Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 8664 ggr
VT4ever
0

Skillnad mellan greyhound & whippet???

Hej alla! :)

- Vad är det för skillnad mellan greyhound och whippet i mentalitet/temperament, bortsett från storleken? 

Jag vill veta vad det är för skillnad på de två raserna, eftersom jag är väldigt intresserad av de båda och jag ska skaffa hund om en snar framtid :) Jag hoppas det är någon som kan svara på min fråga och hjälpa mig bli lite "klarare i skallen" när det gäller skillnaden. Tack på förhand!

Whippetgerbilen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig haft Greyhound men whippet har jag. Båda raserna är soffpotatisar, men är aktiva ute. Whippetar är nog lite enklare att "hålla koll på" eftersom den är liten. Greyhounds har också mer muskler tror jag. :)

Dogs is my world ♥

VT4ever
0

Tack för ditt svar! :) Vilken söt whippet du har! 

Nu skriver jag två till frågor:

-Hur funkar lydnadsträning med whippet? svårmotiverade?

-Hur går det att ha whippet lös, tänker när de har stor jaktinstinkt? Är det helt omöjligt att kalla tillbaka hunden om den får syn på vilt?? :)

Vildavestern
2

Jag har haft både greyhounds och whippets så kanske jag kan vara till lite hjälp.

Vilken du än väljer som kommer du inte ångra dig - och du kan ju alltid skaffa den andra rasen senare! En vinthund i hemmet blir väldigt lätt flera stycken.

Whippeten har ju ett behändigare format om man vill ha hunden med sig , åker buss/tåg osv - det var faktiskt bara därför jag skaffade en whippet. Jag bodde i Göteborg och pendlade med buss till Skåne varje vecka och insåg att det inte skulle funka med en greyhound. Annars hade jag nog fortsatt med greyhounds efter att min första egna hund dog. Nu skaffade mina föräldrar en greyhound istället så jag fick på sätt och vis båda ändå! Men om man inte åker mycket kollektivt längre sträckor så är ju inte det något problem, en greyhound tar knappast större plats än en whippet i hemmet.

Greyhounden har värdighet och är lite mer svårmotiverad - du lockar inte en greyhound till att göra något den inte känner för med en bit godis. Många gånger har jag fått en föraktfull blick när jag försökt övertala någon av greyhoundarna att ligga för en bit godis. Greyhound vill inte = greyhound gör inte.

Whippet däremot - "jajaja bara jag får godis. Jag kan hoppa, springa, snurra, ligga, sitta, slå knut på mig själv, köra ett program rytmisk sportgymnastik med boll och käglor bara jag får godisbiten!!! " Min Sylvester var sådan - han gjorde vad som helst för godis.

Men fanns det ingen godisbit att jobba för så var det inte lika kul att lyda. Men vinthundar är ju inte kända för att vara några lydnadsmaskiner.

Greyhounden fäller mer än whippeten - whippetarna har ju inte underullen som greyhounden har.

Båda raserna är otroligt snälla, milda och keliga, älskar att få vara med och vara nära.

om du ska ha din whippet/greyhound lös så får du ha järnkoll på omgivningarna - detta är något man lär sig och du får falksyn! Du utvecklar supersyn och ser allt innan andra hundägare ens hunnit blinka.😉 Det gäller ju att hela tiden ligga steget före, jag har tränat in stoppkommando på min hjorthund - men har han börjat jaga då skiter han fullständigt i mig. Jag skulle ALDRIG lita på att min vinthund verkligen stannar när jag skriker till även om jag har ett väl inlärt stoppkommando. Instinkter tar över ett inlärt beteende och vi vill ju att våra vinthundar ska jaga på sitt speciella sätt. Men sen ska man inte behöva gå och vara orolig hela tiden heller så det slutar med att man aldrig vågar ha hunden lös. Jag har mina hundar lösa på oinhägnade platser/fält - jag får helt enkelt ta mig besväret att kolla av litegrann innan jag släpper lös hunden/arna. För springa det måste de få göra - det finns väl inget vackrare att se än vinthundar som springer?

Whippeten är en värmeälskande liten krabat som gärna extraknäcker som värmeelement i sängen - mina greyhounds har också sovit sängen även om den ena brukade bli för varm.

Oj, nu blev detta väldigt långt… Jag svarar jättegärna på frågor om raserna antingen här i tråden eller via pm.

Unfortunately, common sense isn't that common.

VT4ever
1

#3 tack för ditt svar! inget svar kan var för långt ;) Känner nu att det har blivit lite klarare angående skillnaderna, så tack för att du också tog dig tid och svarade! :)

Jag bor här uppe i Norrbotten, finns det någon "bra" kennel du/ni kan rekommendera som finns här(närheten)? :)

Vildavestern
0

Har skickat PM till dig VT4ever.

