Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 1756 ggr
Allt2
2013-10-15 22:33
1

Förstagångs ägare

Hej allesammans, vad har ni för åsikter om att skaffa sig en faraohund då jag aldrig själv ägt en hund men umgåtts relativt mycket med dom :)

Allt2
2013-10-16 17:04
0

Jag tar det som att det är "lätta" som första hund. Någon som äger en farao som vill berätta om dem, både för och nackdelar? Absolut stårndet information om det på olika sidor, men både intressantare och tillförlitligare när ägare eller närstående berättar

smurfan-13
2013-10-16 20:43
0

Vet inte hur mkt faraohundsägare det finns här.

Generellt är väl inte faraoerna kända för att vara lätta hundar, men det beror ju väldigt mkt på vad du vill ha ut av ditt hundägande. Fördelen om man är förstagångsägare är att man just saknar erfarenhet av annan typ av hund o på det viset blir det kanske lite "lättare". Sen gäller det att hitta rätt typ av instruktör för att kunna få hjälp o verkligen vara öppen för att all typ av hundträning/metoder verkligen inte funkar på den typen av hund.

Kolla på urhundar/spetsar o se om det finns nån som har farao där. Annars är det nog bäst att vända sig direkt till uppfödare. Kanske har de sålt en valp i din närhet så du kan få möjlighet att träffa några individer.

Kan ju tips om cirnecon annars med. ;) Dock vet de tusan om jag skulle rekommendera den som förstagångs hund heller.. Inte min individ iaf!

Allt2
2013-10-16 23:06
0

#2 nej så kan det vara! Tack så mycket :) 
Ja dom är allt stiliga cirnecon, dock inte läst så jätte mycket om dom. 
Nu har jag kollat in minin också, italiensk vinthund!
De låter som en trevlig ras också, kanske lite lättare än farao får jag för mig.

smurfan-13
2013-10-17 10:07
1

Har nog oxå bilden av att italienaren är betydligt lättare. Det är ju en vinthund och inte en podencoid, vilket är en viss skillnad.

Hade gärna haft en italienare om det inte var för att sambon inte vill ha nån sån liten hund igen… :/ Han tycker cirnecon är för liten o jag tycker den är på gränsen för stor :P

[Neko]
2013-10-30 09:14
0

Skulle inte säga att faraoerna är lätta, kräver rätt mycket både fysiskt och mentalt. Men är man intresserad av att träna mycket så är de "lättare" än att träna en vinthund :) Beror på vad man vill göra med sin hund