Intresserad av Afghanhund !
Hej !
Jag är en tjej på 19 år som är uppvuxen men boxer men har idag en Chinese crested hane på 1 år och kastrerad:) Jag funderar på att utöka min lilla familj inom en framtid och har fastnat just för denna ras. Jag har gått djurinriktning med extra hundkurser på gymnasiet och är en riktig hundnörd. Dessutom älskar jag verkligen päls. Jag skulle vara intresserad utav att ställa ut, träna tricks till vardags, göra olika övningar hemma och träna olika hundsporter som aktivering.
Nu skulle jag vilja veta så mycket om dem både gått och ont :)
Lite frågor jag har :)
Fäller dem jätte mycket ? och sätter sig då pälsen i alla möbler?
behöver man ut och springa med dem eller går det att aktivera på annat sätt? som att släppa dem på ett öppet område med en till kompis?
Det du får räkna med är att de drar in ALLT med pälsen. Du kommer ha ett hem som aldrig riktigt har rent golv, de drar in kopiösa mängder sand, löv, grenar, barr och allt annat som finns utomhus.
Det är inte någon god idé att ta skogspromenader, då skogen kommer sitta på hunden (och det tar timmar att reda ut, tro mig. Been there, done that). Sen finns det hjälpmedel, som benskydd, så det inte fastnar lika mycket.
Badet är ett kapitel för sig. Beroende på päls så tar det olika lång tid och det kan gå olika lång tid mellan baden. Men i regel är det en gång i veckan, och man får räkna med totalt ca 3h beroende på pälsmängd och kvalité. Och det kostar med bra shampoo, balsam, borstar och fön. Är du snål på det så får du betala i mer svårskött päls.
De fäller i princip ingenting, det mesta sätter sig i borsten när du har bad och trim-dagen.
De nöjer sig bra med långpromenad och att få springa lösa några gånger i veckan.
Jag tycker det är en helt fantastisk ras, kommer nog alltid ha minst en :)
På bilden ser du min afghan "Jamaal", SE UCH Alphaville's Man In The Mirror.
Tack va kul att du svarade:) smuts har jag inga problem med ^^ och pälsvård älskar jag.. så jag hoppas på mer svar och så ska jag börja leta kennel har träffat flera helt underbara hundar :)så då gäller det bara att även hitta en bra kennel^^
Ett tips är att hitta en "mentor" alltså en uppfödare som kan visa dig olika afghaner, berätta om rasen, visa dig hur man badar, fönar o.s.v.
Har flera uppfödare/afghanhundsägare som verkligen varit till hjälp. Är därför jag lärt mig så mycket. Kommer dock inte skaffa en afghan förens om något år :)

Klart att du kan aktivera din afghan med något. När jag hade afghaner tränade jag lydnad, rapport och kapplöpning med dem. En av dem fick lydnadsprovsdiplom i lydnadsklass 1. Lure coursing fanns inte då där jag bor men idag är det mera spritt. Afghaner fäller inte. Det stannar i pälsen och bildar tovor om du inte sköter den rätt. Det är väl det stora jobbet. Om man gillar pälsvård och afghanens temperament så det är det en fantastisk hund. Afghanen gillar dig efter förtjänst!