Maria29
2

Jag har greyhounds och som sagt min ras är inte lika ivrig att lära sig saker som whippet, men jag måste säga att jag inte tycker att greyhound fäller mer en whipp.. Nu känner jag att jag måste rätta till saker jag har 3greyhounds hemma och jag har haft/känner flera med grey och pälsarna är olika på alla mina Dan har en lite strävare, Benito har ett tuntlager som inte värmer så mycket (han sover alltid under mitt täcke och går gärna runt med sin pj inne om jag inte hinner ta av den), Isobel har fluffigare päls så det går inte att generalisera en greyhound eftersom det är mer en bara några få individer. Jag kan inte utala mig om uts./standard grey eftersom jag har kapp/cours greys. Jag gillar både whipp och grey och som jag sagt tidigare så handlar allt om individen, vill man ha en hund som är lättare att träna så föreslår jag whipp annars så tycker jag att greyhounds är otroligt mysiga (annars skulle jag inte ha dem)… 😉

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

VT4ever
0

#6 intressant med olika pälsar! tack för ditt svar! :)

Vildavestern
2

#6 Ja, jag kan ju bara tala om de jag har haft och de har fällt rätt mycket mer än whipparna. Mina greyhounds har också varit kapplöpningshundar så det är ju även den varianten jag kan tala för,men jag har upplevt deras pälsar väldigt lika.

Men visst kan det finnas skillnader, det finns det ju överallt. Nu är ju ingen av raserna några storfällare i vilket fall som helst - det var bara menat som en liten observation.

Whippetgerbilen
2

#2 Ja han kan vara lite svårmotiverad ibland, men om man har tålamod så går det:) Ingen lydnadshund precis;) Vinthundar är lite som katter, dom gör något när dom har lust.

Malte har vi aldrig lös ute, om han skulle få syn på något, då skulle vi kanske aldrig få se honom mer. Han brukar få vara lös på en övergiven tennisbana och bilden är tagen från min mormor och morfars tomt. Där älskar han att springa;)

Dogs is my world ♥

lol girl
1

Ang. Hur pass bra det går att motivera en whippet, med korv funkar allt! ;) Iza är ganska lätt att motivera, men det gäller att hon är på rätt humör! ^^ Men hon älskar att jobba och det ligger i släkten. Om du vet att du vill träna med din hund TS, så föreslår jag att du kollar upp olika linjer o.s.v Du kommer inte ångra ditt hundköp, vare sig du välje whippet eller greyhound! ^^ Många säger att vinthundar är som chips, du kan inte bara ta en… ;)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

VT4ever
0

Tack för svaren! :) men vad ska man tänka på om man köper en greyhound/whippet? Vad för "krav" ska man ha på uppfödaren/föräldrarna? Om ni förstår vad ja menar? Annars hojjta till ;)

lol girl
0

Friska, lugna o.s.v Om du vill ha en hane så ska du kolla så att det inte ligger krypt (eller vad det heter) bak i släkten! ^^ Sedan så måste du bestämma dig om du vill ha en whippet/greyhound från utställnings linjer eller kapplöpnings linjer! ^^

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

VT4ever
0

Okej tack åter igen! :) är Whippet oxå uppdelat i linjer? är det någon skillnad då på whippet linjerna?😮

Whippetgerbilen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Det finns två typer av whippet, Amerikansk och Engelsk. Amerikansk är till utställning och har längre ben och är lite större och längre nos. Engelsk är till för kapplöpning och är mindre och ja mer kompakt om man säger så:) På bilden är det Malte som är en amerikansk variant:)

Dogs is my world ♥

VT4ever
0

Jasså? :) då har man lärt sig något nytt. Vilken tur att jag fick veta det, då har man nått att tänka på! ;)

Vildavestern
1

Fast whipparna är ju inte på långa vägar lika uppdelade som greyhounden. Köper du en whippet i Sverige så behöver du oftast inte välja om du vill ställa ut eller ha den till kapp/lure coursing - de flesta funkar finfint för alla aktiviteterna. I Sverige är whippetrasen rätt så blandad och många skulle nog ha svårt att säga exakt vilken variant det är man har i sitt koppel. De flesta kallar de bara whippets.

VT4ever
0

Okej! :)

VT4ever
0

Är det nå specifik skillnad på tikar och hanar när det gäller whippet, eller är det väldigt lika? :)

lol girl
0

Min uppfattning är att hanarna är lite "klunsigare" en tikar. Annars så är det väl inte så mycket mer än storleksskillnaden och att tikarna löper, men det ser inte jag som ett problem! ;)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

VT4ever
0

Okej, då vet man ;)