Vinthundar iFokus

Vinthundar

Etikettraser
Läst 12475 ggr
[TeamGolden]
6

Äga en Whippet

Blev glad när jag hittade till detta forum då jag inte ens visste att det fanns, haha! 
Jag har en under en tid kärat ned mig i Whippet. Jag letar hund nr 2 på obestämd tid (dvs vet inte när det ska bli en till familjemedlem, men kan väl säga så mkt att det kommer bli en till hund inom ett år förhoppningsvis) 

Jag har denna gång, jämfört med första gången jag letade hund varit 110% seriös och vill ta reda på massor om nästan ''alla'' raser innan jag bestämmer mig, och just i detta skede känner jag att whippeten skulle kunna vara en hund för mig. 

Jag är en människa som anskyr pälsvård, därför har jag fallit för deras päls, den passar mig perfekt, jag har ingenting emot att torka av eller duscha av lite snabbt, utan det är trimmning och annat jobbigt som medföljde när jag skaffade cocker spaniel som skaver 😎

Jag gillar fart och fläkt och det verkar underbart med en hund som har lätt för att släppa loss och har nån typ av drömbild där jag springer och leker med hunden på evigt långa ängar (är bosatt med familj på landet, så tillgång till stooora ängar finns) 

* Jag gillar allt från agility till bara vara med hunden, jag gör det mesta på hobbynivå men om det gick bra för oss i något skulle jag absolut kunna tänka mig tävla. 

Lite kort måste jag fråga om dessa rykten är sanna:
- Är det omöjligt för en whippet att vara lös? Kändes så på SKK's hemsida. 
- Har de mycket svårt för lydnad? (tricks också osv) 
- Kan de inte bo ihop med andra djur? (kaniner/katt osv)

- De jämförs med katter, att de har samma sinne som dem, är det sant?

Maria29
2

Jag s ska göra mitt bästa för att svara även om jag har greyhound så känner jag flera whippar.

- Är det omöjligt för en whippet att vara lös? Ja det är det men precis som det flest vinthundar så skulle jag inte släppa om det fanns vilda djur, eftersom jakt lusten kan ta över.
- Har de mycket svårt för lydnad? Nej inte whippeten det finns hundar som jobbar som servichundar åt handikappade.
- Kan de inte bo ihop med andra djur? Jo jag har katter inne men skulle inte lita på mitt gäng ute. Jag har även kaniner men mina bor i ett kaninhus så mina träffar aldrig kaninerna men försöker äta deras skit.😃

Jag skulle säga att de är lite egna en på ett positivt sett och det finns ingenting vackrare än när man ser en grupp med vinthundar i fullt ös.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

lol girl
0

Lite kort måste jag fråga om dessa rykten är sanna:

Det beror helt på individ, men för det mesta,nej! ;) Fast jag kan ha Iza (min whippet) lös nästan överallt när jag cyklar med henne och är ute på landet! :)

Lydnad, som bruks lydnad, tycker inte Iza är kul, men med mycket godis, en klicker och en massa tålamod så kan man lära de allt… :) Iza älskar att träna trix! :D

Joooo, de kan de. Vi har 2 katter, 2 möss, plus ett antal akvarium och det går jätte bra, det händer dock ibland att Iza får en snytning av katterna…. :)

Hahaha! Iza tror typ att hon är en katt… Hon hoppar upp och sätter sig i fönstren och tittar ut… Det gör inte alla whippetar… :) Men de är väldigt smidiga som en katt, och snabba… :) Så ja, lite lika är de! :D

Det låter som om Whippeten är den rasen du letar efter faktisk, och det med ängarna låter toppen! Whippetar är en perfekt familjehund, men dock fäller den ganska mycket… :/ Men man blir förälskad i de så det gör inget… 😇 

Hoppas detta hjälpte dig lite! :)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

E-l-vira
0

Jag tänker så här. Om du har som en viktig önskan i ditt hundägande att kunna träna lydnad, agility, freestyle eller något annat liknande bör du inte välja en whippet. Om du däremot är nerkärad i rasen whippet, visst kan du skaffa en och gå en aagilitykurs. Förstår du hur jag menar du? Whippar behöver precis som alla hundar mental stimulans, men de är inte direkt avlade på att samarbeta med människor och nio av tio kan vara riktigt svårmotiverade. Men att träna lite tricks hemma vill väl de flesta hundar :)

Angående hur de är med andra djur. Det kan gå jättebra i något år och vips är matte utom synhåll och då liknar katten/kanin snarare ett bytesdjur än familjemedlemmen den nyss var. Det är väl individuellt, men vinthundar är väldigt lika "urhundar" och jaktinstinkten är djupt rotad. En katt kan väl säga och det fungerar i flera familjer. Vinthundar kan även se mindre hundar som bytesdjur. En som bor i närheten av mig har två saluki och en pappilon. Husse var inne i huset och hundarna ute på gräsmattan därför vet han inte hur det här gick till men när han kom ut lekte de stora hundarna dragkamp med den lilla hunden som trasa. Den kanske hade gnytt eller på annat vis liknat ett bytesdjur, jag vet inte.

Whippetar fäller rejält så när det är dags för det är det bra att ha en passande karda till hands ;)

Nu låter jag negativ, men jag älskar whippetar. Utomhus är de racerhundar som kan busa i flera timmar, inomhus är de perfekta som värmedynor och man kan sitta med dem i famnen under en hel film. Många av dem sover helst under täcket också.

