Borzoi!
Hej
Jag har börjat intressera mig för den otroligt vackra Borzoien, men jag vet inte så mycket om dem. Skulle vilja veta om de skulle passa mig, även om jag inte ska skaffa någon ny hund på åtminstånde 2 år framåt (har en collievalp nu).
Så jag undrar om det finns någon här inne som kan berätta lite om sin(a) borzoi och vad man bör tänka på om man vill skaffa en? '
tack! Turast
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Jag har alltid vart förälskar i rasen, och i sommras fick jag möjligheter att köpa min första egna Borzoi. Det vart en liten hane vid namn "Ioreks I Get A Kick Out Of You", eller Dino som han kallas!
Kan ju berätta lite om honom, han är en hund som aldrig skäller men gärna gnäller. Lär sig snabbt nya tricks, men han vart även rumsren väldigt snabbt, lärde sig regler i huset och på promenader. Däremot testar han gärna sina gränser som den unghund han är. Dino är stor med tycker fortfarande han är en knähund, älskar att mysa och sover gärna tätt intill mig under hela natten lång. Han behöver mycket motion och det börjar snabbt pirra i kroppen om man struntar i den dagliga promenaden. Vi är ute i skog och mark i allt från 1 till 4 timmar, han ÄLSKAR att vara ute. Men om det är en kall morgon kan de vara lite jobbigt att stiga upp ur sängen, men väl ute så är det full fart. Ja, det är väl Dino :) Fråga om du undrar något, även om han är min första egna vinthund så är det ej min första vinthund i livet :)
Min borzoi är 3 år, en fröken med mycket jaktlust. Hon är väldigt lätt och behaglig, följer med överallt utan att vara i vägen. Älskar människor och kan stå och bli klappad hur länge som helst.
Är inte så smart och tycker inte det är så jätteintressant att behöva göra saker för att få godis ;) Desto mer taggad när det är lure coursing eller kapplöpning, och där briljerar hon!
Det man ska tänka på är att de jagar med synen, ser de något som springer så sticker de efter det om de får chansen. Oavsett om det är grannens katt eller en hare på åkern.
Tack så mycket för svaren!!! De låter ju helt underbara hihi 😃 #1 gud va stilig "liten" herre du har 😍
fler får gärna lägga upp bilder/presentationer om sina borzois (om det finns fler haha!)
Borzoien är en fantastisk hund och du bör besöka någon uppfödare som ofta har flera vuxna djur och träffa dom. Du skall dock inte luras av det som en del uppfattar som inte så smarta. Jag tycker det är en missuppfattning av att de i själva verket är ointresserade eller arroganta i vissa situationer. Det är en soffhund som mår bäst och trivs bäst om den får ligga och slappa i en soffa. Det är väldigt ofta en enmanshund och den visar en nonchalans mot andra i familjen om de tilltalar den eller bryr sig inte ens om deras tilltal om det inte passar. Men som sagt hälsa på hos dom som har sådana så blir du nog fast för rasen.
#4 Ja, den trivs i soffan och kan mysa ner sig i timmar tillsammans med en. Men man bör ha i åtanke att det är en hund som kräver mycket motion. Min lilla kille exploderar om han inte får gå ut och springa av sig, gå långt ut i skog och mark och busa!
Här är lite foton som är tagna denna morgon när vi var ute på fältet och busade. Vi var ute i cirka två timmar, då med både bus och promenad i olika marker. Och ändå så är han inte slut ännu, han skulle säkert kunna gå två timmar till om vi hade haft tid! 😃
#4 jo jag ska hälsa på uppfödaresåklart! :) #5 vilka härliga bilder! Ja de är klart de ska ha motion, jag tycker det är kul att akivera hundar så det är inga problem :) men mys i soffan tackar man ju inte nej till heller ;)
#4 Angående ditt påstående "Det är en soffhund som mår bäst och trivs bäst om den får ligga och slappa i en soffa." Jag håller inte med dig. Det är en jakthund som är avlad under flera hundra år för jakt. Således är det en hund som trivs bäst med att få utlopp för jakten. Nu är inte det en laglig jakt i Sverige, men det finns alternativ så som lure coursing, kapplöpning och släphareträning. Jag har svårt att tro att någon borzoi skulle välja soffan framför jakt, och om den skulle göra det skulle tycker jag det vore ytterst tragiskt att jakten gått förlorad.
Men för den sakens skull så betyder det inte att de gärna ligger i soffan och sover i flera timmar efter en långpromenad.
Borzoier är fantastiska!!! Har 2 grabbar som är som ler & långhalm. Släpper lös dom varje dag & dom motionerar sig själva. Jagar varann & springer runt, runt mig när jag går. De viner förbi & det är en härlig känsla! Oslagbar! Ska börja träna LC i år nu tänkte jag vilket dom lär uppskatta! Pälsvården är enkel. Borstar igenom dom varannan vecka & smutsar dom ner sig så när pälsen torkat faller smutsen av & ser lika ren ut som innan vi gick ut! Underbart! Gillar att ute är det fullt ös men inne är dom lugna förutsatt att deras motionsbehov är tillgodosett & att dom är nöjda, trötta. Särskilt min ena älskar att trava bredvid cykeln vilket är bra att ta till om man har ont om tid nån dag & inte hinner ta ut dom i skogen. Hoppas du får tag på en fin zoi när det blir dags!
Tack för alla svar! Gud va fina Borzoier 😍 Det blir definitivt en Borzoi som nästa hund! Är helt kär haha!
Visa gärna fler bilder på era godingar 😃
#9 Roligt att du gillar rasen, en mycket härlig hund som man alltid har skoj med 🙂
Jag har kanske över 5 000 bilder på min lille kille, men kan visa några favoriter!
ååh så vacker 😍
#13 hahaha snygging!
#14 nedre i mitten haha!
Sååå vackra!! Vill ha!! 😭
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Dino är ju helt underbar! Borzoier är verkligen fina hundar - jag bara älskar deras låååånga nos. Jag kommer nog också skaffa en borzoi någon gång i framtiden. Låter mysigt att han vill sova i sängen hos dig, min hjortis blir för varm och ligger där bara korta stunder. Hur som helst - jättefin Dino.😍
Unfortunately, common sense isn't that common.