Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettuppfostran-träning
Läst 4753 ggr
[rinrats]
0

Hoppar upp på bordet!

Min hund Kiwi som är en whippet på 5 månader gammal hoppar upp på matbordet. Jag vet inte vad jag skall göra, detta beteende har hon endast när vi inte är hemma (Gått med tvätten eller handlat lite snabbt på affären). Vi har alltid stolarna intill bordet så där kommer hon absolut inte upp. Men att hon kan hoppa hela vägen från golvet till bordet utan att ens göra en skråma på bordet.

Men nu är ju problemet att få henne att förstå att man inte gör så då det enligt mig är oacceptabelt beteende. Vi har sällan något ätbart på bordet, men hon hoppar upp ändå!?

Hon är även en hungrig liten rackare, en äkta tarv. Hon äter tills magen blir spänd och hon blir sjuk många gånger. Detta beteende tycker vi är ganska svårt att få bort, hon letar alltid efter mat och hittar alltid ätbart på de mest märkligaste ställen som finns.

Känner mig så vilsen då jag vet inte hur man löser detta. Aldrig varit med om detta hungerbeteende förut. Vad har ni för idéer till detta?

Lurpassat har vi redan provat på, verkar inte vara en lösning för denna dam ;)

lol girl
0

prova att spärra av köket?

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

CatchFatch
0

Nu har inte jag någon vinthund utan jag bara slö tittade runt i lite olika forum..
Men jag har en boxer tik som även hon alltid är hungrig eller iaf sugen på mat!

Men iaf.. Ger ni henne fri tillgång till mat eller ger ni henne speciella mått?

Att hon hoppar upp på bordet är ju inte så trevligt alla gånger.. Har ni försökt spärra av med tex kompostgaller eller så?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[rinrats]
0

Vi har försökt spärrat av med kompostgaller vilket hon tyckte att det var lätt att hoppa över!

Vi kan inte ge henne fri tillgång till sin egen mat eftersom hon som sagt äter tills magen blir över svälld och snart sitter hon och gnyr av smärta. Det brukar till och med sluta med att hon spyr upp maten. :/

lol girl
0

det kanske kan låta hemskt, men det man kan göra är att låta henne förknippa bordet med något tråkigt el dyl, så kanske hon slutar?

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

[Neko]
2

Inte så att hon vill se ut, för att tex spana efter er? Något för fönstret så hon inte ser något borde då hjälpa

Uss
0

När jag var liten hade vi en 6-månaders unghund som med lätthet hoppade över soffan, över soffbordet och näästan landade i öppna spisen som stod 60-80 cm bortanför soffbordet. Bara för att hon kunde och för att det var kul…

När hon var äldre upptäckte vi en dag att hon hade en stoor tagg i läppen. Det hände flera gånger innan vi kom på att när vi gick och hon var kvar inne så hoppade hon upp på pallen i hallen och kikade ut och att hon då stack sig på den stora kaktusen i fönstret…

En whippet vill INTE vara ensam, så jag tror som Neko att hon vill spana genom fönstret efter er. Kompostgaller tror jag inte mycket på, vår näst senaste whippet hade en kullbror som vid knappt tre månader lurat ut hur man kan klättra på gallret och vår senaste kille klättrade upp via hyllorna i garderoben… Kan ni inte ställa en soffa framför fönstret i stället och bordet framför den ;D

Däremot tycker jag att ni ska kolla upp hungern; det låter inte normalt för en whippet. Våra har typ bara varit hungriga om det gällt att ta för någon annan; en hundkompis, fåglarna vid fågelbordet, hästarna som matas, en unge med en bulle i lagom höjd… annars har det varit truga och avvakta om det kommer något bättre som gällt.

