Byte av ras när jag flyttar, Rådgivning tack ^^
Hej hej!
Jag är en tjej på 19 sommrar som planerar att flytta så snart som möjligt då min familj är stor (11 pers) och vi bor trångt.
Jag har nu under 10 års tid haft en helt egen underbar Bearded Collie tik, men hon börjar bli gammal nu, 11 år i Februari, jag vill flytta men jag är rätt så feg och vill inte
bo själv så när jag flyttar kommer jag ta med mig KAzzie, men när Kazzie inte finns för mig längre hade jag tänkt att Skaffa Borzoi Eller Saluki Helst en Zoi.
Jag har läst en massa om just Borzoi och känner en som föder upp Borzois som kommer låta mig köpa en billigt om hon har en kull när Kazzie är borta.
Men eftersom jag har haft vallhund i alla mina
19 år så blir det lite annat att skaffa Vinthund så jag skulle vilja ha lite rådgivning ^^
Tex. vad tycker NI är bästa inlärnings metoden för en vinthund (vardagslydnad)? är Tik eller hane lugnast? Mentalträning, behöver Borzoi vara ute och jogga(springa dagligen eller räcker det med andra annan mental träning, dvs Freestyle, Agility
, Spår eller kanske rent av Weightpull?
Tacksam för svar ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag har en borzoitik på 3 år, när det är säsong tränar vi kapplöpning och tävlar i det samt lure coursing. Resten av året blir det promenader och bus i rasthage några gånger i veckan, det räcker för att hålla henne nöjd. Och utställning några gånger om året.
Klickerträning tycker jag är bästa metoden (oavsett ras) för inlärning :)
Men vad härligt!
Jag har läst att dom måste får mycket motion och mental träning för att dom ska vara lugna och stabila, därför jag frågar ^^
Har fastnat för vinthundar nu på senare år och framför allt Borzoi, vilken underbar ras!
Det jag kommer att träna om jag skaffar mig en Zoi blir självklart Agility för det tycker jag är så himla kul ^^ samt troligtvis blir det både utställning, spår och Weightpull (INTE före 2 år dock) lydnad känns det som om att det kommer att bli en hel massa av ^^
Nää jag har läst det, kan bli en litet problem för mig med tanke på att vallhundar är oftast lyhörda och lär sig it ett nafs, men lite utmaning är ju aldrig fel! ^^
JAg är nästan 100% säker på att det blir Agility med det, men vet inte om jag ska ha hane eller tik, troligtvis tik, men är som sagt lite osäker ^^
Kan bara svara för min borzoi, och hon tycker inte det där med mental träning är så jäääättespännande ;) Hon har bara jakt i sitt huvud, att behöva göra något för godiset är inte så intressant tycker hon. Går inte fort iaf 😃 Min podenco däremot tycker det är roligt med både agility, spår, lydnad och anstränger sig för att göra rätt.
Men jag vet borzoier som bland annat tränar agility och drag, så alla är inte som min tös som bara vill jaga plast-trasa :)
Jag upplever dem inte som att de behöver mycket mental träning, får de sin dagliga långpromenad och möjlighet att sträcka ut några gånger i veckan så brukar de flesta borzoier vara nöjda.
Ja men det låter ju härligt! ^^
Jag har även läst att Borzoi behöver en del plats men om man bor ensam hemma för första gången så kan man ju kanske inte ha så mycket mer än en etta eller en tvåa, skulle det funka med en Borzoi ändå (bara jag och hunden)
Jag bor i en etta på 37kvadrat med tre hundar ;) Klart det funkar, de ligger ändå bara och sover inne! Jag tillåter inte att de stökar runt och busar inomhus, sånt får de göra i rasthagen.
Yayy vad härligt! ^^
#7 Tre hundar i en etta? :D Jag hade bara en katt i min etta när jag flyttade och tyckte det var trångt. Hehe ;D Vad har du för hundar?
Afghan, Podenco Ibicenco och Borzoi. Tycker det känns rymligt med tanke på att jag bott på 25kvm med dem (ofrivilligt, men hade inget val). DET kändes trångt, men det gick i ett år
#10 Kanske jag har plats med en Irländsk Varghund i min 2a på 69kv? :P Jag har nu 2st katter o en finskstövare :D Njaa… Bäst att vänta tills skolan e slut fören ja fortsätter bygga på mitt Zoo :D Hur som hälst så lyfter jag på hatten åt dig Neko :) Det är inte många som klarar ha 3 stora hundar i en 1a. :)
Ja klart du får plats med varghund! Frågan är väl snarare om du har råd med mängden mat som går åt att utfodra en varghund? :P
Det funkar väldigt bra, de ligger mest i sängen eller soffan mellan promenaderna :)
#12 Maten borde inte vara något problem :) Men tidsbrist är pga. Skolan :( Jag väntar 3 år och skaffar henne sen :)
Klokt tänkt!