riktigt duktig.
Vinthundar anses ju av vissa vara tröga eller lågbegåvade eftersom de inte har samma driv och will to please som andra hundar - men det tycker inte jag. De lär sig oftast mycket fort men de gör inget som de inte tycker är kul eller tjänar något på.
Whippet är nog den vinthundsrasen som överlag är lättast att träna.
Unfortunately, common sense isn't that common.

I vår klubb finns det inte mindre än åtminstone 2 agility whippets. Ena är edssutom i klass 3 nu. Tror även han tävlat i lydnad m bra resultat.
Själv har jag ju en cirneco ur grupp 5, men han är iaf väldigt lättmotiverad o tränad. Dock har vi lagt en bra grund för träningen sen han var valp m mkt samarbete o belöningsutveckling. Något jag tror är en förutsättning om man vill träna denna typ av hund aktivt.
Tack för era svar! Kul att läsa :)
Min podenco var väldigt lätt att träna, hade jag haft intresset av att tävla så hade vi säkert kunna komma rätt långt. Men det blev för skojs skull som vi tränade. Rally lydnad, agility, lydnad, apport, blodspår m.m. Allt tyckte han var roligt :) Gick även att nöta en del, finslipa och ställa krav på honom. Något som inte går på mina två vinthundar.
Min borzoi tar det i sin takt, snigelfart med andra ord ;) Och oftast så är hon inte direkt på humör.
Afghanen är lite mer med på noterna, men det ska vara väldigt enkelt och inget finslip öht. Men han tycker det är rätt roligt iaf :)
Tycker jag ser fler och fler whippet s i olika grenar inom hundsporten. Själv har jag provat på lite agility, rallylydnad och spår med min grabb och han hängde glatt på alltihop. Min syster gick en Lydnadskurs (nån fortsättningskurs) och fick tyvärr ta bort sin hund mitt i kursen men ville ändå gå klart så hon låna min whippetkille som då var 2½. Instruktören var tveksam först men Sniff visade att whippar kan dom med! Hon blev klart överraskad att han var så himla duktig :)