[rinrats]
0

Spana efter oss kan jag säga att hon inte gör, fönstret står en bra bit från bordet dessutom. Allt hon är ute efter är maten. Jo hennes pappa är likadan som är hungrig konstant, och det märks på denna tjej att hon också är det. Letar mat hela dagarna och avmaskat har vi också gjort. :)

Hon har varit med i bil många gånger och stannat kvar. Visst hon startade varningsblinkern genom att trycka på triangeln. Detta hände 2 ggr och det såg rätt kul ut när man kom ut från affären :P Men hon skriker inte eller får panik utan bara kikar efter oss troligen eller så är det bara spännande med allt som man kan se ;) förutom dom gångerna så brukar hon bara hoppa fram i framsätet och lägger sig ned och sover (vi har spanat lite) ;)

Visst blir hon lite ledsen när vi går, kort stund sedan blir det tyst och när vi kommer in igen har hon hittat allt ätbart, på dem mest märkligaste ställen. Frågan är ju hur vi ändrar på det :/

Uss
0

Skaffar en kompis till henne så hon slipper vara ensam? Då har hon annat att göra. Hon behöver inte få panik för att tycka det är läskigt och jobbigt att vara ensam, en liiten rynka över ögonen eller en stel hållning kan vara det enda ni ser.

Skaffar en sån där godisgömme-boll? Iofs mat där med, men hon kanske sysselsätter sig med den ist för att leta överallt annars.

Men om hon verkligen bara är HUNGRIG så kan ni ju inte ändra på det på något sätt (jag utgår ifrån att hon får tillräckligt med mat ;D ) om det inte är så att det är något sjukligt och en vet. kan hitta ett botemedel. Detta är verkligen helt annorlunda mot min erfarenhet; våra hundar kunde vara hur hungriga som helst - man hörde hur det skrek i magen - men äta; neej tack, inte om du inte matar mig. Sedan när man trugat i dem ett par bitar så blev de plötsligt vääldigt hungriga och hann inte vänta på nästa bit från mig, utan trängde sig ner i skålen och åt själva ^^

[Neko]
0

Enda sättet för henne att inte hitta ätbart, är att se till att det inte finns NÅGOT att äta! Har själv en hund som letar reda på allt som går att äta när jag gått, jag får helt enkelt se till att inte lämna något framme. Och har jag gjort det så vet jag att det är borta när jag kommer hem. Om jag så är borta i 2 min för att slänga sopor 😃

Sims3linnea
0

Du kan köpa en speciell skål så din hund äter saktare och inte äter så där som du beskrev, för vi har en Whippet hane som heter Frodo han hoppar upp på borden ibland men inte så ofta och förut åt han så bröstkorgen blev stor och sånt där då köpte vi en skål som det är mjuka stora piggar (eller vad man ska kalla det) och det blev bättre sen efter det och om det inte blir det och det bara är bra när den har skålen är det bara fortsätta med den skålen

// Linnea :)

Legacy Challenge: Legacy Stare.

[rinrats]
0

Jo visst vi kan ta bort all mat, men det är svårare när man åker till släkten på landet. Hon har även hoppat upp på bordet när det var helt tomt, sökte ändå antar jag!? 

Tror inte att en sådan skål hjälper, då hon äter sakta och får bara den portion hon skall få 2 ggr dagen. Då blir hon inte så illa i magen men det är just när hon letar efter mat och hittar alltid något som går att äta. 

#8. Menar du att jag skall skaffa en till Whippet!? Tror inte pengar växer på träd direkt, tar ett tag att få ihop den summan. Så det är ganska uteslutet.

Uss
0

Då undrar jag om hon verkligen får den mat som HON ska ha - inget illa ment mot dig, men alla hundar funkar inte som tabellerna… Hon har kanske högre ämnesomsättning än andra whippetar (de har alla lite högre än de flesta andra raser). Våra whippetar har alltid ätit mest på nätterna, antar att din flicka inte har någon mat då… Det #9 skriver "…när jag är borta…" tycker jag passar in på min teori om tröst-/stressätande, men om jag fattat dig rätt så äter din flicka allt även när du är med? Isf tror jag mer på att hon behöver mer, helt enkelt.

