Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettövrigt
Läst 3776 ggr
aneri
0

Whippet och sheltie

Min 10 månaders whippet, Mio, vill så gärna ha en hundkompis att leka och mysa med med. Men jag är tveksam till att skaffa en till whippet . Jag funderar istället på en sheltie. Kan det vara en bra kombination med en whippet på 10 månader och en sheltievalp? Mio är otroligt följsam, lyder minsta önskan, är alltid fokuserad på mig och är säker att ha okopplad överallt på landet där jag bor. Vi går långa skogspromenader och han är alltid fri på min stora ägor. Därför vill jag ge honom och mig en kompis som inte kommer att medföra några begränsningar för honom. En till whippet kanske kommer att göra det svårare att hålla honom trygg i frihet. Jag har haft två whippetar tidigare som jag alltid hade okopplade osh de hade full frihet men jag kanske hade tur med dem. Jag hoppas att min whippet inte blir för jobbig för en sheltie. Jag har haft en sheltie tidigare och tycker att de är minst lika mysiga som whippetar men passar de som bästa kompisar?

Whippetgerbilen
1

Ja varför inte?:) Vi har också funderat på sheltie och vi har en whippet. Så jag skulle säga ja på den frågan:)

Dogs is my world ♥

Whipsy
0

Ett alternativ kunde kanske vara en långhårig whippet? Det finns inga uppfödare i Sverige, men i Tyskland, Österrike, Tjeckien, och Schweiz. Långhåriga whippet är ursprungligen en korsning mellan whippet och sheltie. Dem har inte lika mycket jagdinstinkt och temperament och ska därför vara lite "enklare". Dem ska också har mer "will-to-please". Annars ska dem vara som andra whippet också, soffpotatis som älskar att springa. 😃

Jag själv kommer skaffar en långhårig whippet som nästa hund för jag tycker de är underbara! Den enda långhåriga whippet jag träffade (jag passade en när jag bodde i Tyskland) var precis som du beskriver Mio. Klart finns det väl också sona som är lite mer självständigt som många korthåriga whippet är, men det ska antagligen vara inte så många. 

Dem kallas oftast "Silken Windsprite" i Europa. Annars heter rasen "Longhaired Whippet"

starcastle
1

Notera att man inte ska förväxla LHW med Silken Windhounds.
Inte samma ras men delvis samma ursprung.

Att LHW inte har så mycket jaktinstinkt är en sanning med modifikation. Till skillnad mot Silken Windhounds används dom inte speciellt mycket i performancesporter (eller live coursing) och aveln har ingen som helst inriktning mot bra prestationer inom performancesporter. Men visst finns jaktinstinkten där i de flesta individer.

Ska man ha en LHW bör man forska noga i bakgrunden. Det finns flera klubbar med olika stamböcker och vissa är väldigt inriktade på sina öppna stamböcker och inkorsningar. En LHW kanske ser ut som "en vanlig LHW" men kolla upp vilka raser som verkligen finns bakom i de sista 5-6 generationerna.

Alla LHW-uppfödare är inte heller så himla noga med att alltid kolla upp status för MDR1 och CEA. Inom LHW är ca 90% bärare av CEA (gentest finns för rasen) och en hel del diagnoser för CEA finns.

Köp bara en valp där valpen själv har känd status för både MDR1 och CEA.

I Europa förekommer också en del mer eller mindre bulvanuppfödning av LHW eftersom uppfödaren i själva verket föder upp FCI-raser och deras kennelklubbar inte tillåter avel med LHW (erkända i Slovakien och Tjeckien). Så den officiella uppfödaren behöver inte alls vara den verkliga uppfödaren.

Det har funnits exempel på LHW-uppfödare som korsat LHW med Borzoi och annonserat stort och brett att dom säljer Silken Windhounds. Vilket naturligtvis inte är sant alls…

Det har förekommit många, många försök från LHW-folket i Europa att köpa in Silken Windhounds för att korsa in deras linjer. Normalt sett säljer inte uppfödare av Silken Windhounds gärna hund till någon som har LHW alls. I de få fall det har skett har det varje gång (hittills) blivit blandraskullar som resultat, och det har inte varit korsningar LHW-Silken Windhound, det har varit korsning av Silken med ytterligare andra vinthundsraser ägda av samma personer.

Om det är något LHW är bättre på än Silken Windhounds så är det nog agility :-)  Det finns en hel del riktigt bra agility-LHW i USA.

Som sällskapshundar är det nog ingen större skillnad.
LHW är mindre än Silken Windhounds och har mindre päls. 

Se rasbeskrivningen på Silken Windhound på svenska Silken Windhoundklubbens sajt

http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48:rasbeskrivning&catid=34:om-rasen&Itemid=68

starcastle
0

Annars finns "whipelties". Hittade en svensk Facebook-grupp för denna Whippet-Sheltie-pudelkorsning i går :-)

aneri
0

Tack för alla intressanta svar. Det var intressant att läsa att de är friska och kan bli så gamla, den äldsta 20 år.

Det får nog bli en sheltie för min del. Jag ska kolla uppfödare.