Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikett: etologi-genetik-avel
Läst 5285 ggr
Ketang
0

Whippet hane markerar inne, vanligt?

Min hane är nästan exakt ett år nu. Han är rumsren men har det senaste börjat markera inne hos folk. Första gången han gjorde det fanns där tikar så jag trodde att det var därför. Andra gången var det en annan hane som kissat på samma ställe och det är ju kanske inte så konstigt att han markerade där då. Men nu sist så gick han rakavägen in och kissade på svärmors dataväska. Där har det inte varit någon annan hund än mina och ingen har kissat där inne innan. Nu efteråt har jag hört att Whippet hanar ofta kissar inne så här. Vad har ni för erfarenheter? Vad gör man åt det? Endel tycker att jag ska kastrera honom, men jag är inte så sugen på det….

sighni
0

Jag tror inte kastrering löser problemet. Kolla upp honom så han inte har fått problem med urinvägarna. Jag har inte hört att whippettar skulle vara mindre rumsrena än andra raser. Om hunden är fullt frisk blir det väl till att börja om igen med rumsrenhetsträning. Om du ser att han ska till att kissa kan du säga "nej" och gå ut med honom. Är han lättstressad och kissar av den anledningen så är det ju där man får jobba så hunden blir mer stabil.

Ketang
0

Har är fullt frisk och rumsren. Detta är ren markering han gör. Kissar inte inne hemma. Och när han kissat hos andra är det oftast direkt när vi kommit dit och då har han alltid varit väl rastad. Det har hänt en ren olycka en gång och då ställde han sig som en valp och kissade en rejäl pöl. När han markerar lyftewr han på benet och skvätter.

tiras
0

När jag haft hanar som markerar har jag löst det så att dom får vara kopplade i nån timma hemma hos folk .När jag släppt dom har jag haft koll på dom

* tiras

Ketang
0

Hemma hos en kompis som har tikar har jag haft honom kopplad det första och då har vi varit ute innan så han är rejält rastad. Men det är precis som han passar på så fort han får chansen. Kan ju fixa ett "kisse skydd" men det löser ju inte problemet.

Naiz
0

Det kan vara jättesvårt/omöjligt att få bort det beteendet. En jag känner hade en russkiy toy-hane som markerade hemma. Och en annan som hade en amris-hane som oxå markerade som inte fick bort beteendet.

Erika-A
0

Hej,

Hur har det gått med din hund. Markerar han inne fortfarande.

Jag har nämligen samma problem med min hanhund som är en whippet. Han har varit en natt hos mina svärföräldrar och markerade inne. Han har gjort det flera gånger där men även inne hos andra när vi varit där. Jag läste att det kan hjälpa och kastrera sin hund trots allt. Man kan ju prova med ett chip kanske? Det funderar jag på nu då vår hane är 3 år.

Erika

Ketang
0

Hej!

Nu är han 4år ganska exakt och det händer att han markerar inne hos folk fortfarande. Han har till och med satt sig och bajsat inne hos en kompis! Nu tar jag sällan med honom hem till folk för jag tror att han har det bättre hemma än att sitta i koppel inne hos folk han inte känner osv. Dom är alltid med hos mina svärföräldrar och där har han inte markerat sen incidenten med dataväskan! Vilket givetvis är jätte skönt :-) I våras fick han ett kastrerings chip pga att han tyckte att vår kastrerade lilla dvärgpudel hane var extremt sexig och han mådde verkligen jätte dåligt av den stressen. Nu har jag inte haft med honom på så många olika ställen efter det så jag vet inte om detta med att markera inne blivit bättre. MEN han bajsade ju inne hos en av mina vänner och det var efter att han fått chippet.