Min borzoi skriker för ingenting?
Hej! Jag har ett litet problem med min borzoivalp som är 4 månader. Ibland så skriker hon i högan sky / gnäller till jättehögt. Hon kan skrika allt ifrån när man ska lyfta ner henne från soffan, när man tar tag i henne för att hon ska lugna ner sig, när man tar tag i selen för att korrigera henne på promenad eller bara när man kräver att hon ska sitta ner. Jag tar absolut inte i henne hårt eller på något annat vis skadar henne, ibland räcker det ju med att jag bara tar tag i selen lite lätt för att visa att hon tex inte ska dra i kopplet. Detta börjar bekymra mig oerhört eftersom jag är snart rädd att någon ska anmäla mig för djurmisshandel :( vi bor i ett hyreshus och grannarna lär absolut höra hur hon lever om när man bär ner henne från soffan tex. Samtidigt vill jag inte att hon ska bestämma ifall hon ska ligga i soffan eller inte, så jag fullföljer alltid genom att ta ner henne från soffan trots att hon skriker. Den första gången jag skulle ha ner henne från soffan och hon började skrika så släppte jag henne, och då slutade hon skrika och fortsatta ligga och trycka i soffan som om inget har hänt. Jag försöker även träna henne att inte hälsa på andra människor när vi är ute och promenerar. När hon blir väldigt intensiv och drar i kopplet för att få komma fram till den okända människan kör jag den taktiken att hon måste sitta ner brevid mig tills personen gått förbi oss. Det går stundvis riktigt bra och så fort jag säger åt henne att sitta så söker hon min ögonkontakt. Idag i trapphuset mötte vi tre tonårskillar som skulle gå förbi, vi körde samma procedur och hon satt sig ner när dom började närma sig. Men när dom precis går förbi oss sätter min hund igång och verkligen gallskriker, precis som om någon slagit henne riktigt hårt. Killarna glor och går förbi. Min hund slutar inte skrika förarens dom försvinner in i en lägenhet och stänger dörren om sig. Då är hon helt plötsligt som vanligt igen. Jag har svårt att tro att hon har ont någonstans, för jag har klämt och känt ordentligt igenom hela hon utan att hon bryr sig. Uppfödaren sa dock när vi tog henne att dom kan skrika ordentligt utan egentligen någon större anledning. Men det är så frustrerande att ha en hund som skriker över ingenting, och jag förstår inte riktigt över vad. Har någon en aning om vad detta beteende kan vara? Ni med borzoier, skriker era när dom inte får sin vilja igenom?
Olga skrek som en stucken gris första tiden vid kloklippning och all tass-hantering. Men det gav sig när jag tränade successivt med att hålla tassen längre och längre tid och ge godis och beröm när hon var lugn.
Jag skulle sluta korrigera henne, utan istället berömma när hon gör rätt och ignorera det felaktiga. Börjar hon dra på promenaderna, stanna och vänta till hon tar kontakt med dig. Beröm när hon kommer till dig och fortsätt berömma när hon går fint.
Tvingar du henne att sitta vid möten eller sätter hon sig självmant?
Hej och tack för ditt svar :) Korrigera kanske är fel ord. Det jag brukar göra ibland när jag ser att hon börjar intressera sig alldeles för mycket i något annat på promenaden brukar jag ta tag i selen och på så vis tappar hon fokus och börjar fokusera på mig istället. Självklart berömmer jag allt det bra hon gör och lägger ingen större fokus på det dåliga. Så fort hon spontant tar kontakt med mig berömmer jag. Och även som du säger så brukar jag stanna när hon drar väldigt mycket i koppel, och berömmer henne när hon går fint och kopplet är slakt. Vid det flesta fall så sitter hon när jag säger till henne vid mötena, men ibland är hon lite för intresserad, i kombination med att dom vi möter brukar dessutom locka, eller prata med henne. Då funkar det inte att sitta på kommando, utan då måste jag "hjälpa" henne att sätta sig ner. Då brukar det oftast komma skrik, trots att det bara är selen jag håller ett fast tag. Självklart brukar jag alltid säga åt människor att dom inte varken ska prata eller locka på min hund. Väljer hellre att hon sitter ner vid ett möte tex på smal gata. Jag har mer kontroll när hon sitter ned iställe för att hon ska stå med ett sträckt koppel i all sin iver när vi möter okända människor. Jag vill absolut inte att hon ska dra mot andra människor med tanke på att många kan vara hundrädda, men då ibland när hon inte får gå fram och det blir stopp i kopplet så kommer detta tjutande. Jag antar ju att detta skrik kommer i och med att hon inte riktigt får som hon vill. Är det bara att ignorera detta skrikande? Jag vill absolut inte att hon ska få någon fördel i detta skrikande och har då stått på mig och inte låtit henne få göra som hon vill.
Låter som protest tycker jag :) Jag tror det ger sig om ni struntar i det och fortsätter som vanligt. Kanske träna på att hålla i selen och ge godis så det blir något positivt?
Hej!
Det är typiskt borzoier att skrika som om de är svårt skadade för ingenting. Vissa är mer benägna än andra men de kan verkligen skrämma upp en för småsaker. Själva ljudet är inget konstigt för rasen, sen kan hon ju ha kommit på att du reagerar på skriket på ett sätt som hon kan använda till sin fördel. Skaffar man en borzoi så har man i regel skaffat en soffhund, här är två tv-soffor för stunden ockuperade av två borzoier och de trivs och mår så gott där. Borzoier kan vara känsliga för dels ryckande i koppel eftersom de då startas upp och triggas att vara på gång att jaga, dels så är vissa känsliga för kraftiga tilltal eller om man skäller för hårt på dom. Vissa vill inte att man tar i dom när man är i den sinnesstämningen utan backar då. Borzoier använder ofta synen i första hand och triggas mer av synintryck än hundar som använder nosen. Så i många situationer kan den bästa träningen vara att bara gå förbi med dom istället för att få dom att sitta och titta. Men alla är individer och det som fungerat här fungerar kanske inte hos dig, men lycka till med din borzoi det är ändå bara en valp men i ett större fordral.