Annons:
Etikettraser
Läst 3978 ggr
BabyGametime
2016-07-26 21:34

Hur är det att leva med borzoi/stor vinthund?

Hej på er vinthundsfantaster!

En vacker dag vill jag skaffa vinthund (men inte än på ett tag) och då är det allra främst borzoi som fångar mitt intresse. De verkar vara otroligt fantastiska hundar och de få jag har träffat har varit väldigt härliga hundar. 

Det enda som känns avskräckande (men också förstås en del av deras charm) är deras storlek! Hur är det egentligen att leva med en borzoi; främst med tanke på deras storlek? Är det särskilda saker man måste tänka på/ta hänsyn till när man har en så stor hund som man kanske inte tänker på när man har en mindre hund? Tar de väldigt stor plats inomhus? Hur fungerar det att resa med hunden, eller är det ens möjligt? (Tänker främst på om man måste åka långt. Man får väl inte flyga med en borzoi?) Med tanke på att de är vinthundar så har de förstås ett lite annorlunda beteende, vad är skillnaden mellan att ha en stor "vanlig" hund och en stor vinthund? 

Det finns kanske flera sådana här trådar, men mina google-sökningar gav dåliga reslutat… Ni som har erfarenhet och kanske t om äger en eller flera får gärna berätta hur livet med borzoi ser ut! :)

Annons:
Changrila
2016-07-29 19:44
#1

Jag har inte borzoi, men hur stor den upplevs beror nog på vad du är van vid. Rent generellt tar vinthundar liten plats i förhållande till hur stora de faktiskt är. Tittar jag tex på mina salukis så är de lite drygt 60cm i mankhöjd. Trots det har de inga som helst problem att rulla ihop sig på ett säte i en buss tex (även om de inte åker extremt bekvämt då). Det skulle vara helt omöjligt med många andra hundar med samma mankhöjd. Nu är ju en borzoi betydligt större än saluki, men ja, sådana saker kan vara värda att tänka på i alla fall :)

Du får flyga med stora hundar också, men då ska de sitta i flyggodkänd bur i lastutrymmet. Själv skulle jag inte låta en hund resa så, det känns som ett otrevligt sätt för hunden att resa på och jag har hört flertalet gånger om hundburar som hanterats felaktigt av flygplatspersonal, men det är också många som inte har några som helst problem med att låta hundarna flyga och det brukar ju gå bra.

En vinthund är lite som en katt i hundförpackning, en borzoi blir som en enorm katt i hundförpackning ;) Hur en borzoi är i jämförelse med andra raser, det beror helt på vilka andra du jämför med. Har du något exempel på ras som du är van vid som du skulle vilja jämföra med?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

miuspius
2016-07-29 19:55
#2

Jag har haft tre st borzoier samtidigt och visst tar de lite plats men inte alls så det är nåt man tänker på då de är så lugna och t mest sover inne (om de får röra sig så de är nöjda förstås ) men når så klart allt gott på bordet hi. Jag tar med mina på allt. Tälta, man får skaffa sort tält och ha stor bil. En tak box är super då det lätt blir lite lite plats för packning. Åker man bort och de får ligga i säng/soffa ser man dom inte. Ska man ha dom å ligga på golvet blir det jobbigare ha ha hur skönt e de lixom. 1 av mina ligger på golv. Kommer inte på frågan när det gäller de andra två. Enda nackdelen är nog allt hår de fäller men det är det värt å ta för dessa kungliga vänliga hundar.

Herveaux
2016-08-01 12:45
#3

Jag har tidigare haft Skotsk Hjorthund och har nu en Irländsk Varghund. 
Vi bor på 25 kvm i en liten lägenhet och pendlar med tåg till jobbet.
Helt ärligt så märker jag inte av honom speciellt mycket inomhus, han ligger i soffan eller på golvet som en megastor ryamatta och snusar för det mesta, förutom när det vankas mat. Oavsett om den är till honom eller till oss människor i hemmet.
Där det finns mat, där finns Pitcher.
Så att ha mat (eller annat ätbart) framme på bänk eller bord är bara att glömma.
Husse glömmer av sig ibland och har då också fått göra iordning ny matlåda som stod på avsvalning på diskbänken. 🥵

När man är ute och går blir man ständigt påmind om att man har en stor hund.
Folk vill alltid fråga, prata, fota eller klappa. 

Att resa med hund i XL format behöver inte kräva mer planering än för resande med annan storlek av hund. Fler bensträckare på bilresan kanske då det blir trångt med dom långa benen även i en större bil.
Jag tror inte speciellt många flyger med hund om det kan undvikas, hunden brukar ha det bättre hemma än att hänga med på avlägsna semesterresor.
Men visst kan man flyga med Borzoi eller annan stor hund, man behöver bara hitta en tillräckligt stor (godkänd) bur. 😛

Jag tycker den största skillnaden mellan stor hund och stor vinthund är just deras speciella vinthundstänk. Lite katt i hundkläder. Och jaktinstinkten såklart.
Min Hjorthund var en riktig jaktdåre som även ville springa efter skramlande släp och husvagnar… Min Varghund har inte alls lika mycket jaktlust, han är mest nyfiken på harar och fåglar, men att jaga dom…? Nä, det känns inte lönt mödan.
Jag tar ändå det säkra före det osäkra och släpper min hund i rasthagar med ordentligt stängsel, han köptes som omplacering och inkallningen är inte den bästa.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

chaoscrime
2016-12-13 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har haft en borzoi och måste säga att av alla de hundar jag stått nära(schäfer, afghan, samojed, labrador och pudel) så är borzoien verkligen något alldeles extra. Otroligt smart, rolig, lugn och lojal. Min kille fällde otroligt mycket päls året runt, så dammsugaren fick gå runt i princip 2-3ggr per dag. Och han var en jävel på öppna kylskåp/skåp/lådor/boxar och sno saker - Han åt i princip allt förutom vanligt torrfoder. Under promenaderna gick vi till hundhagen där han fick springa av sig med de andra hundarna vilket var mycket uppskattat då min kille var alla ägarnas favorit och alla hundars bästa vän. Med hans smäckra och stolta intryck han gav och de stora vackra bruna ögonen smälte han allas hjärtan - inklusive utställningsdomarna så vi vann de gånger vi gick på utställning. Tyvärr ramlade han ordentligt i hagen när han lekte med en hundkompis och slet av några leder till tårna på höger tass, vi spenderade många dagar på djursjukhus och många veckor i smärta efter det tills veterinärerna insåg att smärtan inte gick att bota och att det bästa vore att låta honom somna in. Det är med tårar i ögonen och med ett leende på hjärtat jag skriver detta. Borzoi är och kommer alltid vara en hundras jag beundrar. I framtiden när jag känner mig redo ska jag absolut skaffa en till.

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Engla1
2016-12-14 10:13
#5

Gissa rasen? 😉 Haha Har en irländsk varghund, själv har ja en V70 som han mer än gärna åker i, så stor bil behövd inte direkt, takbox kan vara att rekommendera om mycket packning ska med 😉 Vi bilade till både Öland och Åre i somras med sambons Caddy, med helnöjd varg i skåpet 😉 Inne märks han inte av, ligger antingen i sängen eller soffan och snarkar så gott så 🙂 Släpper honom i skogen minst en gång i veckan så han får springa av sig, sen är han nöjd resten av veckan typ 🙂

Engla1
2016-12-14 10:13
#6
Annons:
Engla1
2016-12-14 10:13
#7
Engla1
2016-12-14 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

;)

Upp till toppen
Annons: