Annons:
Etikettuppfostran-träning
Läst 3387 ggr
ebbaemilia
2018-05-11 09:16

Motivera en whippet

Hej! Jag går i hundtankar och har blivit intresserad för whippet. Har inga ambitioner med tävling men tycker det är roligt att träna in tricks osv. Ni som har whippet, hur gör ni för att motivera era hundar och hur snabbt tröttnar de? Är det riktigt gott godis och korta pass som gäller? Är free shaping bara o glömma?

Annons:
smurfan-13
2018-05-26 23:44
#1

Belöningsträna från start med valpen (finns flera bra webbaserade kurser bla tex klickerklok & http://hundkurser-online.com/kurskategori/kurser/kurser-onlinekurser/  ). Alla hundar är individer och jag har inte själv whippet, men vet flera som tävlar inom flertalet sporter m sina. Är du bara ute efter trix och träna för skoj så tror jag nog ni lätt skulle finna en nivå som ni båda uppskattar. Shajping är väl ofta en superbra metod när det kommer till lite svårmotiverade hundar. Bara de lär sig från början.

Changrila
2018-05-30 16:23
#2

Gott godis och olika leksaker. Det viktigaste är att INTE börja träna saker och ting innan du vet att du har belöningar hunden uppskattar. Det gäller såklart alla hundar, men med vinthundarna behöver du ofta lägga mer krut på att hitta lämpliga belöningar. Med mina saluki har jag lekt i flera månader innan vi börjat träna något seriöst. Då är de vana vid att ha kul med mig och träningspassen blir sedan mycket(!) korta. Någon enstaka minut bara, och alltid, alltid, sluta med något som är lätt och när det går bra för att få hunden pepp och glad nästa pass.

Sedan skulle jag säga att det här med att shejpa in moment och trick ofta är det absolut bästa sättet att få hunden motiverad. Visst, den kanske inte alltid bjuder på exakt det du tänkt dig, men om tanken till en början "bara" är att lära in några roliga trick så kan det vara en utmärkt start. Sedan när hunden väl kan lite olika saker och förstått att det är kul att träna med sin människa, då kan man börja fundera på vad man ska försöka få fram för specifika moment, tex för tävling eller vad man nu än vill göra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: