Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 1526 ggr
Wellcraft
2014-01-10 12:57
0

Saluki

Vill höra lite personliga erfarenheter av saluki!
Är de sociala? Mycket jaktlust? Aktivering? Osv.
Tycker de är så vackra och vill gärna ha en i framtiden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Whippetgerbilen
2014-01-10 14:07
1

Har aldrig haft saluki, men min mamma har:) Tror de gillar att vara i flock, såklart. Så ja de är sociala, men är reserverade mot främlingar. Man ska tänka sig för när man släpper sin saluki, det gäller med alla vinthundar. Det är ju olika från individ till individ men efter mina erfarenheter så har de mycket jaktlust. Om de får syn på något som rör sig, så är dom i full gång med att försöka ta bytet, och oftast lyckas dom. Det beror på hur modig man är. Jag skulle aldrig ha min hund lös på en äng, om han får syn på något, då är han borta. Men som sagt, det beror på individen. Vad jag har hört om min mammas saluki så var han inte så intresserad av jakt. Så låt salukin springa lös i ett inhägnat område eller lös ute, det väljer du själv. De vill springa. Du kan också prova om den är intresserad av agility kanske? Långa promenader med mycket spring. Någon erfaren kan gärna rätta mig om jag har fel:)

Vill också ha saluki, så otroligt fina hundar! Lycka till om du bestämmer dig för saluki, du kommer inte att ångra dig!:)

Dogs is my world ♥

Wellcraft
2014-01-12 20:48
0

Tack för svar! Ja det blir nog absolut en i framtiden :-)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Whippetgerbilen
2014-01-14 15:14
0

Kul:) #2

Dogs is my world ♥