Annons:
Etikettsajten-ifokus
Läst 3062 ggr
Montreal
3/15/16, 10:34 PM

Sitter era vinthundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en lurcher (eller eg en longdog tror jag) som inte sätter sig ner spontant. Han sitter ALDRIG på t ex bussen eller om vi står stilla och väntar på någon. Då står han eller så lägger han sig ner om han kan. Jag har träffat Greyhoundägare som har sagt att deras hundar inte heller sitter men även såna som gör det. Jag vet att whippetar och IGs sitter men hur är det med stora vinthundar? Kan de sitta?

Annons:
punkmusic
3/15/16, 10:39 PM
#1

Åh vad intressant, jag följer.

isabella93
3/15/16, 10:51 PM
#2

Har en IV, och hon sitter ganska ofta på eget bevåg (men det är ju som sagt inte ovanligt). Har inte tänkt på det förut, har inte sett så många stora vinthundar som inte varit i rörelse. Hittade en sida som någon skrivit om greyhounds och sittande, verkar som att det är vanligt att de föredrar att stå/ligga p.g.a. de kraftiga bakdelsmusklerna, men att det inte är några problem att lära dem sitta på kommando; http://talesandtails.com/greyhounds-sitting/

Changrila
3/16/16, 8:02 AM
#3

Jag har salukis, de sätter sig både självmant och på kommando. Min vuxna tik sitter dock sällan självmant. Mina tidigare vuxna tikar har dock gjort det och jag skulle bli förvånad om valpen slutar sitta när hon blir äldre. Den tik som inte sätter sig så ofta har jag fått träna att inte sätta sig, för när hon kom till mig (omplacering) kunde man knappt ta i henne eller titta på henne utan att hon satte sig, det var det enda hon lärt sig i förra hemmet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Warillo
3/17/16, 4:53 PM
#4

Min gamla greyhound satte sig inte självmant från början. Först när hon hade lärt sig att sitta på kommando så började hon sitta spontant. Men hon valde oftare att lägga sig ner. Hon var 4.5  år när hon kom till mig.
Nuvarande greyhound sätter sig självmant emellanåt. Han började också med detta efter att han lärt sig sitta på kommando, han var 3.5 år när han flyttade in.
Salukivalpen sätter sig självmant.

Cixx
3/17/16, 11:40 PM
#5

Min IG sätter sig självmant och på kommando. Har dock hört att greyhounds (säkert andra vinthundar med) inte kan sitta om man inte lärt dom att göra de som unga.  Vet inte hur sant det är på riktigt dock :)

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Vildavestern
3/20/16, 3:23 PM
#6

Våra greyhounds satt aldrig, varken på kommando eller spontant. De lade sig alltid istället.  De hade aldrig fått lära sig sitt och var lite äldre när de kom till oss så det kan ha varit därför, jag hade ingen anledning att lära de att sitta så de slapp.

Whippetarna satt både självmant och på kommando.

Hjorthunden jag har nu sitter på kommando, men inte så gärna. Han vill helst ha något mjukt att sitta på, ofta backar han och sätter sig bekvämt på kanten till sin biabädd eller backar till en matta. Spontansitter gör han bara på kanten till biabädden. Han ligger mycket hellre än sitter.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Annons:
smurfan-13
3/22/16, 12:26 PM
#7

Tror det har m benlängd vs rygglängd att göra. Har haft mixar från spanien som ogärna satt. Antingen stod de eller så låg de. Satt bara på kommando och tycke att det var förbannat drygt.

Cirnecon jag har nu sitter nog väldigt sällan självmant. Sällan han ligger med :P men han ligger deffinitivt oftare självmant än han sitter. ;)

Maria29
3/27/16, 2:46 PM
#8

Ingen av mina nuvarande greys sätter sig på samma sätt som min numera avlidne Dan gjorde han kunde sätta sig i tid och otid ungefär som om han tänkte ok nu då matte men aldrig på kommando.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

sighni
4/16/16, 5:45 PM
#9

Min nuvarande whippet sitter inte gärna och har varit extremt svår att få att sitta på kommando.

[Ninji]5
12/23/16, 11:17 PM
#10

Min brors irländska varghund föredrar att stå, men kan sitta på kommando hyfsat bra.

Upp till toppen
Annons: