Munkorg
Jag har en whippethane som är 7,5 månader. Han springer alltid lös både i skogen och på stora tomten. Vi bor i Tiveden och har mycket räv här. Min vovve har börjat mer och mer att äta allt han hittar på marken, bark, kottar, gräs, löv, flugsvamp, rävskit, fågel och-muskadaver mm.
jag är rädd att han ska bli sjuk och kanske bli smittad av rävskiten, få dvärgbandmask eller något annat otrevligt.
Kan jag sätta på honom en munkorg när han är ute? Jag menar naturligtvis en munkorg gjord för racing så att hunden kan hässja, eftersom han springer mycket och fort.
Han får torrfoder och grönsaker och frukt så det är inte pga att han får för lite fibrer.
Ja, det borde du väl kunna tycker jag. Har inte använt det själv men vet att många med samma problem gör det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack, det underlättar för mig att ta det beslutet. 🙂
Och jag hoppas att han kommer att sluta äta allt ute när han blir lite äldre.
Alternativet vore ju att ha honom kopplad, men han är van vid att få spinga lös.
Jag sätter sk boxmunkorg på min tik på vintern då hon ÄLSKAR att äta isglass-bajs i rasthagen🤢
Jag har talat med veterinären och hon säger att jag absolut ska använda munkorg. Boxmunkorg vore ett bra val men jag hittar den bara för större vinthundsraser. jag vet inte om australiensk eller engelsk racingmunkorg är bra, vilken är att föredra?
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Tack Maria. 🙂