Frajdah88
0

Nu har ju inte jag någon whippet men är uppvuxen med 3st och alla tre hoppade upp på köksbordet när vi inte var hemma, den ena bäddade till och med ner sig under duken. Vi tolkade det som att dom tyckte att det var en "säker plats" med utsikt om någon skulle "anfalla" när husse och matte inte var hemma. Vi fick tyvärr leva med det. ;)

Med vänlig hälsning, Fridah & S*Weminas Spiccato "Nisse"

Uss
0

#13 Bäddade ner sig - LOL!

[rinrats]
0

#12. Hon får Eukanuba Puppy 1 1/2 kopp på morgonen runt 12.00 och 1 1/2 kopp på kvällen, oftast runt 23.00. Mer mat behöver hon inte då hon inte brukar äta mer än det (sin egen mat) men letar gärna efter annat gott efteråt, ibland struntar hon i sin mat för att leta efter något annat. Känns ju konstigt om det skulle vara fel på maten då den är en av de dyra som man skall ge dem.

Hon letar mat hela tiden förutom på natten när vi sover. Hon kan som sagt äta så magen svullnar och maten måste upp igen för att det är för mycket. Jag anser inte att detta är normalt att hålla på och äta så man blir sjuk. Hon är inte smal heller så man skulle tro att det var för lite mat hon får, men man ser på henne att hon får tillräckligt :)

Uss
0

Nej, det låter inte som ett normalt ätbeteende. Tristess eller stress kan skapa ätstörningar och valpar kanl vräka i sig lite för mycket ibland, men din flicka borde ha lärt sig äta "lagom", hon är ju snart könsmogen. Om hon slukar allt som finns och det blir för mycket så hon kräks så hetsäter hon ju och portionen är för stor! Då får ni hjälpa henne så att portionerna blir lagom stora och dela upp maten på flera mindre mål. Valpar ska äta ofta och lite, kanske är hon inte mogen än för bara två mål om dagen? Det skulle kunna vara så och anledningen till att hon ändå slukar allt och sedan "dammsuger" är att hon blir för hungrig emellanåt. Jag skulle också gjort tvärtemot det vanliga rådet att ta bort matskålen om hon inte äter upp direkt och låtit den stå kvar i stället - det kan vara så att hon tror att maten ska ta slut och att det gäller att äta medan det finns. När hon känner sig trygg med att det alltid finns mat och att hon inte kommer att svälta ihjäl så borde hon sluta hetsäta. Men att hon hellre äter "hittegods" än egen mat - det tycker jag låter mer som en whippet ;D

[rinrats]
0

#16. Hon äter inte sin egen mat så fort direkt, det kan ta allt från 5 min till 30 min och ibland sparar hon till och med. Vi tar inte bort skålen utan hon har den framme hela tiden, dock får hon inte tillgång till mer mat så fort den tagit slut eftersom hon då kan äta för mycket.

Vi hade 3 ggr dagen förut men hon matvägrade alltid där mitt emellan så vi valde att plocka bort den måltiden eftersom den alltid stod orörd.

Jag tycker inte att portionerna är så stora, hon åt tidigare 2 dl och nu när hon är i "vuxen" storlek så får hon 3 dl vilket verkar passa henne bra.

Men sen undrar jag, ibland äter hon 3 dl av sin egen mat och direkt börjar hon leta efter annan mat. Hon är liksom inte nöjd eller så känner hon inte av någon mättnad alls.

[Neko]
0

Är hon bra i magen på maten? Dvs fasta små korvar som går att lyfta upp utan att kladda? 

Kan vara så att maten inte är den rätta för just henne. Min podenco (han som letar mat när jag är borta), klarar inte eukanuba. Han åt 1l om dagen när han var ung av det fodret, och var ändå enormt hungrig (och bajsade enormt stora korvar). När jag bytte till standardt normal + nordic SP+ färskfoder lugnade det ner sig mycket.

[rinrats]
0

#18. Nu har jag bara haft stora hundar tidigare så jag vet inte vad som är normalt med whippetbajs men fasta är dom i alla fall :)

MoniQ90
0

Testa någon annan typ av foder som färskfoder?