De flesta tyr sig till sin familj och bryr sig inte så värst mycket om utomstående människor, men det finns såklart de som är mer sociala också.

Lycka till!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Vildavestern
1

Jag kan bara utgå ifrån de whippets jag har/haft (som ägare eller i min närhet).

Om det är omöjligt att ha en whippet lös: min gamle gubbe kan jag inte ha lös, han stänger av hörsel och förstånd om han kommer ett par meter ifrån mig. Jag har aldrig kunnat ha honom lös på promenader MEN jag har aldrig haft problem att ha honom lös när jag tränar lydnad. Då kan jag vara var som helst och ha honom lös men under promenader funkar det inte. Men jag vet flera whippets som kan vara lösa - det är väldigt individuellt. Det man däremot aldrig kan göra med en lös vinthund är att slappna av - du måste hela tiden ha koll på omgivningen. Men man lär sig fort att ha koll och det blir något man gör utan att tänka på det.

Angående lydnad/tricks: Jag önskar att jag varit mer intresserad av just detta när jag skaffade min whippet. Han är väldigt lättlärd och mycket lättmotiverad (med andra ord GODISFREAK!). Han gör vad som helst för att få en godis. Nu har jag ju bara andra vinthundar att jämföra med och om man jämför min hjorthund med min whippet så är det enorm skillnad. Hjorthunden gör inget om han inte vill, sen kvittar det vad jag har att erbjuda men min whippet ställer alltid upp och älskar att träna med matte. Vi tar igen det vi missade i ungdomen och tränar desto mer tillsammans nu när matte upptäckt hur kul det är med lydnad och tricks.

Hur funkar de med andra djur: familjens katter är bästa kompisarna men andra katter ses som lovligt byte. Vi har aldrig haft problem med hundarna och katterna. Jag har haft kappgreyhounds som kommit direkt från banan och flyttat in hos oss och våra katter. Har alltid fungerat bra. Man får ha koll i början men jag är inte det minsta orolig över att ha mina hundar och katt tillsammans.

De är allt lite kattlika i sättet, speciellt när de sätter igång med stora kvällsrengöringen. Det ska putsas och slickas och rättas till päls och så börjar vi om igen…

På det stora hela är whippeten en helt underbar hund som är lätt att ha att göra med, behändigt format och en alldeles ypperlig kamrat - om man överlever valptiden.😃 För det ska jag säga dig att det finns inget vildare än en whippetvalp. Min uppfödare sa lite fint att de är som en blanding av Formel-1bil och krokodil. De far runt i 190 och har sönder ALLT! Det är tur för de små liven att de är så söta.

Men som sagt var - whippeten är en kanonhund och jag är säker på att om du skaffar en så lär du inte ångra dig.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Littlem
0

Svarar utifrån hur min grabb funkar, då han är den första och enda whippet jag äger/ägt.

Jag kan ha min grabb lös utan problem. Han går inte på nått vilt eller på katter/fåglar osv. Är inte så brydd om andra hundar (mo odet inte är en vinthund! Då vill han dit o leka).

Vill man tävla i elitnivå kanske inte whippar är optimala. Men jag vet ändå fler som gått långt. Min grabb tycker jag är lätt lärd och vi har provat på rallylydnad, agility, LC och diverse trickträning med klicker och han snappar upp de fort så så svår tränad tycker jag inte han är**

**Jag har min kille lös bland mina djur som katt, råttor, möss, ödlor, ormar, tenrecs mm. Och andra djur har han med gått lös med som får, kaniner, apor o så o han ger sig inte på nått. Vet inte om han har ovanligt lite jaktinstinkt eller om det är att han fått vara i närheten av mina djur ända sen han var liten och varit med mig på jobb på tropikhus osv med massa olika djur.

Sims3linnea
0

Jag har 2 Whippet men dem är ganska gamla men är även väldigt pigg! De är väldigt familjekära om man uppfostrar dem till en bra hund så dem inte är olydig, det är väldigt enkelt att uppfostra de, tycker jag 🙂

Det är inte omöjligt att dem kan gå lösa, jag är ganska säker på att du måste lära dem men vissa kanske inte alltid är lätta att lära.

Om du vill att dem ska springa så kan du vara på LC då får dem springa och tävla om hunden vill det ser man på dem när man ska träna dem. Vill dem det så kan dem ta licens och få börja tävla och hunden tycker att det är kul då (men då kanske dem jagar det dem ser om dem har lärt sig LC)

Det bror på ibland dem kanske inte alltid kan vara ihop med andra djur, men med tiden antar jag att dem lär sig det om det flyttar in men då ska det nog vara från början när dem är valp.

En av mina Whippets gillar verkligen lydnad och agility så det är inte alltid så svårt att lära dem om man börjar med att använda godis och klicker till att börja med sen kan man sluta med godis och säga "Bravo, bra jobbat" eller något annat med ord som uppmuntrar dem.

// Linnea :)

Legacy Challenge: Legacy Stare.

LykkeLii
9

Är också på jakt efter en ny hund på obestämd tid och kärat ner mig i whippet. När jag läser detta så känner jag mig bara mer övertygad att rasen är rätt. Lånar tråden lite och ställer lite fler frågor, jag hoppas det är okej. -Hur gör ni på vintern, behöver de overall eller kan vara utan? -Kan de bo i lägenhet?

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

lol girl
1

#7 På vintern måste oftast hundarna ha täckte/overall! :) Självklart så går det att ha de i lägenhet! Det viktigastaste är att de får springa av sig ordentligt! :)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund