Risk för utanförskap?
Hej! Min fundering gäller att ha 3 vinthundar ihop, finns det risk för att en blir utanför? Jag har 2 borzoier nu som är jätte tajta. Bästa vänner. Till våren/sommaren vill jag köpa en whippet. Men min största oro är att whippeten kommer splitta upp mina borzoier & tex bli bästis med den ena så min andra blir utanför…. Är det nån som har erfarenheter av att ha 3 vinthundar ihop? En annan undran: vilka är snabbast, whippet eller borzoier? Eller är det individuellt? Tacksam över era reflektioner & tankar!
Jag har 3greyhounds och jag tycker att de funkar jätte bra ihop min tik (kastrerad) är yngre och min ena greyhoundhane som är piggare kan i bland lek a med henne medans Dan som blir nio ligger och tittar på nöjd över att han får vila. Jag har aldrig haft några problem med att ha tre men det finns säkert andra som haft.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
#1 tack för ditt svar. Men ingen av mina borzoier lär vara nöjd med att bara titta på när de andra 2 leker! De är 2 år respektive 18 månader så det är fullt ös hela tiden nästan när de släpps lösa. Får se om nån annan har erfarenheter av 3 aktiva vinthundar ihop. :)
#2 Jag har bara gamla men det skulle inte förvåna mig om alla skulle leka ihop eftersom den bästa leken är ju ändå jakt och ibland kan t.om gammel gubben slå följe i jakten (man brukar turas om att vara "byte"). Lycka till och hoppas att någon med yngre vintisar har svar. 🙂
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Jag har också haft tre vinthundar ihop, 2 whippets och en greyhound.
Det har dock varit större ålderskillnad mellan mina hundar än vad du har mellan dina borzoier. Vi hade greyhounden som var 6,5 år och min whippet som var 3 år när syrrans whippet flyttade hem till oss (han var 1 år gammal då). Det fungerade utan problem, whippetarna lekte lite mer med varandra, men det var mest för att greyhounden inte var så leksugen. Ibland for de runt som tokar alla tre, eller så lekte två med varandra när en inte ville. Det var inte så att någon blev utanför, de var bästa vänner alla killarna. De älskade att ligga och mysa ihop alla tre.
Unfortunately, common sense isn't that common.