Whippeten tarv!?
Jag vet inte om gruppen är rätt men skriver i denna.
Jag måste fråga om whippeten är en tarv?
Jag vet inte hur många gånger jag hittat min tik med magen uppsvälld, hon gnäller och snart spyr upp det hon ätit. Hon äter alltså för mycket, och jag känner att jag måste börja ha henne kopplad när jag är hos folk då hon snor och hittar väldigt mycket ätbart.
Vad skall man göra!?
jag har läst att det är vanligt att dom är tarva :)
Har aldrig hört talas om ordet tarv förut! Men nu är jag upplyst! 🙂
===================================================================================================================
Att vara tarv eller att tarva sig är på sina håll ett mycket vanligt uttryck. I exempelvis Ludvika- och Borlänge-trakten i södra Dalarna används uttrycket mycket flitigt. Oklart i övrigt om hur utbrett bruket är. Ordet betyder att vara väldigt sugen på att ha, konsumera eller få något. Att tarva sig kan alltså betyda överdriven konsumtion eller att ha ett överdrivet begär efter någonting. Särskilt är en "tarv" person en sådan som gärna tar för sig eller ber om saker (särskilt mat och dryck) hemma hos andra - en glupsk och krävande gäst.
#2 har jag fattat det helt tokigt nu? jag trodde att personen ville veta om det var vanligt att dom tog mat i smyg och alltid försökte äta det ägaren äter.. inte var själva ordet "tarv" betyder??

#3 nä jag tror du fattat det rätt, men #2 var snäll och upplyste oss okunniga om vad ordet tarv betydde (vilket inte heller jag visste - aldrig hört ordet innan!)
Haha och jag hade istället ingen aning om att man inte använder det ordet överallt :P TS Det brukar vara ta undan maten som är lättast. Visst går det att träna, men de flesta mattjuvar tar ändå chansen om de får den.. Se till att inte ha något framme där ni inte har koll och håll henne kopplad på grillfester och liknande.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har märkt att hon älskar allt annat än sin egen mat och vi köper eukanuba. Självklart äter hon den maten då hon är hungrig men oftast letar hon efter mer "godare" mat än det där. Jag har tagit henne på bar gärning väldigt många gånger men hon bryr sig inte utan springer raka vägen dit igen. Jag har henne kopplad allt mer men jag vill att hon skall kunna springa av sig än att sitta kopplad, hon är bara 4 månader gammal. Hon har verkligen en bra nos, finns inte något hon missar har jag märkt. :/
#7 Men om du släpper henne till exempel i en rastgård, springer hon och äter skräp eller liknande också? Eller är det riktig mat, eller hur man ska uttrycka det, som hon tar?
#8. Ja hon äter allt som hon kan komma över, människomat, skräp och säkert en hel del ruttna saker som hon hittar utomhus :/
#9 Ajdå :/ Tyvärr har jag inga tips på hur man får henne att sluta.. Kanske försöka ge henne en uppgift på promenaderna? Tills du kommer tillrätta med det/eller om inget fungerar så kan det vara en lösning att ha en bekväm munkorg på.
#10 ja det är verkligen jätte tråkigt, men visst munkorg kanske går bra så länge hon får springa fritt som hon vill :/