Annons:
Etikettövrigt
Läst 1498 ggr
NellieJonsson
2019-04-21 14:25

kommentarer om era hundar utseende?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon här inne som upplevt att folk påpekar era vinthundars vikt och hull när ni är ute på promenad? Alltså främlingar pratar jag om nu. Jag har en Podenco Ibicenco valp på 14 veckor som är så som Podenco valpar är: smal, långbent, klumpig, ja ni vet säkert vad jag pratar om. Han har lite synliga revben och höftblad så som dom ska ha, och är varken för tjock eller för smal utan ligger väldigt ”normalt” till i sin vikt (enligt både mig själv som hans ägare, hans uppfödare, andra Podenco ägare, och veterinär), men ändå ska folk slänga ur sig kommentarer om hans vikt nästan varje gång jag är ute med honom. Det har kommit till en punkt där jag fasar inför vartenda promenad för det känns så himla tråkigt att folk tycker att jag svälter min hund, och dessutom är det många som är väldigt fräcka när dom säger till en också (hade en tant säga till mig att det var för j*vligt att min hund var ”undernärd” när jag själv var så tjock, vilket inte är en så rolig kommentar att få slängd rätt i ansiktet!) Jag antar att det är för att Podencos inte är en så vanlig ras så folk vet inte riktigt hur dom ska se ut? Eller så är dom bara vana vid att se lite ”husdjurstjocka” hundar och tycker att det ser fel ut såfort man kan blotta revben? Har någon några tips på hur man kan hantera detta? Blir det bättre när valpen är lite äldre kanske? kan tänka mig att folk reagerar starkare för att han är just en valp. Jag känner mig väl mest uppgiven just nu, valptiden ska ju vara rolig och mysig, men för mig så är den just nu mest ångestfylld.

Annons:
Anne.K
2019-04-21 14:33
#1

Har du testat att förklara för dessa personer om vad din hund är för ras och att dom helt enkelt ser ut sådär?

Jättetråkigt att du ska få så mycket negativa kommentarer mot dig när du är ute med din hund.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

NellieJonsson
2019-04-21 14:38
#2

ja, jag brukar fråga dom om dom vet vilken ras han är, och vet dom inte det så frågar jag dom hur dom kom fram tills sin åsikt utan att ens kunna namnet på rasen. men jag har även ett fotoalbum på min mobil med bilder på både vuxna och unga Pondecos som jag visar folk så att dom ska se hur en Podenco är menad att se ut, men oftast har jag då fått kommentarer om att ”ingen hundras ska se ut sådär, dom är för smala”, trots att det är helt vanliga standard Podencos jag visat.

Calcifer
2019-04-21 14:45
#3

Jag hade aldrig hört talas om rasen, och nog visst om jag såg en sån ute kanske jag skulle TÄNKA "oj vad smal", men aldrig att jag skulle häva ur mig fula kommentarer. Om jag skulle undra skulle jag istället fråga ägaren vilken ras det är. Tror inte jag skulle få för mig att anmärka nåt om hullet, om det inte var tydligt att ägaren inte tar hand om den ordentligt. Typ om den skulle ha stora öppna sår, eller jag sett ägaren sparka efter den. Det finns ju många raser som är slanka i hur de ska vara byggda.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
2019-04-21 14:53
#4

Min varghund får alltid en massa kommentarer, men inte om just kroppsmodellen utan mer… storleken. 😉
Min moster hade två italienska vinthundar och herrejösses vad folk hade mycket att säga där om hur smala, magra eller rent undernärda dom var. 
Min moster var en kvinna som inte höll igen utan svarade med samma mynt.😃
Kanske inte den mest pedagogiska responsen, men ack så underhållande när man gick med på prommis. 

Om du orkar så upplys folk om varför din hund ser ut som han gör och att det inte är någon fara på taket. Man får utbilda en idiot i taget liksom… 
Mot dom som är riktigt fräcka så kanske ett syrligt "Ett tips; läs på om olika hundtyper innan du förolämpar folk."
Edit: Läste #2 först efter att jag postat inlägget. 

Folk har alltid haft och kommer nog alltid ha en jäkla massa åsikter, vare sig dom vet vad dom pratar om eller är helt ute och snedseglar. 
Tror som du att folk i stort helt enkelt är vana vid att se smårunda eller feta hundar och sällan stöter på en sund hund av vinthundstyp. 
(Undrar hur många som påpekar att ens hund är överviktig…? Rätt sällan kan jag tro. Om det inte är extremt.)

Otroligt söt valpis du har!😍 Låt inte främlingar suga ur det roliga i att ha hund.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

NellieJonsson
2019-04-21 15:48
#5

#4 ja, det är nog så att dom flesta människorna har väldigt starka åsikter, och ibland är det kanske inte fakta som format dom åsikterna tyvärr *suck*. jag bor dessutom i ett ”ålders-paradis” (ett lägenhetsområde fyllt av gamlingar, själv är jag bara 24 så man sticker redan ut lite) där många inte har något bättre för sig än att sitta och skvallra över kaffe fikan 😅 och det där med tjocka hundar har du rätt i, i alla fall enligt mina erfarenheter! föräldrarnas hund (som tyvärr är bortgången nu) var fet som en julegris, speciellt i äldre dar, och där var aaaaaldrig någon som sa en kommentar om hullet på den inte 🙄 jag försöker skaka av mig kommentarerna bäst jag kan, men när det händer nästan dagligen så finns där ord som fastnar ändå tyvärr

[Paranormal team värmdö]
#6

Wow vilken snygg hund du har oj vad är det för ras

Annons:
[Paranormal team värmdö]
#7

Då är min hund lite smal

Changrila
2019-04-30 23:07
#8

När jag fått sådana kommentarer så har jag snabbt och vänligt svarat "De ser ut såhär för att kunna springa snabbt". Verkar folk intresserade av att prata mer så förklarar jag mer kring varför de ser ut som de gör, hur utseendet påverkar deras förmåga att springa, varför de behöver kunna springa osv.

För några år sedan fick jag MASSOR av sådana kommentarer, det gick knappt att gå utanför dörren. Nu verkar folk i området ha lärt sig. Att prata med sociala, mindre barn har framförallt varit effektivt, eftersom de gärna berättar för såväl föräldrar, syskon samt vänner vad de fått höra. Går jag ut nu och hör någon med sällskap kommentera hundarna så brukar det alltid resultera i att sällskapet säger "Meh, det är ju såna där springhundar!" och så är det inte mer med det :D

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: